• Anonym (hej)

Gravidförsäkring, är det något att ha?

Hej

Jag hoppas snart bli gravid med mitt andra barn och har börjat fundera på det här med gravidförsäkring. Är det nödvändigt/bra att ha?

Under min förra graviditet var ekonomin starkt begränsad så vi undvek alla extra utgifter och skaffade ingen försäkring, men kanske nu. Jag har ju redan en vanlig försäkring, borde inte den räcka? Vad exakt är det man ska ha en gravidförsäkring till? Varför/varför inte skaffade ni en?

• Svar på tråden Gravidförsäkring, är det något att ha?
  • fjanten

Skaffa en gratis kan du väl göra i alla fall..?

• Meriall

Gratis är bra. Om barnet får stanna på sjukhuset/neo eller får problem under förlossning så tror jag att det täcker det så ni får ersättning. Och föds barnet med problem blir det lättare att få barnförsäkring där ni haft gravidförsäkringen.

• Anonym (hej)
    fjanten skrev 2018-04-03 16:33:28 följande:
    Skaffa en gratis kan du väl göra i alla fall..?
    Jo visst, men vad är de egentligen till för?
    Meriall skrev 2018-04-03 16:35:54 följande:
    Gratis är bra. Om barnet får stanna på sjukhuset/neo eller får problem under förlossning så tror jag att det täcker det så ni får ersättning. Och föds barnet med problem blir det lättare att få barnförsäkring där ni haft gravidförsäkringen.
    Ersättning för vad? Barns sjukvård är väl redan gratis? Men det där med att det är lättare att få barnförsäkring låter ju bra.
  • Anonym (F)

Ja kände att de va onödigt att täckna en gravid försäkring. Nu i efterhand skulle jag väl gjort det..
    Blev inlagd över en natt i vecka 27. Och i en hel vecka i v.30
    Samt är sjukskriven till förlossningen. Risk att föda förtidigt.
    Hade jag haft en gravidförsäkring hade jag fått ut ca 300kr per dag då vi får vistas på sjukhuset. Gäller även om vår son hade kommit för tidigt.
    Jag har endas livförsäkring på mig själv så kunde inte använda den försäkringen.
    Hade jag haft sjuk och livförsäkring så hade jag fått ersättning för förlorade arbetsdagar m.m
    Så jag tycker absolut att man ska kolla upp sin egen försäkring och vad en gravidförsäkring är och innehåller.
    Så tycker absolut man ska titta

• Anonym (Dyrt)
    Anonym (hej) skrev 2018-04-03 16:38:37 följande:

Jo visst, men vad är de egentligen till för?Ersättning för vad? Barns sjukvård är väl redan gratis? Men det där med att det är lättare att få barnförsäkring låter ju bra.

Barns sjukvård är gratis ja, men om du behöver ligga inne pga komplikationer eller om du bor på sjukhuset t ex för att barnet är på neo, så kostar det. Resor, parkering, köpa mat på sjukhusrestauranger ( om bara barnet är patient).

Jag hade en betalgravidförsäkring, fick ut cirka 10 000 kr sammanlagt. Det täckte ungefär de extrakostnader som orsakades av havandeskapsförgiftning, kejsarsnitt och 3 veckor på neo.

Vanliga försäkringar brukar inte ge ersättning för ovanstående. När det gäller gratis gravidförsäkringarna, så gäller ersättningen oftast endast om barnet och/eller mamman avlider, ingen ersättning för komplikationer etc
  • Anonym (Kan vara bra att ha)

Kopierat från trygg hansa:

"Gravidförsäkring Gratis är ett kostnadsfritt grundskydd. Ni som föräldrar får till exempel krishjälp om ert barn föds med en allvarlig sjukdom och ett engångsbelopp om barnet eller någon av er föräldrar skulle avlida. Klicka på Få pris och teckna för att jämföra innehållet i grundskyddet Gravidförsäkring Gratis med Gravidförsäkring Extra.

Gravidförsäkring Extra ? bästa möjliga skydd

För ett mer omfattande skydd rekommenderar vi tillägget Gravidförsäkring Extra. Utöver det som ingår i Gravidförsäkring Gratis kan du bland annat få ersättning för bestående skador, som t.ex. orsakas av att barnet föds för tidigt. För vissa sjukdomar som kan drabba barnet, som t.ex. ett allvarligt hjärtfel eller en CP-skada, betalar vi ut ett engångsbelopp direkt vid diagnos.

Ekonomisk hjälp om ditt barn behöver vård

Om ditt barn blir inskrivet på sjukhus minst tre dagar får ni ersättning från första dagen.

Månatlig ersättning som ett extra tillskott om ni får vårdbidrag från Försäkringskassan.

Trygghet för dig som är gravid

Om du får en graviditetskomplikation som gör att du läggs in på sjukhus i minst tre dagar, får du ersättning från försäkringen.

