• Asil76

    Rekommendationer och varningar gällande kliniker

    Hej på er!

    Jag har sett att det inte bara är jag som upplevt dåligt bemötande och illa skötta behandlingar under äggdonationsprocessen.

    Eftersom det är så himla svårt att veta vilken klinik man ska välja, framförallt om man måste göra äggdonation utomlands, tänkte jag att vi kanske kam ha en tråd med recensioner av kliniker?

    Både bra och dåliga upplevelser så att de som kommer efter oss kanske får bättre utgångsläge i valet?

  • Svar på tråden Rekommendationer och varningar gällande kliniker
  • Asil76

    Jag har dåliga erfarenheter av Invimed, så jag skulle inte rekommendera dem.

    Om jag ska skriva allt de gjort blir det ett väldigt långt inlägg så jag ska försöka punkta ner det:

    -svensk tolk. Enbart vid första tillfället. De läkare jag har fått träffa kan inte tillräckligt bra engelska för att förklara ev problem på vägen, eller svara på frågor.

    - personlig koordinator: vi har Agnieszka och hon verkar bara svara när hon själv har lust, och är ofta väldigt dryg och nedlåtande i mail, samt uppger "jag är inte läkare, jag kan inte svara på det" när man frågar om medicinska detaljer. Hon frågar inte heller de läkare som tillgängliga om man inte kräver det.

    - Läkaren är hårdhänt (jag har vid flera tillfällen fått mindre blödningar efter hans undersökningar) och verkar inte vilja prata med kvinnor om han slipper (dr Rogazza), utan vänder sig enbart till min sambo.

    - Kvaliteten på deras embyos verkar vara oerhört dålig! Av 12 överlevde, befruktades och delade sig bara ett första gången (då erbjöds vi garanti) och andra gången har hittills två överlevt och delat sig (transfer av dem i morgon) och tre "vet dom inte än". Resterande har jag inte fått någon förklaring på vad som hänt med. Jag har inte heller blivit erbjuden garantin.

    - Dolda kostnader/felaktiga uppgifter. Agnieszka har givit pris som senare visat sig vara fel (upp till 300 zl = ca 750kr fel). Hon har i mail tagit på sig ansvar men vägrar nu betala tillbaka. Hon återkommer inte heller i frågan och kliniken svarar bara att hon ska höra av sig...

    Till det kan man väl säga att de inte värderar kundservice direkt högt. De hör inte av sig med resultat, svarar inte på frågor mm. Tjejerna i receptionen är däremot alltid trevliga, men det är nog allt...

    Tumme ner för den här kliniken med andra ord!

  • Asil76
    UndrandeSökare skrev 2018-04-09 15:03:32 följande:

    Jättebra initativ att starta denna tråd ! Jag har tyvärr läst att det är fler som blivit dåligt behandlade av just Invimed.


    Tack! Ja, dom verkar verkligen inte vara att lita på.. om det går att hjälpa nån på vägen i deras val så är ju det bra ändå!
  • UndrandeSökare

    Jag och min man gör dubbeldonation med PGS hos Avaclinic i Riga, Lettland och jag tycker att det är en bra klinik. Vi är nöjda med bemötandet och donationsdelen. Vi fick först göra sperm dna fragmentationstest hos dem. Det är ett bättre spermaprov än vad som finns i Sverige.

    Av 13 ägg blev 12 befruktade, alla levde dag 3, och dag 5 gjordes PGS på 8st och 7st var normala kromosommässigt.

    Men de kan inget om immunproblem så den delen sköter jag med en immunklinik istället. Har gjort immunutredning i Aten och i London.

  • Jag är bara jag

    Gått mest på Unica i Brno och är jättenöjd. De har alltid varit villiga att diskutera medicinering och ändra utifrån vad som ska passa en själv. Flexibla vad gäller det mesta. Ingen kö, inga förbesök, lätta att mejla med och relativt billiga. Enkelt åka dit. Och jag väntar andra barnet nu. Drömmer

  • Linsi

    Precis en tråd jag behöver. Tack!

    Vi håller för fullt på att leta kliniker.

    Vi väljer just nu mellan Köpenhamn, Riga och Helsingfors.

    Återkommer när vi bestämt oss.

