Svårt att andas och konstig känsla i bröstkorgen - ångest?
Jag har blivit diagnostiserad med både GAD och panikångest och har i princip haft det i hela mitt liv - är idag 19 år. Jag har också mitralklaffsprolaps utan regrugitation och går på regelbundna kontroller jos kardiologen med cirka 5 års mellanrum. Kardiologerna har sagt att mitt hjärta är helt normalt och jag kan leva mitt liv som en normal människa.
Nu är det så att min ångest är fäst vid olika sjukdomar och tillstånd beroende på årstid. På vintern/hösten är jag rädd för magsjuka, på vår/sommar är jag orolig över annat, till exempel hjärtat. Nu är det en sån period då jag är orolig för hjärtat. Det kan börja med att jag känner ett stick/hugg i bröstet så får jag direkt panik. De senaste veckorna har jag varit helt besatt av hjärtat. Jag har känt på min puls flera ggr per kvart, inte vågat träna och allmänt oroat mig. De senaste dagarna har ångesten varit extra stark och jag har haft svårt att andas, typ lufthunger, och även känt av hugg och pirr i bröstkorgen. Jag har ringt 1177 och de har sagt att det är ångest, ?men om du är orolig kan du åka in?.
Idag kände jag lufthunger efter träning och fick då så klart panik. Bestämde mig för att åka in till kvällsmottagningen och kunde inte stanna kvar för att det fanns många sjuka barn varav en var magsjuk... jag hann lugna ner mig och kände att jag kunde andas normalt igen. Nu har det kommit igen, så frågan är om det är pga min starka ångest eller om det är från hjärtat? Ska man åka till Vc imorgon?