• Anonym (Arg & väldigt ledsen)

Har jag rätten att vara arg? - Möblerad om mitt rum och saker misstänkt lagt i förrådet

Jag kan inte hjälpa att jag känner mig oförskämd, samtidigt som jag säger åt mig själv att jag har nog kanske ändå rätten att vara arg och mycket besviken på min mamma.

Jag har varit borta och jobbat i ca en månad. Jag jobbade i en annan stad, så jag stannade kvar hos en bekant i en månad.

När jag kommer hem, så märker jag att mitt rum har möblerats om. Jag blev så himla besviken på min mor, som beter sig precis som hon vill och gör som hon vill. Utan någon som helst förvarning. När jag konfronterade henne, så menade hon att hon BARA städande mitt rum. Jag förstår inte alls hur hon kan ljuga och till och med säga ordet ''Bara'' när hon i själva verket gjort massa andra saker i mitt rum. Jag kände att jag inte får någon respekt ifrån henne, och så har det i princip alltid sett ut.

Jag blev så himla besviken, arg och ledsen. Att jag endast stannade kvar över natten och sedan åkte jag iväg till en kompis i en annan stad.

Jag har ingen aning om jag är oförskämd eller om jag faktiskt har rätten att känna så som jag gör.

Jag kom nu senare på i efterhand att vissa saker i rummet inte fanns i rummet. Inte i garderoben och ingenstans i rummet fanns de. Jag hade sytt en enda stor docka och hade det i mitt rum. Det kanske låter fjantigt, men den dockan har en vis betydelse för mig.

Nu tänker jag för mig själv att min mor förmodligen stoppat ned den i förrådet. Det är en stor docka, och jag har en äldre bror som inte har någon respekt för mig alls. Så jag kan inte hjälpa att få tanken att min bror skulle även pilla på dockan, den är stor men också ömtålig. I och med att den är syd förhand, och jag har inte särskilt stora kunskaper om att sy egentligen. Så om min bror skulle av misstag ha sönder dockan, skulle både min mor och bror reagera i något stil med: ''Jaha'', och sedan bara slänga dockan.

Så har det ändå i princip alltid sett ut i mitt liv.

Så nu känner jag både oro, besviken och ännu mer arg på min mor. Varför låter hon bara inte mig vara. Varför möblera om mitt rum och stoppa ner saker någon annanstans som tillhör mig.

Har jag rätten att känna mig arg?

Jag känner mig så besviken.

Det här låter töntigt. Men jag har fått nog av min brors nyfikenhet i kombination av respektlöshet. Så om han skulle göra någonting emot dockan, har jag rätten att anmäla det?

För jag känner verkligen att jag inte vill stå ut mer.

Jag har stått i bostadskö länge, så snart är det ändå dags för mig att flytta hemifrån.

Tack för era svar!

• Svar på tråden Har jag rätten att vara arg? - Möblerad om mitt rum och saker misstänkt lagt i förrådet
    huskur skrev 2018-04-08 02:48:26 följande:

Du beskriver ett mönster av respektlöshet i form av gränsöverskridande, och frågar om du har rätt till dina känslor. Men känslor är som de är, varken rätt eller fel. De bara ÄR.

Däremot har du behov av att försvara dina gränser, så därav vreden (som talar om för dig att något är viktigt för dig att försvara). Men det är inte att förvänta sig att din mamma plötsligt skall förändra beteende om hon inte har sett något fel i det tidigare.

En möjlighet skulle kunna vara att passa på att prata med henne om det på ett lugnt sätt vid ett tillfälle när ni båda är lugna. För att tala om hur du känner när hon gör det hon gör. Bara så. Så får det sjunka in. I bästa fall kan hon nog byta inställning längre fram, om det alls är möjligt för henne.

I värsta fall kan du kanske flytta till ett inneboenderum i väntan på egen lägenhet?

Inneboende har jag faktiskt just nu tänkt på, det är en mycket bra tips.

Det där med att tala med min mamma när hon och jag är lugna kommer inte att funka riktigt. Jag har försökt med det tidigare. Att jag skulle uppskatta mer om hon förvarnade mig i förväg om hon är nyfiken på att rota eller röra om mina ägodelar. Hon försvarar sig med att säga t.ex: ''Men varför säger du så? Vad har jag med dina grejer att göra?''.

Hon syftar alltså på att hon  aldrig skulle röra mina saker. Med andra ord, jag har tidigare tagit upp detta med min mor, men hon har inställning av lögner/manipulation och gör bara som hon vill. Utan att tänka på vad som skulle kunna råka kränka och/eller såra andra.

