• JonasKt

Fysiska symptom vid ångest

Hej alla! Jag har lidit av ångest i ca 15 år. Det har yttrat sig mest vid olika sociala tillställningar som t.ex. gruppmöten på jobbet, tandläkare sök mm och då har alltid handlat om att jag varit skitnödig och har hängt på toan mycket innan dessa tillställningar så att jag inte blir skitnödig på mötet. Detta har stannat men istället har jag fått en kraftig attack för ca 1 år sedan då det kändes att jag höll på att bli galen. Detta stoppades med Atarax men sedan kom kroppsliga symptom..Ont i testiklarna och kissnödighet. Läkaren trodde på klamydia. Blev livrädd och tänkte på detta hela tiden. Testade mig negativt. Sedan försvann dessa värk som byttes mot diffusa värk som dyker upp här och där en liten stund och byter ställe sedan. Kan kännas i knän, fingrar fötter, rumpmuskler. Kan känna stickningar, domningar och ofrivilliga muskelryckningar samt ibland någon rodnad här och där. Svaghetskänsla mm. Ngn som varit med om detta? Har börjat äta citalophram 20 mg men inte känt av effekten än. Ska tilläggas att jag är en aning hypokondrisk med.

• Svar på tråden Fysiska symptom vid ångest
  • Anonym (många)

När man får ångest så (som jag fått det förklarat av kbt-terapeut) är det "urhjärnan" som kickar in och tar över. Alltså man får fysiska symtom som är lika som om man träffar en ilsken björn i skogen. Olika reaktioner från olika personer, fly eller spela död. Magen och annat oviktigt i en krissituation stannar av, adrenalinet pumpar för fullt. Inte alls ovanligt att bli akut toanödig och göra på sig för att kroppen vill göra sig av med onödig last. Kroppen blir på helspänn. Tunnelseende och skärpt hörsel hör väl också till.

För mig låser det sig helt vid ångest, vill bara krypa ihop till en boll och gömma mig. Kan inte koncentrera mig på något, tankarna snurrar runt runt. Jag blir skakig och vill vara ifred. Har kissat på mig otaliga ggr under åren. Mår ofta illa vid ångest och kräks. Tinnitusen blir brutal vid både ångest och stress.

Har du blivit ordentligt undersökt av läkare? Prover och sånt tagna för att utesluta annat än ångest? Hoppas du börjar må bättre snart!

• Fru Ågren
    JonasKt skrev 2018-04-05 19:17:29 följande:

Sedan försvann dessa värk som byttes mot diffusa värk som dyker upp här och där en liten stund och byter ställe sedan. Kan kännas i knän, fingrar fötter, rumpmuskler. Kan känna stickningar, domningar och ofrivilliga muskelryckningar samt ibland någon rodnad här och där. Svaghetskänsla mm. 

Väldigt typiska ångestsymptom om du frågar mig. Domningar, myrkrypningar, ryckningar, svaghetskänsla, rodnad... 

Jag har märkt att jag får precis samma symptom, fast akut, när jag är med om något som gör mig rädd på riktigt. T ex en otäck trafiksituation. Då sticker det alltid i armarna efteråt, det känns som om de domnar och jag blir svag i hela kroppen. 

Och det är ju inte så konstigt. Stress, rädsla och ångest ligger ju nära varandra. 
  • Trollkungen

Är 70 år och har lidit av ångest i 65 år. Känns konstigt att du ska tävla med mig om vem som har mest ångest.

Jag har haft ont i ryggen, höfterna, benen, fötterna, händerna, njurarna, huvudet, leder överallt, torson, armarna, fingrarna osv.

Bara lär dig att leva med det som alla andra. Jag har uppfostrat fem barn och hållt ihop med en kvinna hela mitt liv. Tycker inte du ska klaga alls. Du låter mer som en skam för får svenska folk.

• JonasKt

Inte mening att klaga bara fundering på om det är normalt. Innan hade jag endast psykiska symptom nu yttrar det sig fysiskt och det skrämmer mig. Ont kan jag tåla i rejäla doser. Kommer från kriget och har varit mobbad i skolan..fått cigaretter släckta på mig..alkoholiserad farsa som slog mig med militär bälte..trasslig äktenskap..Barndom inte lyssnar men som sagt jag kan tåla undrade bara om det var vanligt förekommande.

