• Swedman

Hur är en Mini American Shepherd?

Har ni nån erfarenhet av dessa Mini American Shepherds?

Vi letar efter en aktivare familjehund. Har varit (passiv) hundägare i många år och nu vill dottern 14 år ha en hund. Dottern vill verkligen o hon älskar djur. Jag ser henne som ansvarstagande. 

• Svar på tråden Hur är en Mini American Shepherd?
  • Jemp

Det är ju en väldigt ny ras så kan tänka mig att de är väldigt spretiga.

• Anonym (Djurägare)

Hur ska du lyckas få tag på en sån?

Ska ni åka till USA och köpa en eller ska den flygas hit av kenneln?

• Anonym (Hunduppfödare)
    Swedman skrev 2018-04-08 21:13:50 följande:

Har ni nån erfarenhet av dessa Mini American Shepherds?

Vi letar efter en aktivare familjehund. Har varit (passiv) hundägare i många år och nu vill dottern 14 år ha en hund. Dottern vill verkligen o hon älskar djur. Jag ser henne som ansvarstagande. 

1. Välj inte hund efter utseende.

2. Välj hund efter egenskaper.

3. Vad gör ni om när hunden är 5 år? Då är dottern 19 och har precis slutat gymnasiet.Kanske ska hon börja universitet.Inga hundar i studentlägenheter.Då får du ensam ta hand om hunden.

4. Vad ska hunden göra på dagarna?Har ni kollat så ni har råd med hunddagis/dagmatte eventuellt pensionat om/när ni vill resa.

5. Är ni okej med att ha päls överallt året runt?Ju kortare päls desto mer päls fastnar överallt. Vill ni inte ha päls är det de lockiga raserna som gäller.

6. Är det lyhört där ni bor?Vissa raser skäller mer och vissa raser har svårare att vara ensamma hemma.Pudel tex har svårt att vara ensamma och börjar då yla.Inte så roligt för grannarna. Spetsar är kända för att vara skälliga tex.

7. När ni gått igenom alla dessa punktet och besökt biblan för att bläddra i hundrasböcker är det lämpligt att besöka en hundutsällning. Där är ala partiska om sin egen ras men många kan också berätta nackdelar som är viktiga att känna till.

8. Ett husdjur är en familjemedlem som man aldrig lämnar bort.Har man dessa tankar köper man istället en krukväxt.
  • Swedman

Det har gått några dagar nu sen jag skrev inlägget. Det har hänt lite i valet av ras. Nu har vi börjat titta på Golden eller Labrador som ras. Ska besöka en som tränar mycket med Golden till helgen för att prata med henne. Sen blir det val av uppfödare men tror det finns mer information att hämta hos andra Golden-ägare.

De punkter du tog upp är sånt som jag har tänkt på. Givetvis är det den mentala biten som är i fokus. Behov av aktivitet ligger också högt i listan. 

Jag visste inte att lockiga släpper mindre hår. De Border vi hade släppte stora hårstrån och de var ganska lätta att städa efter. Deras aktivitetsbehov var dock mycket högt och därför är såna raser inte att tänka på. 

• Anonym (Djurägare)

De raser jag har erfarenhet av är:

Labrador

Schäfer

Dobermann

Mops

Dvärgpinscher

Mellanpudel

Engelsk Springerspaniel

Dalmatiner

Dalmatiner och mops fäller så mycket att det är ett under att de ens har nån päls kvar.

Labrador och schäfer fäller aningens mindre men ändå mycket.

Engelsk Springerspaniel kom det knappt nån päls från och den päls som kom lossnade jättelätt.

Dvärgpinscher och Mellanpudel fäller ingenting. Så skönt att slippa päls!

Jag hade valt en Engelsk Springerspaniel. Den var alltid på hugget men kunde och alltid slappna av. Den har will to please. Labrador var lätt men inte lika lätt. Dalmatiner kan man bara glömma att träna överhuvudtaget

Prata med en uppfödare av engelsk springerspaniel!

