Din första mens, hur var det?
När du fick din första mens? hur gammal var du då? hur hanterade du och din/dina föräldrar det?
Samt... Vad hade du velat ändra på som hade kunnat göra upplevelsen bättre, om något?
Min första mens:
Jag fick min mens när jag var 11 år, jag visste inte vad det var för något, först trodde jag att det var diarré då det var brunt, men det luktade inte som avföring.
Jag packade trosorna fulla med papper men det hjälpte inte, jag gömde 3-5 genomblodiga trosor i en plastpåse som jag senare kastade i smyg i en soptunna.
Jag minns inga direkta känslor som jag hade, vid någon tidpunkt måste jag ju ha förstått att det var blod, men jag minns inte tankegångarna.
Det måste nog ha varit dagen efter som jag sa till min pappa, exakt hur jag sa det till honom minns jag inte, men hans svar var "Oj, jaha, det får du prata med mamma om". Jag vet inte om jag åkte till min mamma senare den dagen eller om min pappa köpte bindor till mig. Min mamma reagerade i stil med "Ja, oj, det var tidigt! Äh, det är något alla tjejer får".
Vad jag gärna hade velat ändra:
1. att mina föräldrar sedan innan sett till att jag visste att det skulle hända någon dag. Jag förstår om det är svårt att veta när man ska ha det samtalet med sin dotter då det kan börja tidigt men också sent, men det är väl bättre att ta upp det tidigt?
2. orden jag fick på traven var inte hjälpsamma i mitt fall, "det är normalt att blöda mycket i början, det är normalt att ha oregelbundna blödningar i början". Det är inte alltid en mens är "normal". Om mina föräldrar hade varit mer involverade i mitt mens-liv än att bara köpa bindor så hade kanske det räckt, men jag som 11 åring trodde att jag var normal, så varför skulle jag prata om något intimt som var normalt?
Jag är fast besluten om att vara bättre förberedd än vad mina föräldrar var om jag får en dotter. Jag vet inte om mina blödningsproblem är något som ärvs, men om det gör det så är jag iaf förberedd.