  • LillemorR

    Vart ligger Unica i Brno??
    Vi har oxå tittat lite åt äd..men det kostar så mycket och vi är osäkra på om vi får lån..jag är just nu sjukskriven...

  • Jag är bara jag
    LillemorR skrev 2018-04-11 16:41:45 följande:
    Vart ligger Unica i Brno??
    Vi har oxå tittat lite åt äd..men det kostar så mycket och vi är osäkra på om vi får lån..jag är just nu sjukskriven... smile4.gif
    Tjeckien. Billigt land att åka till och bo och resa i. Kostar en bråkdel jämfört med här. Man får rabatt på hotellet via kliniken så man bor 5-stjärnigt för vad ett billigt hotell kostar här hemma. ÄD är mycket billigare än t.e.x AVA. men absolut samma resultat.
  • Långväntanefterdig

    Jag och sambon gör utredning på gbg kvinnoklinik. Vi har blivit väl omhändertagna i proceduren. Tyvärr ett avbok dagen innan planerat provsvarsmöte spm gjorde oss sjukt besvikna då vi båda tagit ledigt den dagen.. kvinnan som sköter telefonen skulle kunna jobba lite mer på sin charm, känns lite snäsig. Men annars bra upplevelse i sin helhet.

  • gilda

    Jättebra initiativ!

    Serum i Aten: På det hela taget mycket bra erfarenheter. En del skillnader jämfört med Sverige förstås, där jag kanske föredrar Sveriges riktlinjer, men upplevde att där fanns ett genuint engagemang (jämfört med kliniker som mest verkar vilja tjäna pengar) och stor erfarenhet. Om man måste åka utanför Skandinavien är det ett mycket bra alternativ.

    Finns fler varningar? Några ev negativa erfarenheter av kliniker i Riga?

  • UndrandeSökare
    gilda skrev 2018-04-14 11:35:57 följande:

    Jättebra initiativ!

    Serum i Aten: På det hela taget mycket bra erfarenheter. En del skillnader jämfört med Sverige förstås, där jag kanske föredrar Sveriges riktlinjer, men upplevde att där fanns ett genuint engagemang (jämfört med kliniker som mest verkar vilja tjäna pengar) och stor erfarenhet. Om man måste åka utanför Skandinavien är det ett mycket bra alternativ.

    Finns fler varningar? Några ev negativa erfarenheter av kliniker i Riga?


    Jag håller med att Serum är jättebra, jag har gjort deras Mensblodtest och har haft kontakt med Penny och Katie. Snabb och bra service. Enda nackdelen är att de ger inte immunsupport om man gör ÄD på annan klinik, som vissa andra immunkliniker gör.

    När vi skulle välja klinik var det många som var missnöjda med IvfRiga och många var nöjda med AvaClinic, så därför valde vi Ava.
  • Linsi

    Jag tror att det finns lika många missnöjda som nöjda när det gäller alla kliniker - säkert beroende på resultatet efter första insättningen.
    Men det är tråkigt att läsa att flera har samma upplevelse av en och samma klinik.

    Vi har bestämt oss för IVF Riga. Har fått bra kontakt med deras kordinator som svarar snabbt på alla frågor och mail.
    Vi funderade även på AVA kliniken i Riga men valet blev IVF Riga då vi gillade deras olika paketpris. 
    Det var lätt att få en överblick av vad som ingick + att deras sucessrate är hög. 
    Vi har önskat att komma igång med behandlingen så att vi kan ha insättning i juni/juli. Perfekt mitt i ledigheten! + att man hinner med att mäta slemhinnan på kliniker i Sverige innan de stänger för sommaren.

    Vi håller tummarna för att vi alla kommer att lyckas få till det under 2018.

  • Lynn o

    Hej!

