• Anonym (Mamma)

Kan jag få ensam vårdnad för att få fler FP-dagar?

Vi har ett barn som precid fyllt ett år, tanken var att min sambo skulle ta över och vara föräldraledig men han har dessvärre drabbats av psykiska besvär och det är därför inte lämpligt att han är föräldraledig för tillfället. Mina dagar tar snart slut och barnet har inte fått plats på förskola förrän efter sommaren.

Kan vi skriva över vårdnaden på mig så att jag får alla FP-dagar eller går inte det?

• Svar på tråden Kan jag få ensam vårdnad för att få fler FP-dagar?
  • ventilera mera

Kan inte se varför det inte skulle gå. Om han är helt inne på samma spår som du är det förmodligen inga problem, och så är det väl dessutom det bästa för barnet. 

• Anonym (...)

Pappa kan ju föra över sina dagar till dig förutom de som han själv måste behålla

• Anonym (***)

Vi kör direkt på ensam vårdnad så jag får alla dagar. Pga statens påhitt får jag barnet för mig själv vid eventuell separation.

• Anonym (Kajsa)
    Anonym (***) skrev 2018-04-07 01:22:18 följande:

Vi kör direkt på ensam vårdnad så jag får alla dagar. Pga statens påhitt får jag barnet för mig själv vid eventuell separation.

Vi gjorde också så.

Sjukt att staten ska bestämma att pappan ska vara hemma minst tre månader.

Vad jag vet så finns det inte motsvarade för mammorna, att de har tre månader som bara de kan ta ut...

Låt varje familj bestämma själva, tvång brukar sällan leda till något bra.
  • Kerubmamman
    Anonym (Kajsa) skrev 2018-04-07 01:39:55 följande:
    Vi gjorde också så. Sjukt att staten ska bestämma att pappan ska vara hemma minst tre månader. Vad jag vet så finns det inte motsvarade för mammorna, att de har tre månader som bara de kan ta ut... Låt varje familj bestämma själva, tvång brukar sällan leda till något bra.

Det är tre månader per vårdnadshavare.
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Kajsa)
    Kerubmamman skrev 2018-04-07 02:29:19 följande:

Det är tre månader per vårdnadshavare.

Okej. Förstår dock fortfarande inte syftet med det upplägget.
  • Anonym (Var så god)
    Anonym (Kajsa) skrev 2018-04-07 02:56:06 följande:

Okej. Förstår dock fortfarande inte syftet med det upplägget.

-Skapa bättre relationer mellan barnet och bägge föräldrarna.

-Förbättra kvinnors situation på arbetsmarknaden.

-Öka jämställdhet vad gäller hushållsarbete, vab mm. för att på sikt sänka sjukskrivningstalen för kvinnor.

-Ett steg på vägen för att skapa könsneutral lagstiftning.
  • Anonym (***)
    Anonym (Var så god) skrev 2018-04-07 06:18:48 följande:

-Skapa bättre relationer mellan barnet och bägge föräldrarna.

-Förbättra kvinnors situation på arbetsmarknaden.

-Öka jämställdhet vad gäller hushållsarbete, vab mm. för att på sikt sänka sjukskrivningstalen för kvinnor.

-Ett steg på vägen för att skapa könsneutral lagstiftning.

Funkar jättebra i en diktatur där folk är för dumma i huvudet för att själva bestämma i sin egen familj.
  • Anonym (Var så god)
    Anonym (***) skrev 2018-04-07 10:27:21 följande:

Funkar jättebra i en diktatur där folk är för dumma i huvudet för att själva bestämma i sin egen familj.

Folk är fria att välja, men de kan inte förvänta sig att staten ska betala.
  • Anonym (Fyll i anonym signatur.)
    Anonym (***) skrev 2018-04-07 10:27:21 följande:
    Stackare..... Diktaturstaten Sverige vill inte betala för mig att gå hem och pilla naveln.... snyft.
Svar på tråden Kan jag få ensam vårdnad för att få fler FP-dagar?