Min katt vantrivs!
Skulle du kunna gå ut med katten? Har också en katt som är inne om dagarna på grund av att vi dels bor vid en trafikerad väg och dels för att han är en raskatt som jag inte vill att någon stjäl. Plus att han såklart är min lilla älskling. Problemet är att han ÄLSKAR att vara utomhus, så jag och han tar en promenad på gården varje dag. Han funkar jättebra med sele och älskar att ligga i buskarna och spana på fåglarna, dessutom träffar han på lite andra människor och djur. Han kan upptäcka världen på ett säkert sätt. Har också tänkt investera i en ryggsäck som han kan sitta i och se ut så man kan gå längre promenader och han får se annat än lägenheten. Om du inte har en bra gård kanske det finns nån fin park ni kan gå till?
Andra saker som kan aktivera är att gömma maten eller lägga godiset i t ex en toarulle så katten får tänka när det ska ut. Min kisse älskar att hoppa så jag investerade i ett stort och stadigt katträd (över 2 m) och har en fjädervippa så han får springa upp i trädet och hoppa runt liksom. Vissa katter (t ex min) behöver utmaningar för att må bra. Försök tänka att du är katten (du känner ju din älskling bäst) och vad du skulle vilja göra. Min katt gillar att öppna dörrar/fönster och titta på ny saker så ibland möblerar jag om lite och slänger fram en ny låda med ett skynke över eller gör en ?koja? av matbordet och några lakan. Min kisse är nog den enda katt i världen som gillar att man ?buskaget? honom :)
Visst kan du skaffa en till katt men när din nuvarande har massa (just nu uttråkad och lite negativ energi) finns en viss risk att de inte kommer att gå bra ihop.
Har aldrig omplacerat en katt så vet tyvärr inte hur lätt eller svårt det är. Håller tummarna för dig och katten :)