• Anonym (Nolifehere)

Har inget liv!

Rakt på sak, jag har inget liv som är värt att leva!

Efter jobbet och på lediga dagar ligger jag bara i sängen och plöjer serieavsnitt efter serieavsnitt. Jag har aldrig någon att umgås med och har nästan aldrig haft heller. Antagligen tycker folk att jag är knäpp och tråkig, vilket jag kanske kan uppfattas som för jag är lugn och tystlåten som person, men jag har mycket mer att ge än så. Ingen ger mig bara chansen att visa det.

Har iallafall gett upp hoppet om vänner så nu undrar jag vad jag kan göra som är vettigt att spendera sin fritid på? Vad gör ni andra som också är ensamma?

• Svar på tråden Har inget liv!
  • Shameless

Låter som mitt liv fast det är självvalt. Förutom att jag drar ut på krogen ca varannan helg och möter upp vänner. Tycker det är skönt att vara ensamvarg men kan förstå att det är jobbigt om man faktiskt önskar att vara social med andra.

• Shameless

Jag ser på film/tv-serier men spelar tv-spel online mot andra. Så indirekt så blir ju spelandet en social grej då man pratar med andra människor rundt om i världen.

• Anonym (Ofelia)

Börja med något du tycker är intressant där du träffar folk. Jag tror att man behöver vara social. Gå en kvällskurs t.ex.

Träning är ett sätt att må bättre. Tränar du regelbundet så kommer du att bli piggare. Det räcker att träna hemma framför tv:n, du kan se dina serier samtidigt. Köp gymkort sen om du känner för det.

Har du arbetskamrater att prata med?

Att plöja serier är inget fel på men låt det inte bli ett destruktivt beteende där du missar annat. Tv är ju kultur och jag själv missar många konversationer på jobbet pga att jag aldrig hinner se på tv.

• Fjäril kär

Engagera dig i något, hobby eller intresse. Som ger dig något mer meningsfullt. (körsång, politiskt parti, kyrkan, sport- obs inte träning! , börja resa, djur, osv)

Att skaffa vänner hänger helt o hållet på dig själv, du själv måste skapa chansen att visa vem du är.

• Wench85

Att kolla på tv-serier om en vill det är ju underbart, men det låter som att du vill ha något annat att göra.

Vad vill du ha att göra? Jag skulle säga att det är upp till dig själv att skapa det. 

För tio år sedan när jag flyttat till ny stad och inte kände många sökte jag till en studentkör. Det var fantastiskt nyttigt för mig. En kväll i veckan sjöng jag, skrattade och dessutom drack vi oftast öl efteråt. Ett par gångerper termin hade vi sittningar (fester). Ett par gånger per termin hade vi konserten/uppvisningar/gig. Nån gång per termin arrangerades stämrep, efter något år var det ofatst jag som tog initatit för att jag vill eumgås mer. Stämrep med vin. Och sedan blev det snart så att flera av oss blev goda vänner, det bjöds in till inflyttningsfester och fylla jämt-fester och så vidare. 
    Om jag inte hade sökt till den där kören hade antagligen mitt liv varit så mycket tråkigare.

Nu säger jag inte att det är just en studentkör du borde satsa på, men något! Nybörjarkurs i klättring, nybörjarkurs inom det politiska parti du mest lutar åt, sök till en matlagningskurs, engagera dig i Röda korsets flyktingverksamhet etc etc etc. Det finns massor, men det är upp till dig att välja. De allra flesta föreningar tar emot nybörjare med öppna armar.

• Anonym (Hm)
    Fjäril kär skrev 2018-04-03 07:03:04 följande:
    Engagera dig i något, hobby eller intresse. Som ger dig något mer meningsfullt. (körsång, politiskt parti, kyrkan, sport- obs inte träning! , börja resa, djur, osv)

Att skaffa vänner hänger helt o hållet på dig själv, du själv måste skapa chansen att visa vem du är.
    Håller med
  • Anonym (Samma)

Herregud vad jag känner igen mig. Får nästan ångest av att vara ledig. Försök hitta någon sysselsättning, jag tog jägarexamen och tycker om att vara ute. Vart bor du?

• Anonym (Nolifehere)
    Anonym (Samma) skrev 2018-04-03 13:19:07 följande:

Herregud vad jag känner igen mig. Får nästan ångest av att vara ledig. Försök hitta någon sysselsättning, jag tog jägarexamen och tycker om att vara ute. Vart bor du?

Tack för era svar!

Jag bor i västra götaland. Vart bor du själv?
  • Anonym (var som du)

Vad jobbar du med?

Brukar ju vara populärt att ordna saker tillsammans med kollegor, typ after work, diverse fester, kurser, osv . Kan vara en början att engagera dig i såna tillställningar. Perfekt tillfälle för att visa att du vill umgås. Att bli lite ytligt bekant ger möjlighet att få inbjudan till mer privata bjudningar hem till folk.

Jag gjorde mycket hemma som lockade mig till att vara aktiv och få röven ur soffan, jag blev intresserad av heminredning och blev överraskad av hur pigg och glad jag blev av att bry mig om hemmet. Jag gick på loppisar, målade om lite , pysslade, sydde gardiner, fixade med krukväxter osv. Att varje dag göra något hemma blev som en hobby.

