• Mom2be262

Skatteåterbäring felaktig, hur kontrollräkna själv?

Hej. Har varje månad i 3-4 år bett arbetsgivare dra 500 kr extra per lön, det har fungerat bra och kag brukar få ca 6.000 tillbaka. Detta året dock ?bara? 4.000 vilket egentligen betyder restskatt på 2.000.... ska bli mamma om ett par veckor och behöver varenda krona för gratis är det inte! Men hur ska jag kontrollräkna? Är osäker på vad jag ska titta på, men har alla lönespecer sparade.

I januari 2017 bytte jag jobb men dock 2 utbetalningar av den gamla arbetsgivaren (innestående lön samt en bonus)... kan ser påverka att det blev ?dubbel? lön i januari?

• Svar på tråden Skatteåterbäring felaktig, hur kontrollräkna själv?
  • sandbuffeln
    Mom2be262 skrev 2018-04-04 20:18:26 följande:

Hej. Har varje månad i 3-4 år bett arbetsgivare dra 500 kr extra per lön, det har fungerat bra och kag brukar få ca 6.000 tillbaka. Detta året dock ?bara? 4.000 vilket egentligen betyder restskatt på 2.000.... ska bli mamma om ett par veckor och behöver varenda krona för gratis är det inte! Men hur ska jag kontrollräkna? Är osäker på vad jag ska titta på, men har alla lönespecer sparade.

I januari 2017 bytte jag jobb men dock 2 utbetalningar av den gamla arbetsgivaren (innestående lön samt en bonus)... kan ser påverka att det blev ?dubbel? lön i januari?

Självklart kan "dubbellönen" påverka, det kan även påverka om kommunalskatten höjts för 2017 mot 2016.

Börja med att jämföra slutskattebeskedet för både 2016 och 2017 så ser du ju hur kontrollräkningarna skiljer sig åt.
  • Peonies

Hur kan du få det till att det blir restskatt när du får tillbaka på skatten? På deklarationsblanketten finns skatteberäkningen. 

• Cadencee
    Peonies skrev 2018-04-04 20:40:16 följande:

Hur kan du få det till att det blir restskatt när du får tillbaka på skatten? På deklarationsblanketten finns skatteberäkningen. 

Ts har bett arbetsgivaren dra 500:- extra varje månad (500×12=6000) alltså är det 2000:- i restskatt eftersom hon hade fått betala 2000:- om arbetsgivaren inte dragit extra :)
  • Jemp

Kontrollera deklarationen mot kontrolluppgifterna du fått av arbetsgivaren.

Har du bett nya arbetsgivaren dra extra också alltså? Drar den gamla och den nya efter samma skattetabell? Även den extra utbetalningen kan påverka ja.

• Mom2be262
    Jemp skrev 2018-04-04 20:59:40 följande:

Kontrollera deklarationen mot kontrolluppgifterna du fått av arbetsgivaren.

Har du bett nya arbetsgivaren dra extra också alltså? Drar den gamla och den nya efter samma skattetabell? Även den extra utbetalningen kan påverka ja.

Ja, båda drar extra! Se drar enligt samma tabell.. hur kan dubbel utbetalning av 2 olika påverka? Alltså, jag betalar TX 30% och har då fått bonus 5000-30% skatt och sen lön 20000-30% skatt, borde inte det bli rätt o slutändan?
  • Jemp
    Mom2be262 skrev 2018-04-04 21:06:12 följande:

Ja, båda drar extra! Se drar enligt samma tabell.. hur kan dubbel utbetalning av 2 olika påverka? Alltså, jag betalar TX 30% och har då fått bonus 5000-30% skatt och sen lön 20000-30% skatt, borde inte det bli rätt o slutändan?

Man betalar inte 30% skatt och man betalar högre % ju mer man tjänar.
  • Jemp

Kollar jag min skattetabell skiljer det 1100 i skatt på dina exempel.

• Mom2be262
    Jemp skrev 2018-04-04 22:06:34 följande:

TX 30%.. har dock svårt att tro att de skulle bli en diff på 2000 pga de ?extra? betalningarna men ska räkna mer ordentligt i morgon
  • Anonym (Ellen)
    Jemp skrev 2018-04-04 22:06:34 följande:

Precis!

Man kan inte räkna 30% rakt av. Och på bonusen borde man kanske dragit engångstabell vilket förmodligen gett högre avdrag.

Och man kan absolut inte tänka att "nu drar jag 500 extra varje månad så nu får jag 6000kr tillbaka".
  • Anonym (mmm)

Jag ringde skatteverket om en grej i veckan och de sa att ens huvudsakliga arbetsgivare ska dra ca 25 %  och att om man har någon annan arbetsgivare ska den dra en annan högre summa än detta, så om båda drar  lika högt så låter det fel? 

Personligen åkte jag på en restskatt jag inte hade räknat med för att jag hade fått in över  ca 455 000, vilket är gränsen för när nästa skattenivå träder in, på 50% på allt som är över den gränsen 

• Mom2be262
    Anonym (mmm) skrev 2018-04-04 22:15:51 följande:

Jag ringde skatteverket om en grej i veckan och de sa att ens huvudsakliga arbetsgivare ska dra ca 25 %  och att om man har någon annan arbetsgivare ska den dra en annan högre summa än detta, så om båda drar  lika högt så låter det fel? 

Personligen åkte jag på en restskatt jag inte hade räknat med för att jag hade fått in över  ca 455 000, vilket är gränsen för när nästa skattenivå träder in, på 50% på allt som är över den gränsen 

Båda var min huvudsakliga arbetsgivare, bytte vid årsskiftet. Bonusen från gamla jobbet betalades ut kvartalsvis och länen innestående 1 månad. På nya jobbet betalas lönen ut samma månad (mars i mars osv)
  • Mom2be262
    Anonym (Ellen) skrev 2018-04-04 22:12:28 följande:

Precis!

Man kan inte räkna 30% rakt av. Och på bonusen borde man kanske dragit engångstabell vilket förmodligen gett högre avdrag.

Och man kan absolut inte tänka att "nu drar jag 500 extra varje månad så nu får jag 6000kr tillbaka".

Räkneexemplet har funkar innan i ca 3-4 år :) har ej lån eller sparande med ränta så inget som påverkat.. 30% var ett exempel.

Var kan jag se engångstabeller?
  • Anonym (Ellen)
    Mom2be262 skrev 2018-04-04 22:31:09 följande:

Räkneexemplet har funkar innan i ca 3-4 år :) har ej lån eller sparande med ränta så inget som påverkat.. 30% var ett exempel.

Var kan jag se engångstabeller?

Men då har inte någon bonus varit inblandad?

Om du går in under skattetabeller på Skatteverkets hemsida och laddar ner tabellen som pdf så finns ett info-avsnitt i början. Där har du tabellen för engångsskatt vilken baseras på förväntad årsinkomst. Du kan också roa dig med att kolla tex vad du ska skatta om du tjänar 15000kr hos en arbetsgivare och ta det x 2 jämfört med att skatta för 30 000kr. Det är skillnad.

Och man har bara en huvudarbetsgivare.

Det måste man dessutom tala om själv för arbetsgivare har ingen koll på varann och kan ju inte veta hur många arbeten du har.
Svar på tråden Skatteåterbäring felaktig, hur kontrollräkna själv?