När jag skapade denna tråd, tänkte jag för mig själv hela tiden hur löjligt hela låter. Men det handlar om en system som pågått längre tid.

Jag vet att det låter töntigt det där med dockan. Men om jag nämner att det är en konstverk och har en betydelse, snarare om att det ''BARA'' är en ''VANLIG'' docka.

Jag vet att det låter fånigt, men dockan har en stor betydelse. Och därmed är det inte ''BARA'' att göra en ny.

Jag får ingen som helst svar ifrån hennes sida när jag har försökt SMS:a och ringa henne dessa dagar.

Antagligen anser hon sig att hon inte gjort fel. Men det är så omöjligt att komma i kontakt med henne för tillfälligt. Jag försöker inte tänka på mina saker som eventuellt har försvunnit, men det är lite svårt. Jag skall försöka ge det lite tid och sedan höra av mig efter några dagar.

Okej, om jag frågar såhär då, är det ens förälder rättighet att möblera om och flytta på saker i ens sovrum?

Är det oförskämd ifrån min sida att bli sur på min mamma?

Tack för svar!

• fjanten
    Anonym (Arg & väldigt ledsen) skrev 2018-04-09 08:13:44 följande:

Inneboende har jag faktiskt just nu tänkt på, det är en mycket bra tips.

Det där med att tala med min mamma när hon och jag är lugna kommer inte att funka riktigt. Jag har försökt med det tidigare. Att jag skulle uppskatta mer om hon förvarnade mig i förväg om hon är nyfiken på att rota eller röra om mina ägodelar. Hon försvarar sig med att säga t.ex: ''Men varför säger du så? Vad har jag med dina grejer att göra?''.

Hon syftar alltså på att hon  aldrig skulle röra mina saker. Med andra ord, jag har tidigare tagit upp detta med min mor, men hon har inställning av lögner/manipulation och gör bara som hon vill. Utan att tänka på vad som skulle kunna råka kränka och/eller såra andra.

När jag skapade denna tråd, tänkte jag för mig själv hela tiden hur löjligt hela låter. Men det handlar om en system som pågått längre tid.

Jag vet att det låter töntigt det där med dockan. Men om jag nämner att det är en konstverk och har en betydelse, snarare om att det ''BARA'' är en ''VANLIG'' docka.

Jag vet att det låter fånigt, men dockan har en stor betydelse. Och därmed är det inte ''BARA'' att göra en ny.

Jag får ingen som helst svar ifrån hennes sida när jag har försökt SMS:a och ringa henne dessa dagar.

Antagligen anser hon sig att hon inte gjort fel. Men det är så omöjligt att komma i kontakt med henne för tillfälligt. Jag försöker inte tänka på mina saker som eventuellt har försvunnit, men det är lite svårt. Jag skall försöka ge det lite tid och sedan höra av mig efter några dagar.

Okej, om jag frågar såhär då, är det ens förälder rättighet att möblera om och flytta på saker i ens sovrum?

Är det oförskämd ifrån min sida att bli sur på min mamma?

Tack för svar!

Ja alltså, det är ju din mammas hem så rent krasst får hon möblerar om bäst hon vill. Inte särskilt snällt däremot. Kanske försöker hon vara jobbig för hon egentligen vill att hennes vuxna barn flyttar ut?
  • Anonym (Mamma)

Jag är kluven. Jag skulle inte ändra något eller ta bort något i mina barns rum när de bodde hemma men dr flyttade ut efter studenten. Den ena har röjt sånt hen inte bryr sej om och lagt sånt hen vill spara i ett fåtal lådor/ hyllor så vi kan använda rummet. Även fast barnet kommer hem på lov. Det andra barnet går inte att få att röja trots massa tjat. Hen säjer att vi får använda rummet hur vi vill men det är fullt av grejer och det är svårt för någon annan att veta vilka barndomsminnen som är viktiga. Vi började försöka röja för att få till en tom låda i hurtsen men då blev hen sur för att det försvunnit grejer. (Typ trasiga plastleksaker och reklamnyckelringar). Jag vet inte hur gammal du är men tydligen över 19 när du jobbar.Din mamma är väl sugen på att kunna använda ditt rum snart och det är lite svårt att be dej flytta. Varför bor du kvar hemma om du är stor och vill styra över ditt eget?Det är naturligt att du vill, precis som att din mamma kanske tycker det är dags att du står på egna ben.

Jag älskar mina barn över allt, men jag är glad att de inte bor hemma som stora. Om du inte kan flytta nu så ta tag i ditt rum och röj sånt du kan röja, släng gammalt skräp och lägg det du vill spara fint i lådor så det blir lätt att dammsuga lite nästa gång du är borta en månad.