Hittade bloggar och likasinnade ute på nätet och har nu några vänner i samma stad och vi åker på loppisar, går på möbelmässor och har nu anmält oss till en kurs i möbelrenovering .

Kan tilläggas att jag är i 30-års åldern.

• Anonym (Fd blygis)
    Anonym (Nolifehere) skrev 2018-04-03 16:51:17 följande:
    Tack för era svar!

Ålder? Kille eller tjej?

Jag känner igen mig på ett sätt för var tidigare mycket blyg, har dock "övat" bort det idag. Jag vet att jag är en ashärlig människa (tycker jag själv haha ;) ), men har svårt att märkas i stora grupper då jag inte är en sån som tar plats direkt. Sånna som oss växer ju mer man lär känna oss! Vissa som syns och hörs har sen inte så mycket mer att erbjuda! 

Bor också i västra götaland :) 
  • Humlan88
    Anonym (Nolifehere) skrev 2018-04-03 16:51:17 följande:

Tack för era svar!

Jag bor i Dalarna! Skriv ett pm om du har lust :)
  • Anonym (Inte möe)

Ska jag vara helt ärlig så har jag inte heller nåt liv känns det som ibland. Har otroligt svårt för att ta för mig saker att göra själv. Blir en promenad ibland med en bra podd i öronen annars ligger jag mest på soffan. 

Ibland får jag ett ryck och målar nån möbel jag hittat på loppis men det är ju ingen aktivitet där jag träffar folk direkt. 

Skulle gärna vilja ha en hobby men har inte hittat något som lockar mig. 

Är inte särskilt social med nya människor, tar ett tag att lära känna mig men har blivit bättre på sista tiden dock. 

• Anonym (Nolifehere)
    Anonym (Fd blygis) skrev 2018-04-03 21:00:00 följande:
    Ålder? Kille eller tjej?

Jag känner igen mig på ett sätt för var tidigare mycket blyg, har dock "övat" bort det idag. Jag vet att jag är en ashärlig människa (tycker jag själv haha ;) ), men har svårt att märkas i stora grupper då jag inte är en sån som tar plats direkt. Sånna som oss växer ju mer man lär känna oss! Vissa som syns och hörs har sen inte så mycket mer att erbjuda! 

Bor också i västra götaland :) 
    25 års åldern och tjej.
  • SEkstrom
    Anonym (Nolifehere) skrev 2018-04-03 22:58:12 följande:
    25 års åldern och tjej.
    Skaffa en kille då?

Ibland får tjejer massa annat på köpet när de gör det, jag har tjejkompisar som anammat killens hobbys och fått helt andra liv när de blivit ihop med nån specifik.

En tog flygcertifikat och de flyger runt överallt i Europa, hon är jätteintressad av det, vilket aldrig skulle hänt utan honom.
  • la anonyma

Hej! Skicka ett pm till mig om du vill! Jag vill hålla mitt användarnamn så anonymt som möjligt så skriver mer i pm om du vill. :)

• Anonym (mor)

Jag löptränar, orienterar, åker skidor, cyklar, promenerar och vandrar i skogen. Hela tiden lyssnar jag på min Mp3 där jag laddat ner poddradio eller ngn spännande ljudbok. ALDRIG har jag önskat mig sällskap out there. Liksom, vadå ta ut lurarna och........va? va sa du? Ingenting särskilt? Nä, tänkte väl det.

• Anonym (hobby)

Jag är betydligt äldre än dig men upptäckte när mitt barn blivit tonåring att jag hade ett ganska trist liv. Åkte mellan jobb och hem, städade o tvättade o lagade mat på min fritid. Insåg att tonåringen klarar sig bra själv och maken har fullt upp med sin hobby.

Jag har några vänner men alla har liksom fullt upp med sitt och de flesta av dem har yngre barn än mig så det träffar planerade veckor i förväg som gäller. Jobbar på ett mansdominerat företag och har inga hobbys alls.

Det är svårt att hitta nya vänner som vuxen.

Jag bestämde mig för att gå en kurs så jag skulle komma hemifrån en kväll i veckan men hittade inga kurser jag var intresserad av. Men i mitt sökande så fann jag kören Joyvoice. En kör utan noter, för alla oavsett sångröst och ålder, med moderna låtar. Jag kan inte sjunga men bestämde mig för att testa. Har nu varit med två terminer.

Hade lite ångest första gången eftersom alla verkade ha med sig vänner/kollegor.
    Men ganska snabbt så fick jag kontakt med en annan och så ytterligare en, och vid ett tillfälle när de var frånvarande pga sjukdom så började jag prata med en annan kvinna som också var där "ensam". Så endast ett par tillfällen in i terminen så hade jag tre nya vänner, jättekul. Ett par av dem har jag gått på stan med och lunchat med. Vi har även gått ut på after work tillsammans allihop och även varit och fikat.
    De nya vännerna är enda anledningen till att jag är kvar i kören faktiskt, det är så kul att träffa dem en gång i veckan.

Så mitt tips är Joyvoice!

Svar på tråden Har inget liv!