• Anonym (Peo)

VAB återkommande förkylning

Alltså hur funkar det med läkarintyg när barnet är sjukt längre tid?

Han blev sjuk på påskdagen så tog ut VAB från tisdagen förra veckan. Började gå tillbaka men feber igen innan helgen. Sen tog mina föräldrar hand om honom nu i helgen pga att det är dåligt med vikarier på helgerna.

Nu har hans förkylning brutit ut igen så blir väl VAB igen men jag vill minnas att man måste ha läkarintyg om barnet är sjukt mer än en vecka?

Har tagit semester några dagar sedan tidigare veckan så blir ju inte av att ha någon semester när barnet är sjukt.

Har man rätt att byta semesterdag mot VAB på jobbet?

Blir dock mest stressad över det här med läkarintyg. Vet inte vad som räknas som sjuk periodvis mot en hel period. F kassan lör ju bli lite fundersam när man tar ut VAB så mycket på en så kort period...

• Svar på tråden VAB återkommande förkylning
  • SysterY

Ja, du har rätt att byta semester mot vab. Men jag trpr du måste ha läkarintyg till ditt jobb.

• Anonym (Peo)

Läkarintyg om jag får byta? Eller i och med att det blir mer än 7 dagar?

• SysterY
    Anonym (Peo) skrev 2018-04-08 21:31:20 följande:

Läkarintyg om jag får byta? Eller i och med att det blir mer än 7 dagar?

Båda misstänker jag.
  • Anonym (Peo)

Svårt att få läkarintyg för en vanlig förkylning. Särskilt om det är Försäkringskassan vi pratar om.

Det är knappt de vill låta boka tid ens om man har ont i öronen här nere.

Nu börjar jag bli sjuk också känner jag. Arbetar ju inte med kontor utan är ute och springer på stan dvs fysiskt krävande arbete. Men är väl praxis att anta att medelsvensson jobbar på kontor och därför bedöma därefter...

• Anonym (Mamman)

Jag hade samma problem för ett tag sedan och pratade med FK då. Om han varit tillbaka på förskolan men insjuknar igen räknas det som ny sjukdomsperiod hos dem. Det du ska tänka på att göra är att anmäla om ny vab och ansöka i omgångar för de olika perioderna, ett tips från FK var även att på andra perioden kryssa i "annan sjukdom" och skriva återinsjuknat där. Det räcker för dem. Är han ändå sjuk mer än en vecka kan din vc skriva ett intyg om vab utan läkarbesök, ring och prata med dem bara.

Att arbetsgivaren krävt läkarintyg vid vab har jag aldrig varit med om, men det kan såklart vara olika. Krya på er!

• Anonym (Peo)

Tack för svar.

Nu har jag varit schemalagt ledig sedan igår så han har inte varit på förskolan.Så lite svårt att säga att han varit på förskolan då. Han skulle väl egentligen till förskolan förra veckan efter att han började bli bättre men det gick ju över i feber igen på dagen så vi hann aldrig dit.

Men tack ändå för tipset.

• SysterY
    Anonym (Peo) skrev 2018-04-10 08:23:57 följande:

Tack för svar.

Nu har jag varit schemalagt ledig sedan igår så han har inte varit på förskolan.Så lite svårt att säga att han varit på förskolan då. Han skulle väl egentligen till förskolan förra veckan efter att han började bli bättre men det gick ju över i feber igen på dagen så vi hann aldrig dit.

Är du schemalagd ledig så får du ändå inte vab.

Endast semester kan man avbryta för vab.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Peo) skrev 2018-04-10 08:23:57 följande:

Tack för svar.

Borde ju i och för sig inte vara någon skillnad om han varit på förskolan eller ej, han har ju ändå återinsjuknat. Jag hann bara lämna mitt barn och hämta inom ett par timmar. Men vågar inte svära på det, mitt råd är att ringa och prata med FK, de var otroligt förstående inför problematiken med att små barn blir ping-pong-sjuka som handläggaren kallade det.
Svar på tråden VAB återkommande förkylning