• Anonym (1)

Polisens nummer..eller?

Fått ett nummer smsat: 0105663239(ändrat några siffror så jag inte hänger ut någon) där dom ber mig ringa. Ska vara från polisen, kan det stämma? Brukar deras nummer se ut så?

Har polisen samma startsiffror, alltså: 0105(som riktnummer ex) eller olika beroende på län?

Googlat men inte hittat nått

Väldigt tacksam för snabba svar!

• Svar på tråden Polisens nummer..eller?
  • LFF
    Anonym (1) skrev 2018-04-03 10:46:01 följande:
    Jag har hört att dom kan smsa om man ex inte svarar pga dolt nummer men det är ingen som ringt från dolt till mig.
    Men har du haft någon kontakt med dem som gör att det finns en möjlighet att de ringer dig? Och varför kan du inte bara ringa upp och kolla? Det är inte ett nummer som gör att det dras en stor summa pengar från dig.

Och det är fortfarande ett 010-nummer, inte 0105. Och ja, hela poliskåren har samma nummer i så fall.
  • Anonym (1)
    Salmiakk skrev 2018-04-03 10:51:21 följande:

Men vad är problemet? Ring tillbaka!

Har hört att man inte ska ringa upp nummer om man ej vet vem det är. Dessutom så väntar jag inget samtal, inte anmält nått eller så. Borde inte dom ringt mig först i såna fall?
  • Anonym (1)
    LFF skrev 2018-04-03 10:57:09 följande:
    Men har du haft någon kontakt med dem som gör att det finns en möjlighet att de ringer dig? Och varför kan du inte bara ringa upp och kolla? Det är inte ett nummer som gör att det dras en stor summa pengar från dig.

Och det är fortfarande ett 010-nummer, inte 0105. Och ja, hela poliskåren har samma nummer i så fall.
    Nej, inte anmält något, väntar inget samtal.
  • Anonym (IH)
    LFF skrev 2018-04-03 10:54:44 följande:
    Nej, IP-telefonin fick det "riktnumret" en gång i tiden.
    På den gamla goda tiden, före GSM så hade NMT-mobiler 010.  
  • LFF
    Anonym (1) skrev 2018-04-03 10:59:11 följande:
    Nej, inte anmält något, väntar inget samtal.
    Strunta i numret då. Tänk inte mer på det.
  • Almina

Många myndigheter har 010-nummer, så det skulle kunna stämma. Men ring till polisens växel och kolla med dem om du känner dig osäker.

• Kerubmamman

Ring via växeln om du är osäker. Även om du inte anmält nåt så kan det ju vara viktigt.

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Annabus)

Jag arbetar på statlig myndighet. Våra telefonnummer börjar med 0105. Från ca 1 års tid tillbaka är våra nummer synliga när vi ringer, tidigare var de dolda.

Är du osäker ringer du polisens växel och frågar vem som har numret.

Svar på tråden Polisens nummer..eller?