• Trollkungen
    JonasKt skrev 2018-04-05 20:54:26 följande:

Inte mening att klaga bara fundering på om det är normalt. Innan hade jag endast psykiska symptom nu yttrar det sig fysiskt och det skrämmer mig. Ont kan jag tåla i rejäla doser. Kommer från kriget och har varit mobbad i skolan..fått cigaretter släckta på mig..alkoholiserad farsa som slog mig med militär bälte..trasslig äktenskap..Barndom inte lyssnar men som sagt jag kan tåla undrade bara om det var vanligt förekommande.

stackars dig

min papa sköt heroin och mamma skottade amfetamin. vad fick jag?
    sluta tävla med alla andra. jag tar detta som att du vill stå över mig. jag blir ledsen faktiskt.
  • JonasKt

Fick du värk i leder direkt när du kände av ångesten för första gången eller har det utvecklats med tiden?

• Patrik80

Jag har fått samma värk i kroppen och leder. Det flyttar runt i kroppen på mig men när det var som värst var det i armar o ben. Typ handlederna fotlederna och vader men även andra ställen.

• Patrik80

Ja i knä.. höfter.. mm kan ibland även känna en ömmande känsla i kroppen bara jag ligger i sängen. O ska sova.

• JonasKt

Känner igen det! Har du starka oroskänslor? Jag är mer eller mindre stressad hela tiden över olika grejer.

• Patrik80

Nej jag hade i början men är borta nu. Har bara lite smärta som kommer och går. Men det hela började mars 2017 satt på jobb och fick stickningar i kroppen och kraftiga hjärtklappning i 2 dagar. Blev sjukt rädd och åkte till läkare.och fick utskrivet imigral mot hjärtat. Sedan försvann det men efter 2 veckor kom alla andra konstiga symptomer. Värk överallt . Ork lös. Snurrig och sjuka mardrömmar. Såg i syne mm kände mig jätte orolig och nojig för allt. Kändes som jag ej var i min egen kropp mm. Men nu i september släppte det och värken är nästan helt borta men känner av det ibland och då även ej så kraftigt.. läkaren ville ge mig lyckopiller provade det i 2 veckor bara men slutade själv. Började ta berocca boost brus varje morgon och extra magnesium tabletter.. vet ej om det har hjälpt men något har ju blivit bättre. Har varit inne under tiden på många läkare kontroller.

• FRIFRÅNÅNGEST

Välkommen att gå med i min grupp på FB som heter FRI FRÅN ÅNGEST.
    Lite kort om gruppen;

Det här är inte den vanliga ångestgruppen! Jag kommer att dela med mig av min resa, ut ur misärens totala mörker. Jag hade provat alla mediciner (ALLA), Kbt,Tapping, Nlp, Hypnos, distrahera mig själv, att söka efter medicinska lösningar på mitt problem i fass katalogen ifall läkarna missat något, djupdykt in i de flesta självhjälpsböcker om ångest. När inget av ovanstående metoder/ försök inte gav mig någon lindring, utan faktiskt resulterade i att jag faktiskt fick ännu mera ångest, invalidiserande ångest trodde jag att mitt liv var över. Men idag är jag fri, och mig själv igen. I den här gruppen delar jag med mig av min väg ur ångesten, throwbacks från hur det var och mitt liv idag. Den som önskar att ta del av det är välkommen in i gruppen Obs; Tekniken jag använt av är på engelska, så engelska kunskaper är ett måste. KRAMAR! Idag är jag befriad från ångest som yttrade sig i form av panikångest, ocd, ptsd, fobier, hypokondi, dödsångest, självskadebeteende och generaliserad ångest. Tekniken finns även för de små:)

DET ÄR AV YTTERSTA VIKT ATT VI HÅLLER EN POSITIV ANDA I GRUPPEN, INTE SKRIVER NEGATIVA ELLER NEDSÄTTANDE KOMMENTARER TILL GRUPPENS MEDLEMMAR! GRUPPEN BETYDER MYCKET FÖR MIG, EFTERSOM JAG KÄNNER EN SÅ ENORM TACKSAMHET FÖR DEN HJÄLP JAG FÅTT AV TEKNIKEN. JAG TVINGAR INGEN TILL NÅGOT OCH DEN SOM ANSER ATT GRUPPEN HAR ETT ANNAT SYFTE ÄN DEN FAKTISKT HAR, ÄR VARMT VÄLKOMMEN ATT LÄMNA GRUPPEN OMEDELBART. JAG FÅR INGEN LÖN, MEN I TACKSAMHETSSKULD VILL JAG SPRIDA MIN VÄG TILL ANDRA. KRAMAR TILL ER ALLA OCH VÄLKOMMEN FÖR ATT TA DEL AV MIN HÖGST PERSONLIGA RESA!

Svar på tråden Fysiska symptom vid ångest