• Anonym (Ej techie)

Hur använder jag hitta min iphone?

Jag vill kunna radera min telefon om den försvinner och vill inte att den som hittar den ska kunna använda den. Då måste jag ha på "hitta min iphone" förstår jag?

Jag vill inte synka något annat till icloud och jag har aldrig och tänker aldrig ha på platstjänster funkar det att radera telefonen vid behov i alla fall?

Finns det någon nackdel med att ha på "hitta min iphone"? Betyder det att man alltid är inloggad på icloud om man har på "hitta min iphone"? Vill inte vara inloggad i icloud och inte synka något dit ju men vill kunna radera telefonen vid behov. Hur ska jag göra? Har aldrig använt funktionen förut.

• Svar på tråden Hur använder jag hitta min iphone?
  • LFF

Om du inte har platstjänster på så kan du inte använda "Hitta min iPhone". Du kan alltid stänga av synkningen till iCloud men du måste ha platstjänster på för att det ska fungera och du måste vara inloggad på ditt apple-id.

• Anonym (Ej techie)
    LFF skrev 2018-04-03 16:07:09 följande:
    Om du inte har platstjänster på så kan du inte använda "Hitta min iPhone". Du kan alltid stänga av synkningen till iCloud men du måste ha platstjänster på för att det ska fungera och du måste vara inloggad på ditt apple-id.
    Jag behöver inte hitta telefonen nödvändigtvis utan vill bara kunna radera den. Vilken synkning menar du att jag kan stänga av? Varför måste platstjänster vara på om man inte vill hitta den utan bara radera?
  • LFF
    Anonym (Ej techie) skrev 2018-04-03 16:25:16 följande:
    Jag behöver inte hitta telefonen nödvändigtvis utan vill bara kunna radera den. Vilken synkning menar du att jag kan stänga av? Varför måste platstjänster vara på om man inte vill hitta den utan bara radera?
    Platstjänster måste vara på eftersom den använder GPSen för att lokalisera telefonen och på så vis radera den om du skulle tappa bort den. Du ska även kunna ställa in att om man knappar in fel kod x antal gånger så raderas telefonen.

Du kan stänga av all synkronisering, säkerhetskopiering etc till icloud så att inget hamnar i molnet.
  • Anonym (Ej techie)
    LFF skrev 2018-04-03 16:33:13 följande:
    Platstjänster måste vara på eftersom den använder GPSen för att lokalisera telefonen och på så vis radera den om du skulle tappa bort den. Du ska även kunna ställa in att om man knappar in fel kod x antal gånger så raderas telefonen.

Du kan stänga av all synkronisering, säkerhetskopiering etc till icloud så att inget hamnar i molnet.
    Det om att radera vid fel kod 10 gånger har jag redan påslaget och koden är sexsiffrig. Vad jag fattar så kan mobilen användas om den raderas genom att slå in fel kod om man inte har hitta min iphone påslaget pga att det låser mobilen på något vis till originalägaren.

Så det går inte att använda hitta min iphone/radera enheten om man inte vill ha på platstjänster? Vad dåligt! Jag trodde att den raderades när den fick kontakt med internet genom wifi eller om sim-kortet fortfarande är aktiverat oavsett om platstjänster är påslaget. Fattar inte varför platstjänster ska avgöra om den kan raderas så länge telefonen har tillgång till internet.

Jag trodde att hitta min iphone säkrade upp telefonen genom att man vet att den raderas om man aktiverar det vid förlust plus att ingen annan kan använda mobilen om man har på hitta min iphone. Dåligt om det inte funkar bara för att man inte vill ha på platstjänster.
  • LFF
    Anonym (Ej techie) skrev 2018-04-03 17:00:52 följande:

Det om att radera vid fel kod 10 gånger har jag redan påslaget och koden är sexsiffrig. Vad jag fattar så kan mobilen användas om den raderas genom att slå in fel kod om man inte har hitta min iphone påslaget pga att det låser mobilen på något vis till originalägaren.

Så det går inte att använda hitta min iphone/radera enheten om man inte vill ha på platstjänster? Vad dåligt! Jag trodde att den raderades när den fick kontakt med internet genom wifi eller om sim-kortet fortfarande är aktiverat oavsett om platstjänster är påslaget. Fattar inte varför platstjänster ska avgöra om den kan raderas så länge telefonen har tillgång till internet.

Jag trodde att hitta min iphone säkrade upp telefonen genom att man vet att den raderas om man aktiverar det vid förlust plus att ingen annan kan använda mobilen om man har på hitta min iphone. Dåligt om det inte funkar bara för att man inte vill ha på platstjänster.

Av alla iPhones jag raderat på plats via hitta min iphone (när skärmen varit trasig eller touch inte fungerat men telefonen igång) så har det inte fungerat. Här är en bild från Apples support

support.apple.com/sv-se/HT203033

• Anonym (Ej techie)
    LFF skrev 2018-04-03 18:45:12 följande:
    Av alla iPhones jag raderat på plats via hitta min iphone (när skärmen varit trasig eller touch inte fungerat men telefonen igång) så har det inte fungerat. Här är en bild från Apples support

support.apple.com/sv-se/HT203033
    Jag förstår inte så mycket av din bild. Skäms Men jag tycker det verkar jättekonstigt att man måste ha på platstjänster för att kunna radera. Självklart om man vill hitta mobilen men inte bara för att kunna radera.
  • Fia 28
    Anonym (Ej techie) skrev 2018-04-03 17:00:52 följande:

Varför vägrar du ha på platstjänster då? Du kan ju stänga av det för alla appar och bara låta Hitta min iphone använda det.
  • Anonym (Ej techie)
    Fia 28 skrev 2018-04-04 10:24:18 följande:
    Varför vägrar du ha på platstjänster då? Du kan ju stänga av det för alla appar och bara låta Hitta min iphone använda det.
    Av den enkla orsaken att jag inte vill.

Jag behöver inte hitta telefonen om den försvinner. Jag vill bara radera och se till att ingen annan kan använda den. Krävs verkligen platstjänster till det? Det verkar orimligt tycker jag.
  • LFF

Det enklaste du kan göra är ju att kolla. Sätt upp din iphone, logga in med ditt apple-id på den, stäng av platstjänster, gå in på icloud och hitta min iphone, se om du ser telefonen där och har alternativet "radera iphone". Men som sagt, vad jag minns av alla de telefoner jag arbetat med så har inte telefonen synts där då och alternativet har inte funnits.

• LFF

Gick in på min egen jobbmobil, en iphone, och stängde av platstjänster. Det ser ut som att det de facto går att radera den men jag tänker inte testa. Men knappen finns där iaf.

Svar på tråden Hur använder jag hitta min iphone?