Ersättning om du till exempel får missfall, måste göra akut kejsarsnitt, drabbas av en större blodförlust eller får svåra"

Så blir du kvar på BB eller neo några dagar så får du ersättning för tiden du är inlagd förutsatt att det är fler än tre dagar. Vi hade bara en gratis variant när vi fick dottern föddes så blev hon inte utskriven från BB förrän efter nio dagar, vilket gjorde att vi inte fick någon ersättning alls. Så denna gång ska jag nog satsa på en betalvariant.

• Anonym (J)
    Anonym (hej) skrev 2018-04-03 16:38:37 följande:

Jo visst, men vad är de egentligen till för?Ersättning för vad? Barns sjukvård är väl redan gratis? Men det där med att det är lättare att få barnförsäkring låter ju bra.

Barnets sjukvård är inte gratis för dig. Ofta får man betala för att kunna bo med barnet.

Bortsett från det känns det givet att ha en gravidförsäkring. Betalvarianten alltså. Du får ut ersättning för alla möjliga skador och komplikationer som kan uppstå under graviditeten och förlossningen. Både för dig och och för barnet.
  • Anonym (hej)

Tack! Ska läsa. Det är mest det här med att jag i vilket fall inte har något jobb så någon lön kan jag inte förlora om jag skulle behöva läggas in eller dylikt.

• Anonym (J)
    Anonym (hej) skrev 2018-04-03 17:03:04 följande:

Tack! Ska läsa. Det är mest det här med att jag i vilket fall inte har något jobb så någon lön kan jag inte förlora om jag skulle behöva läggas in eller dylikt.

Att sova på sjukhus kostar ju fortfarande x antal hundra per natt, även om man inte har jobb. Och skadorna man får kan begränsa en mer än bara under graviditeten.

Ta trygg hansas gravidförsäkring, den man betalar för, för där får man tillbaka den tusenlappen när man sedan tecknar barnförsäkringen, i och med att dom drar av det beloppet på första fakturan på barnförsäkringen. Så den är så gott som gratis, trots att den är en av dom bästa!
  • Iowhannah
    Meriall skrev 2018-04-03 16:35:54 följande:

Jag hade gratisvarianten förra gången och den täckte inte neovistelsen. Det kanske är lite olika beroende på försäkringsbolag, vad vet jag. Denna gång har jag iaf betalvarianten, ifall att nåt skulle hända nu med.
  • Anonym (Prematur mamma)

O ja födde barn i v 26. Höll på att förblöda. Jag fick ersättning samt 200kr / dag vi låg inne a 3månader. Så de få pengar jag betalade för försäkringen var väl värt.

• Anonym (Dyrt)
    Anonym (hej) skrev 2018-04-03 17:03:04 följande:

Försäkringarna täcker inte förlorad arbetsinkomst, men däremot en massa annat som kostar.
  • hondär

Jag har skippat de mina två senaste graviditeter.. Täcker ju i stort sett ingenting ändå....

Jag fick reda på sent i graviditeten, v34, att mitt barn hade en missbildning invärtes. Blev planerat snitt så ingen ersättning där (som om de var frivilligt), fick inte en spänn för sjukhusvistelse el förlorad inkomst då barnet föddes sjuk (som om jag valt det?). Inte en krona för någonting fick vi då barnet föddes sjuk. Det var alltså inte förlossningen som orsakade de så då får man ingen ersättning.

Jag låg inlagd i flera månader... Och de vägrade dessutom att teckna barn försäkring sen.

Hade gravid försäkring plus, den dyraste..

• cissi82

Jag hade en gravid försäkring och är väldigt glad över det. Bara att kag blev sjukskriven fick jag 2000 för. Sen skadade jag mig så blev akutsnitt och har fortfarande problem. har fått invaliditetsersättning.
    Under rehabtiden fick jag även för läkemedel, läkarbesök, sjukgymnast,reseersättning och p avgift. Har totalt kanske fåttmelkan 90-100,000 kr för olyckan och mina ärr. Så för mig är det en självklarhet att teckna en med utökat skydd som kostar pengar.

• Anonym (G)

Jag har haft betalförsäkring under mina två graviditeter, första gången fick jag 3600:- för urakut snitt och neonatalvård för bebisen, andra gången fick jag 2000:- för foglossning. Inga jättesummor kanske, men är så glad att jag hade försäkring om något värre inträffat. Det är väl värt den där tusenlappen.

• Popetot

Jätteglad jag tog försäkring. Kostade 1400kr. Fick ersättning för att jag var inlagd några dagar innan förlossning, akut snitt samt för vård på neo. Totalt 12000kr. Fick tvillingar så det är ju riskgraviditet. Hade nog inte tagit försäkring om det varit en "vanlig" graviditet

Svar på tråden Gravidförsäkring, är det något att ha?