• Anonym (Hej)

Farligt att ta penicillin utan mat?

Jag fick penicillin utskrivet mot uvi. Skulle äta tre tabletter om dagen i fem dagar. Innan jag började med penicillinet så har jag mått konstant illa i stort sätt så när jag började me det så mådde jag även illa av det så därför har jag haft svårt att äta. Jag har ätit väldigt dåligt och inte ätit medicinen med mat knappt någon gång. Är det farligt att ta medicinen utan mat när de står att man ska göra det och vad kan isåfall hända? Sen har jag bara tagit två tabletter om dagen istället för tre för jag missat då jag mått så illa, vad finns riskerna med det? Mvh

• Svar på tråden Farligt att ta penicillin utan mat?
  • Fia 28

Tar du inte full dos så fungerar det ju inte lika bra. Orsaken att det ska tas med mat är väl för att man inte ska bli sjuk i magen eller illamående. 

• Famous

Det beror på vilken penicillin du tar. Läs på förpackningen. Tex Kåvepenin skall tas typ innan eller efter maten men inte tillsammans med mat så det är olika. Det är nog en typisk biverkning att vissa mår illa tror jag.

• Famous

Sen behöver du tyvärr ta hela dosen. Annars gör det inte full nytta.

• Anonym (X)

Om du bara lyckats ta 2 tabletter om dagen så fortsätt ändå tills kuren är slut, dvs förläng den. Om det var 3 ggr om dagen i 5 dagar så ska du ha tagit 15 tabletter när kuren är slut. Det går nog bra att ta 2 tabletter i 12 dagar också, men ring till läkaren och kolla upp det. Huvudsaken är att du inte slutar mitt i kuren, det är inte bra.
    Och försök äta med tabletterna så mår du nog mindre illa.

• AndreaBD

Jo, det finns risker. Jag gick iväg utan frukost en gång medans jag åt penicillin och jag svimmade på tunnelbanan.

• Anonym (A)
    AndreaBD skrev 2018-04-04 11:11:39 följande:

Jo, det finns risker. Jag gick iväg utan frukost en gång medans jag åt penicillin och jag svimmade på tunnelbanan.

Nja, det hade nog inte med pencillinet att göra,
    Kanske snarare med anledningen till att du fick pencilllin.
    Det maten ska göra är att vara en buffert för att skydda magen, så att det inte blir alltför starkt för magen.
    Det är då man kan få problem med sura uppstötningar eller kräkningar, etc.

Ts, jag tycker du ska kontakta sjukvården och berätta att du har såhär jobbigt med medicinen.
    Det kanske finns en annan sort du kan få istället som inte ger dig illamående.'
    Jag åt en sort en gång som fick mig att spy som en räv, då fick jag  byta, det visade sig att jag var allergisk mot just den sorten. 
  • AndreaBD
    Anonym (A) skrev 2018-04-04 11:17:02 följande:
    Nja, det hade nog inte med pencillinet att göra,
    Kanske snarare med anledningen till att du fick pencilllin.
    Det maten ska göra är att vara en buffert för att skydda magen, så att det inte blir alltför starkt för magen.
    Det är då man kan få problem med sura uppstötningar eller kräkningar, etc.

Ts, jag tycker du ska kontakta sjukvården och berätta att du har såhär jobbigt med medicinen.
    Det kanske finns en annan sort du kan få istället som inte ger dig illamående.'
    Jag åt en sort en gång som fick mig att spy som en räv, då fick jag  byta, det visade sig att jag var allergisk mot just den sorten. 
    NEJ. Läkaren sa efteråt att det berodde definitivt på pencillinet. Just den sorten ska man absolut inte ta utan mat. Och jag fick pencillinet för att jag hade en tandoperation - i förebyggande syfte alltså. Dvs. jag var inte sjuk, hade ingen infektion i kroppen.
Svar på tråden Farligt att ta penicillin utan mat?