"Gör abort, annars lämnar jag dig!"
Om du tror att han bara fått någon slags tillfällig kris så kan du ju försmka med att ni går i samtal på exempelvis MVC.
Dock tycker jag samtidigt att även om han har en kris (som han skulle kunna ta sig igenom) så är det inte okej och hota med att lämna. Det är inte heller okej att pressa sin partner på det viset heller tycker jag till att skaffa barn till att börja med. Din sambo verkar inte lyhörd för dina känslor, din vilja och ditt välmående. Om du skulle göra en abort för hans skull, tror du verkligen att du skulle kunna fortsätta leva med honom på samma vis? När han först vart så på om barn och sedan hotar med att lämna dig om du inte gör som han vill? Det kan förtås vara du svara på, men personligen hade nog ett sådant beteende betytt slutet för relationen. Även om graviditeten var oplanerad, vilket jag och min sambo råkade ut för förra året. Jag ville inte själv behålla, men hade min sambo ställt ultimatumet att jag måste göra abort annars lämnar han så hade jag lämnat honom, fastän jag gick igenom en abort. Men så reagerade inte min sambo, han reagerade som en faktiskt partner bör - stöttande och med inställningen att vi fixar det och löser det oavsett vad vi kommer fram till.
Gällande aborten ska du göra precis hur du vill. Om han lämnar dig/du lämnar honom, vill du fortfarande ha barnet? Isåfall, gör inte abort. Men känn efter vad det är DU vill.