• Anonym (Mamma)

Nu läste jag trådstarten mera noga . Du är alltså borta en månad. Din mamma fixar till ditt rum, troligen för att försöka vara snäll. Du kommer hem, blir så sur att du sticker till en kompis som en drama queen. Kommer på det med dockan, ringer mamma. Att hon inte genast kan svara prinsessan tar du som en förolämpning och smsar. Sen smsar du hur förorättad du är. Herregud din mamma kanske lunchadr med en väninna? Hon kanske var ledsen för hon längtat efter dej och fixat fint ( i hennes tycke ) på ditt rum och du stormar iväg efter en natt eftersom du inte gillade det hela? Din docka är viktigare än din mamma men det passar att bo hemma när du så önskar. Du är en bortskämd dramaqueen och jag ska inte klaga en sekund till på mitt barn som inte röjer skåpen i sitt rum. Du verkar inte ens fatta att din mamma är en levande människa. Lyssnade du ens på henne när du kom hem o såg rummet? Såg du om hon såg förväntansfull ut? Fick hon en kram när du kom? Eller gick du direkt till att gorma om felaktig room service?

Anonym (Mamma) skrev 2018-04-09 09:07:45 följande:

Nu läste jag trådstarten mera noga . Du är alltså borta en månad. Din mamma fixar till ditt rum, troligen för att försöka vara snäll. Du kommer hem, blir så sur att du sticker till en kompis som en drama queen. Kommer på det med dockan, ringer mamma. Att hon inte genast kan svara prinsessan tar du som en förolämpning och smsar. Sen smsar du hur förorättad du är. Herregud din mamma kanske lunchadr med en väninna? Hon kanske var ledsen för hon längtat efter dej och fixat fint ( i hennes tycke ) på ditt rum och du stormar iväg efter en natt eftersom du inte gillade det hela? Din docka är viktigare än din mamma men det passar att bo hemma när du så önskar. Du är en bortskämd dramaqueen och jag ska inte klaga en sekund till på mitt barn som inte röjer skåpen i sitt rum. Du verkar inte ens fatta att din mamma är en levande människa. Lyssnade du ens på henne när du kom hem o såg rummet? Såg du om hon såg förväntansfull ut? Fick hon en kram när du kom? Eller gick du direkt till att gorma om felaktig room service?

Du skriver att du har läst min trådstart mera noga, men det kan du ju inte ha gjort när du svarar så som du gör.

Nej, jag är ingen drama queen.

Hon möblerade om hela mitt rum och saker och ting har försvunnit.

Konstverket är vitkigt för mig, ja.

Nej,jag SMS:ade henne och avvaktade efter svar. Jag SMS:ade inte som en galning.

Det är fint att du tänker på dina barn och respekterar de. Det är det som jag endast önskar ifrån min mamma att hon gjorde detsamma. Hon städande inte bara mitt rum. Utan rörde och möblerade om hela mitt rum. Flertal saker har försvunnit. Och det som är centralt är respektlösheten som min mamma agerat.

Jag stormade inte ut, nej.

• Pope Joan II

Är det du som bott i skyddat boende på annan ort och som inte kommit igång med studierna och allt vad det var?

• sextiotalist
    fjanten skrev 2018-04-09 08:35:04 följande:
    Ja alltså, det är ju din mammas hem så rent krasst får hon möblerar om bäst hon vill. Inte särskilt snällt däremot. Kanske försöker hon vara jobbig för hon egentligen vill att hennes vuxna barn flyttar ut?
    Så kan man absolut resonera om man inte vill ha en bra framtida relation med sina barn och ses som en mardrömsförälder.

Även om det är väldigt jobbigt att ha vuxna barn hemma, så är ömsesidig respekt något som brukar gynna alla i längden.

Pope Joan II skrev 2018-04-09 09:17:41 följande:

Är det du som bott i skyddat boende på annan ort och som inte kommit igång med studierna och allt vad det var?

Ehhh? Nej.
    sextiotalist skrev 2018-04-09 09:33:41 följande:
    Så kan man absolut resonera om man inte vill ha en bra framtida relation med sina barn och ses som en mardrömsförälder.

Även om det är väldigt jobbigt att ha vuxna barn hemma, så är ömsesidig respekt något som brukar gynna alla i längden.
    Tack, fint..Kram för din förståelse!

Tack snälla!
Svar på tråden Har jag rätten att vara arg? - Möblerad om mitt rum och saker misstänkt lagt i förrådet