Nusse91 skrev 2018-04-02 20:39:57 följande:
Hejsan!
Jag har suttit och funderat på att utbilda mig vidare.Är i nuläget nästan klar med min undersköterskeutbildning.
Går i tankarna på att det hade varit häftigt och givande att jobba i en ambulans. Men då uppstår massor med frågor såklart så tänkte att jag gör ett inlägg här och hör med er som är utbildade "ambulansare".
Hur lång utbildning har ni?
Hur många års erfarenhet?
Är det tunga pass?
Vilken del av ambulansen sköter du? Transporten eller andra delar?
Vad är lönen på?
Vilken del av landet jobbar du?
Har massvis med frågor så skriv gärna lite om hur det är att jobba på en ambulans.
Tacksam för svar.
Jag kan svara för min pappa. Han körde ambulans i nästan trettio år.
Jag har åkt i ambulanser många gånger och de har bytt utseende många gånger under åren.
Det började med att hans arbetsplats lades ner så då gick han in på kontoret på sjukhuset. Dagen efter fick han köra ambulans.
Under alla år fick han gå en massa kurser.
De som inte klarade kurserna fick sluta jobbet.
De hade även övningar tillsammans med brandkåren på brandövningsfält barbara. Han hatade de dagarna. Först skulle brandmännen släcka elden och rädda instängda. Sen skulle ambulansmännen hämta de nödställda. Det gick på tid. De fick hålla på tills de fick ut de nödställda på rätt tid.
Sen en dag fick de gps och då kunde han inte längre komma hem mellan varven.
Sen en dag fick de mobiler. Alla passade på att ringa privata samtal. Sen var det slut på det roliga. Endast arbetssamtal.
Vi har bara firat nyår ihop en enda gång. 1995 när sverige blev medlem i eu. Alla andra nyår jobbade pappa. Så många hemska saker han fick se då. Och så mycket de hade att göra den natten varje år.
Sen en dag kom den första kvinnan.
Jag blev lite förvånad. Hur ska en kvinna klara ett så tungt jobb. Pappa klagade hela tiden över hur mycket folk väger. När man måste släpa de i trappor. Ibland fick de be brandkåren när de skulle hämta folk med kraftig övervikt. Så kraftig att två stora starka män intenorkar lyfta. Då bär de ut personen med
brandslangar.De är väldigt starka.
Mot slutet fick han förslitningsskador.
När en olycka sker kommer polisen för att kolla vems felet är och vad de nu gör.
Brandkåren ska skära loss folk och sopa upp allt glas m.m.
Ambulansmännen ska rädda liv. Inne i ambulansen finns en radio och en gång dök det upp en liten fax i fickformat. Den kanske fortfarande finna kvar. Där kommer uppdrag.
Vid olyckan ser.Centralen vilken ambulans som är närmast. Om det behövs tex två ambulanser är det så att den som kommer fram först grovgörat. Tex en gpng var det någon som hippat ut md huvudet före. Den som kommer först får städa upp hjärnan.
Alla nyblivna ambulansförare har så bråttom att köra med sirener men pappa hade jobbat med det så länge att han knte brydde sig. Man har sin egen ambulans. Alla ambulanser har egna nummer. Pappa körde 919. Ibland 915. Nån enstaka gång 912. Sen körde han med samma person ett tag sen med en annan. De skiftade med jämba mellanrum.
Ibland satt han bredvid. Ibland körde han. Roligt att köra men också skönt att koppla av ibland.
Sen måste det alltid vara minst två. En fram och en bak om de har en patient.
För några år sen kom de med nya regler.Att minst en av de måste vara sjuksköterska.
Ibland fick han köra 30 mil för att hämta/lämna patienter eller organ som ska transplanteras.
Jag var alltid mycket stolt över min pappa.Han kör ambulans
Jag kände mig alltid trygged att minsta krämpa är det bara att vända sig till pappa.
De gånger jag hamnade på akuten behövde jag inte vänta fem timmar på hjälp.oops det fick man visst inte berätta i PKsverige.
Han var rätt ofta i tidningen.
Om det skedde en olycka var kvällspressen snabb med en fotograf.Då råkade han befinna sig på sitt jobb. En gång sammanföll det med att min bror fick en ny tjej som inte träffat pappa.Så ser hon honom i gårdagens tidning
Så alltså:
Jobbet kan vara roligt.
Jobbet ger dig syner du aldrig någonsin glömmer.
Jobbet är fysiskt tungt.
Du måste vara bra på bilkörning.Du får ju öva.Men ibland är det hög fart i tättbebyggt område med massa idioter som inte fattar att man ska stanna när sirenerna tjuter.
Blåljuspersonal behöver inte ha bälte. Pappa körde alltid utan.En dag efter jobbet satte han sig i bilen och nästan hemma har polisen en kontroll. Och han har inget bälte. Han sa "Tack och lov att jag hade skjortan på mig". Så han slapp böter. Polismannen tittade på honom, skrattade och sa : "glömde du dig"
***** Brandkår stod det fullt synligt med vapnet på vänster arm
Glömde en sak.Vet inte om det gäller all blåljuspersonal eller bara brandmän. Men numera sker det en hel del "skoj" där idioter ringer in och säger att det är nödläge bara för att kunna hoppa på blåljuspersonalen.
Jag är så glad att pappa slapp utsättas för sånt.