• Feel me
    Äldre 4 Apr 23:09
    2609 visningar
    8 svar
    8
    2609

    4 åring som håller sig

    Behöver lite tips och trick om någon har som kan hjälpa min lilla kille att "våga" kissa i pottan eller toan.
    Han har pottränats sen snart ett år tillbaka, inga blöjor bara näck ner till eller lös sittandes kalsonger och även normal sittandes.
    Han brukar få välja om han vill sitta på den stora eller lilla pottan och väljer oftast stora men inget händer (trots man ser att "poppen" blir nästan som en ballong) men han vägrar släppa till.
    När han är på lilla pottan så kan de hända att de kommer droppar men släpper inte fullt ut. Och varje gång vi frågar är de prompt NEJ om han behöver kissa eller bajsa. De är bara få enstaka gånger han har sagt Ja men då vill han bara oftast att man läser en pott bok för han.
    Han håller sig även på dagis och kissar inte fören läggdax då han har blöja på sig..

    Vad ska jag göra? vill inte att han ska få urinvägsinfektion..

  • Svar på tråden 4 åring som håller sig
  • Feel me
    Äldre 5 Apr 23:08
    #5

    Tack för era råd, uppskattas verkligen.
    Kan ju tillägga att jag har satt blöja på han till och från när han kommer hem från dagis eller är hemma från dagis, så att han kan få kissa och bajsa, uppmuntrar och mutar, dock funkar inte klistermärken på han men kinderägg funkar.
    Dagis där emot låter han bara ha blöja när han är ute nu när de är kallt annars har han ingen där heller.

    Vi har även frågat bvc och hon sa att de va normalt men att han skulle dricka massa vatten och sätta han på toa varannan till var 3e timme, vilket vi gjorde utan framgång och tillslut fått blöja på sig ändå.

  • Feel me
    Äldre 6 Apr 08:20
    #7
    LFF skrev 2018-04-06 07:55:03 följande:
    Vi mutade faktiskt med en pytteliten godisbit (lakrits) när vi hade problem i början. Klistermärken och andra belöningar fungerade inte helt men lakrits fungerade. Tänkte som så att "Bättre att det fungerar och vi får ordning på det än att det bara blir tjafs och bråk". Så välj något han älskar och som man BARA får när man varit duktig och försökt på pottan/toan.

    Om ni frågar honom varför han inte vill kissa annat än i blöjan, vad svarar han då?
    Jo de är så vi kör, att han få välja men får bara de när han har försökt, men de verkar inte vilja släppa på han ändå. Han älskar även åka bil så brukar vi säga att efter du har kissat så ska vi åka bil! och då blir han jätteglad och sätter sig men inget kommer, efter några min säger han "färdig" fast inget har kommit, så säger vi på uppmuntrande ton neee liiiite till kan du sitta så kisset kan få komma ut och då blir han tokig och arg på oss och säger NEJ och går där ifrån 

    När vi frågar de så säger han bara "vill inte" och om vi frågar varför han inte vill så säger han bara prompt och bestämt NEJ rätt ut och går och leker.
Svar på tråden 4 åring som håller sig