• Anonym (R)

STANDARD- regler för kärlek och relationer - upplysningstråd

Hur medvetengör vi vad som är normal standard för kärlek och respekt?

Jag tog inspiration från en annan diskussion jag ville utveckla vidare. Dessa punkter skrev jag som standard-regler för en relation. Har ni fler så flika in, så hoppas vi att tråden kan hjälpa andra att ta beslutet om deras relation uppnår den vanliga levnadsstandarden eller inte.

(Ni som känner igen er i vad som aldrig ska inkluderas i en relation, mitt förslag är att ni tillfälligt tar distans från er partner för att reflektera noga i lugn och ro. Kom ihåg. När vi sätter en gräns och vänder ryggen så betyder det att vi välkomnar det som håller vår standard. "NEJ till en sak betyder att du hellre säger JA till något annat!" Du blir inte ensam av att lämna en dålig olycklig eller våldsam relation. Du kommer känna självständighet och frihet)

Regler för normal standard i en relation:

- Aldrig slag

- Aldrig nervärderanden

- Aldrig fysiska grepp

- Aldrig sparkar eller fysisk smärta

- aldrig hot i ord eller med kroppen

- aldrig svartsjuka (frågor varför du klär dig som du gör etc)

- Aldrig kontrollera (styra ställa besluta åt dig)

- Aldrig begränsa (dina intressen dina kontakter med familj vänner jobb)

- Aldrig tjata (om sex om barnpassning om något)

- Aldrig skrika som sätt att kommunicera

• Svar på tråden STANDARD- regler för kärlek och relationer - upplysningstråd
  • Anonym (Alltid)

ALLTID: vara ärlig, visa omtanke, uttrycka kärlek i ord och handling, säga direkt om det är något som stör en eller som man vill prata om.

ALDRIG: flirta med andra varken live eller skriva olämpliga sms osv, håna den andra, BARA tänka på sig själv, ta den andre för givet.

• Anonym (Baaah)

Men jag älskar ju honom...
    Och det är faktiskt inte dåligt hela tiden, när det är bra är det verkligen bra. Han är inte så hemsk som ni kanske tror.

Men man kan ju hoppas att listan ger någon som precis ingått en osund relation välbehövliga insikter.

• Anonym (M)

Förmodligen inget som många håller med om, men min åsikt:

När man går in i en relation med en annan människa får man tillgång till en sårbar sida hos denne (och tvärtom), vilket är "heligt". Man får tillgång till något fint och har samtidigt ett ansvar att inte göra medveten skada.

Om relationen inte fungerar och någon beslutar att lämna relationen har man fortfarande ett ansvar att visa respekt i denna process. Inte släppa all hämningar och bete sig som ett svin. Även om en av parterna stängt dörren till det inre i relation till den andra, är det inte säkert att den andra parten lyckats med det än. Har man haft privilegiet att komma någon så nära så har man ett ansvar att avsluta snyggt, även om relationen är över.

• sextiotalist
    Anonym (R) skrev 2018-04-08 18:54:44 följande:

Hur medvetengör vi vad som är normal standard för kärlek och respekt?

Jag tog inspiration från en annan diskussion jag ville utveckla vidare. Dessa punkter skrev jag som standard-regler för en relation. Har ni fler så flika in, så hoppas vi att tråden kan hjälpa andra att ta beslutet om deras relation uppnår den vanliga levnadsstandarden eller inte.

(Ni som känner igen er i vad som aldrig ska inkluderas i en relation, mitt förslag är att ni tillfälligt tar distans från er partner för att reflektera noga i lugn och ro. Kom ihåg. När vi sätter en gräns och vänder ryggen så betyder det att vi välkomnar det som håller vår standard. "NEJ till en sak betyder att du hellre säger JA till något annat!" Du blir inte ensam av att lämna en dålig olycklig eller våldsam relation. Du kommer känna självständighet och frihet)

Regler för normal standard i en relation:

- Aldrig slag

- Aldrig nervärderanden

- Aldrig fysiska grepp

- Aldrig sparkar eller fysisk smärta

- aldrig hot i ord eller med kroppen

- aldrig svartsjuka (frågor varför du klär dig som du gör etc)

- Aldrig kontrollera (styra ställa besluta åt dig)

- Aldrig begränsa (dina intressen dina kontakter med familj vänner jobb)

- Aldrig tjata (om sex om barnpassning om något)

- Aldrig skrika som sätt att kommunicera

För mig är det självklarheter

Något jag vill lägga till, när man är med sin partner ska man känna sig lugn och trygg, man ska få energi och må bra.

