• sandraandersson

Svårt att andas och konstig känsla i bröstkorgen - ångest?

Jag har blivit diagnostiserad med både GAD och panikångest och har i princip haft det i hela mitt liv - är idag 19 år. Jag har också mitralklaffsprolaps utan regrugitation och går på regelbundna kontroller jos kardiologen med cirka 5 års mellanrum. Kardiologerna har sagt att mitt hjärta är helt normalt och jag kan leva mitt liv som en normal människa.

Nu är det så att min ångest är fäst vid olika sjukdomar och tillstånd beroende på årstid. På vintern/hösten är jag rädd för magsjuka, på vår/sommar är jag orolig över annat, till exempel hjärtat. Nu är det en sån period då jag är orolig för hjärtat. Det kan börja med att jag känner ett stick/hugg i bröstet så får jag direkt panik. De senaste veckorna har jag varit helt besatt av hjärtat. Jag har känt på min puls flera ggr per kvart, inte vågat träna och allmänt oroat mig. De senaste dagarna har ångesten varit extra stark och jag har haft svårt att andas, typ lufthunger, och även känt av hugg och pirr i bröstkorgen. Jag har ringt 1177 och de har sagt att det är ångest, ?men om du är orolig kan du åka in?.

Idag kände jag lufthunger efter träning och fick då så klart panik. Bestämde mig för att åka in till kvällsmottagningen och kunde inte stanna kvar för att det fanns många sjuka barn varav en var magsjuk... jag hann lugna ner mig och kände att jag kunde andas normalt igen. Nu har det kommit igen, så frågan är om det är pga min starka ångest eller om det är från hjärtat? Ska man åka till Vc imorgon?

• Svar på tråden Svårt att andas och konstig känsla i bröstkorgen - ångest?
  • Anonym (ångest)

Jag skulle tro att det är ångest du känner av. Säker kan man ju aldrig vara till 100%, en baserat på det du skriver så tror jag det ligger till så.

Att mitralisklaffen läcker lite så har många av oss. (så även jag). Många går livet igenom med det, för det ger ofta mycket lite symptom, och påverkar inte vår fysiologi i övrigt (ett litet läckage). Sticken du beskriver, dom är förenade med mitralisklaffen som läcker. Jag minns mina stick började när jag var i tidiga tonåren, och jag var jätte orolig. Fick mitt hjärta undersökt först vid 38 år, och då fick jag veta att dom kom från mitralis klaffen. Men helt ofarliga.

Det är högst osannolikt att din andning är förenad med detta. Du skulle ha svrt att köra ett träningspass om hjärtat var så påverkat att din andning blev jobbig. Inte heller skulle det bli bättre till och från.

Däremot är dina andra två diagnoser förenade men andningen, och jag tror det är de du känner av. Blir ju lite en ond spiral också. Tungt att andas-oro-mer tungt att andas..
    Om du har någon vb medicin för din ångest så skulle jag råda dig att ta den några dygn, så du kan vända spiralen. När kroppen får slappna av är det lättare at glömma dessa tråkiga tankar på kroppen. 

Om du känner dig väldigt orolig så sök till doktorn imorgon. Men jag kan lova dig att det inte behövs.

• Tiffany

Jag har panikångest och under en period oroade jag mig för allt.. var hypokondrisk och fick andnöd .. vet inte hur många ggr jag kollat mitt hjärta som är helt friskt.. dem hörde ett blåsljud en gång och det är efter det och alla hjärtklappningar jag utveckalde denna hysteri kring hjärtat.. det du ska göra är att sluta ta pulsen hela tiden.. det blir en tvångshandling som leder till en ond cirkel .. jag kunde ta pulsen hela dagarna och alltid kändes den svag, hoppade över ett slag o allting, vilket är för mesta dels normalt... men jag utvecklade en sjuklig noja omkring det. Jag slutade att ta pulsen hela tiden och lärde mig att acceptera rädslan och på såvis blev de bättre.. har inte haft andnöd på ett år nu.

Svar på tråden Svårt att andas och konstig känsla i bröstkorgen - ångest?