Jag tror den kan passa er bra

• LFF
    Swedman skrev 2018-04-12 06:25:59 följande:

Det har gått några dagar nu sen jag skrev inlägget. Det har hänt lite i valet av ras. Nu har vi börjat titta på Golden eller Labrador som ras. Ska besöka en som tränar mycket med Golden till helgen för att prata med henne. Sen blir det val av uppfödare men tror det finns mer information att hämta hos andra Golden-ägare.

De punkter du tog upp är sånt som jag har tänkt på. Givetvis är det den mentala biten som är i fokus. Behov av aktivitet ligger också högt i listan. 

Jag visste inte att lockiga släpper mindre hår. De Border vi hade släppte stora hårstrån och de var ganska lätta att städa efter. Deras aktivitetsbehov var dock mycket högt och därför är såna raser inte att tänka på. 

Lockiga hundar är oftast klipphundar (pudel, lagotto, spansk vattenhund, portugisen, bichon) och de fäller så klart inte. Sen kräver de mer i form av genomborstningar och då hamnar eventuella hårstrån i borsten.

Släthåriga hundars korta strån blir som små nålar, de borrar sig in i allt! Och råkar du trampa på ett hårstrå som står upp så är det som att trampa på en nål *vet av erfarenhet*

Sen sen har du ju de som är semilånga eller långhåriga, den pälsen lägger sig som människohår men är enklare att få undan med hjälp av tex roller eftersom den inte borrar in sig som korthårspälsen gör.

Strävhåren måste ryckas, annars ser de ovårdade ut och släpper päls som vilken annan hund som helst. Om de trimmas (rycks) regelbundet så märks knappt pälsen av.
  • Jemp

Vad vill ni höra med hunden?

Tänk även på att kolla hälsan.

• Swedman

Vi har funderat ganska mycket och även talat med vana hundägare. Det finns en del omplaceringhundar som vi har tittat på. Valp är lite för mycket jobb med har vi sagt men en 2-3 åring kan vara lämplig. Många uppfödare har ju hundar med anmärkningar på höfter/armbågar men ändå är bra hundar. De har då stamtavla men inte lämpliga för avel. 
    Det finns också en förening som tar hundar från Irland. Deras annonser verkar seriösa. Men är ändå lite tveksam att ta hund från sån miljö. Man vet ju inte riktigt vad de varit med om och annonserna kan vara sockrade lite - helt naturligt. Iofs gäller det kanske andra "annonser" också.

• Aniiee
    Anonym (Djurägare) skrev 2018-04-11 23:49:58 följande:

Hur ska du lyckas få tag på en sån?

Ska ni åka till USA och köpa en eller ska den flygas hit av kenneln?

Du är medveten om att det finns uppfödare av utlänska raser i sverige, va?
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Aniiee
    Swedman skrev 2018-04-14 18:27:27 följande:

Vi har funderat ganska mycket och även talat med vana hundägare. Det finns en del omplaceringhundar som vi har tittat på. Valp är lite för mycket jobb med har vi sagt men en 2-3 åring kan vara lämplig. Många uppfödare har ju hundar med anmärkningar på höfter/armbågar men ändå är bra hundar. De har då stamtavla men inte lämpliga för avel. 
    Det finns också en förening som tar hundar från Irland. Deras annonser verkar seriösa. Men är ändå lite tveksam att ta hund från sån miljö. Man vet ju inte riktigt vad de varit med om och annonserna kan vara sockrade lite - helt naturligt. Iofs gäller det kanske andra "annonser" också.

Omplaceringar kan ju vara lite på vinst och förlust, både mentalt, fysiskt och ekonomiskt. Hundar med anmärkningar på höfter och/eller armbågar ska man vara väl medveten om att det kan bli dyrt, samt att man helst inte ska vara riktigt lika aktiv som annars, men är man beredd att ta det och som du säger inte ska avla på hunden så är det ju ok. Bättre det än att de ska avlivas bara för att.

Jag personligen är lite leery vad gäller att importera hundar man inte "känner" och inte får/kan träffa innan. Men om hundarna importeras först och säljs sen så kan det kanske gå an, om det är en organisation som fungerar och man kan möta människorna och hundarna.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
Svar på tråden Hur är en Mini American Shepherd?