• Anonym (R)
    sextiotalist skrev 2018-04-09 12:29:51 följande:

För mig är det självklarheter

Något jag vill lägga till, när man är med sin partner ska man känna sig lugn och trygg, man ska få energi och må bra.

Men denna tråd gjordes för att det är inte självklart för alla och de är ingen skam i att man inte insett detta, för var lät vi oss det om inte vår uppväxt gör det? Om inte skolan gör det? Om inte våra förhållanden gör det?

Bra tillägg jag skriver ner de:

STANDARD-regler för kärleksrelation:

- Aldrig känna dig rädd eller otrygg

- Aldrig känna dig kvävd eller energilös
  • Anonym (R)

Tack för alla era åsikter jag gör en lista sen som jag sparar i anteckningar så kan jag posta den när någon i TS behöver se vad vi alla sammanställt som standard för kärlek.

Ni är grymma!!

"In this world everyone is a teacher and everyone is a student, teach what you know and learn what other teaches"

• Anonym (R)
    Anonym (M) skrev 2018-04-09 12:22:59 följande:

Förmodligen inget som många håller med om, men min åsikt:

När man går in i en relation med en annan människa får man tillgång till en sårbar sida hos denne (och tvärtom), vilket är "heligt". Man får tillgång till något fint och har samtidigt ett ansvar att inte göra medveten skada.

Om relationen inte fungerar och någon beslutar att lämna relationen har man fortfarande ett ansvar att visa respekt i denna process. Inte släppa all hämningar och bete sig som ett svin. Även om en av parterna stängt dörren till det inre i relation till den andra, är det inte säkert att den andra parten lyckats med det än. Har man haft privilegiet att komma någon så nära så har man ett ansvar att avsluta snyggt, även om relationen är över.

Håller med, respekten ska inte vara på en hållhake av bekräftelsen att få äga sin partner.
  • Anonym (R)
    Anonym (Baaah) skrev 2018-04-08 21:28:47 följande:

Men jag älskar ju honom...

Och det är faktiskt inte dåligt hela tiden, när det är bra är det verkligen bra. Han är inte så hemsk som ni kanske tror.

Men man kan ju hoppas att listan ger någon som precis ingått en osund relation välbehövliga insikter.

Problemet är att i en standard relation så finns det inte en inställning av "det är dåligt" för dåligt betyder att du far illa.

Så här inspirerade du mig ytterligare en regel.

- ALDRIG baserad på att gångerna det inte är dåligt så är det bra.

- Aldrig otryggt eller våldsamt att vara oöverens i förhållandet.
  • Anonym (Hanna)

Nu vet inte jag om jag missuppfatar något, men jag tror att det är svårt att aldrig bågonsin tjata om någo i en relation. Att be någon ta ut soppåsen vid upprepade tillfällen tex, kan ju räknas som tjat, och jag tycker inte alls det är fel på samma nivå som det andra som nämns.

Likaså begränsa intressen. Jag tror att det faktiskt förväntas bland många i relationer i alla fall

när man skaffat barn tillsammans, att man begränsar sina intressen så pass mycket att mAN hinner och orkar med det som ett familjeliv innebär.

• Anonym (R)
    Anonym (R) skrev 2018-04-10 08:08:58 följande:

Men denna tråd gjordes för att det är inte självklart för alla och de är ingen skam i att man inte insett detta, för var lät vi oss det om inte vår uppväxt gör det? Om inte skolan gör det? Om inte våra förhållanden gör det?

Bra tillägg jag skriver ner de:

STANDARD-regler för kärleksrelation:

- Aldrig känna dig rädd eller otrygg

- Aldrig känna dig kvävd eller energilös

För var lär vi oss det* ska det vara.
Svar på tråden STANDARD- regler för kärlek och relationer - upplysningstråd