    Vi valde Invimed i Gdynia, det bästa valet enligt oss! Idag kommer vår son efter äggdonation och spermadonatorn! Vi har från första stund blivit VÄLDIGT bra bemötta och verkligen känt att de har engagerat sig i oss, till skillnaden från RMC i Malmö där de enl oss inte var riktigt kloka!!!!! Aldrig i mitt/vårt liv blivit så illa behandlade som där. På Invimed fick vi 12 befruktade ägg där 10 fortsatte leva efter befruktningen, fin info varje dag till dag tre när två embryon sattes in! Och några gick till frysen för syskonförsök! Vi valde också att göra all provtagning på Invimed som både gick snabbt och smidigt. De va väldigt ärliga och första besöket hittades ett myom i min livmoder som de rekommenderade att vi tog bort först för att öka våra chanser! Detta enligt andra läkare var en helt korrekt bedömning så jag fick ta bort den innan! Likaså fanns A på Invimed att tillgå med tips var jag kunde göra detta ( för i Sverige gör de inte det utan rätt anledning) och enligt Sverige är jag alldeles för gammal ( över 40). Till skillnad från andra här gillade vi att få vara ensamma och vila en stund efter transfer. Och därefter ett samtal med kordinatorn innan vi gick därifrån! De är väldigt proffsiga och eftersom jag och min sambo kämpar i 9 år och har ganska bra koll själva kändes prosessen väldigt proffisionell på alla sätt och vis!

    Och idag kommer vår efterlängtade prins med ett planerat kejsarsnitt och det tog på första försöker och vi är sååååå tacksamma och skulle valt Invimed om och om igen!

  • Änglamamma007

    Jag och min sambo rekommenderar varmt Invimed i Gdynia (Polen) fick en mycket positiv bild av dem med personligt bemötande, snabba och tydliga svar jag hade under processen genom emailkorrespondens med koordinatorn Agnieszka. Så att dela med mig av mina positiva erfarenheter av att skaffa barn med hjälp av äggdonation är det minsta jag kan göra för att tacka dem. Idag har vi en fantastisk son på 15 månader. Jag har länge tänkt skriva här för att kunna hjälpa andra då jag själv försökt få information på nätet om vilken klinik nära Sverige som är bra men det var lite svårt att få tag på. Vi åkte ner först för att välja mellan två kliniker Invicta i Gdansk och Invimed och det fanns ingen tvekan med valet för oss ftersom det kändes som det gick på löpande band och var stressigt och opersonligt på Invicta. På Invimed får man välja äggdonaror från en katalog med bilder från när de är små. Där står vad de jobbar med, intressen vikt och längd och givetvis blidgrupp. Vad jag kommer i håg så var det 4 embryon som överlevde efter 5 dagar varav man satte in 2 st och två fryste man in. Läkaren vi hade från början till slut (en polsk) pratade ok engelska så vi förstod han var lite flummig fick vi intrycket av men vissa läkare är ju det men de är duktiga ändå. Kommer inte ihåg namnet men kan ta reda på om det är någon som är intresserad. Alla praktiska detaljer som tidsplan osv höll koordinatorn Agnieszka koll på och var mycket duktig och hade vi frågor stämde vi av med henne under processen. Alla prover tog vi på kliniken. Läkaren frågade inför det att vi skulle boka tid för insättning av äggen, om vi ville att han skulle göra det eller någon annan läkare. Vi sa att han kan göra det. Då blev han själaglad, det kanske var det roligaste med processen Först tänkte vi att hur ska detta gå och tänkte nästan välja någon annan men kunde inte med. Men även om han gav intryck av att vara lite disträ när han pratade så var han jättekunnig och riktigt duktig på att sätta in ägg för det lyckades på första försöket (och då var han plötsligt snabb å kvick och skärpt, en helt annan människa haha) Har ni frågor så är det bara till att fråga på. Jag är nu 45 år och 43 när vi gjorde detta. Lycka till!!!!

  • Mrs Eriksson

    Håller med Änglamamma007. Har fått bra bemötande och är gravid med tvillingar efter en äggdonation i år i Polen. 

  • UndrandeSökare

    Invimed är anmälda till Eggdonationsfriends och de AVRÅDER ALLA från att ha nåt att göra med Invimed eller resa till dem så länge som deras utredning pågår !

    För mer info kontakta Eggdonationfriends direkt !

  • Vårdepp

    Jag skrev ett långt omdöme om IVF Riga här på Familjeliv. Sök gärna på det här på sidan, Omföme IVF Riga. Jag ska se om jag kan kopiera det hit när jag sitter vid en dator.

  • Vårdepp
    Asil76 skrev 2018-04-09 13:29:15 följande:

    Hej på er!

    Jag har sett att det inte bara är jag som upplevt dåligt bemötande och illa skötta behandlingar under äggdonationsprocessen.

    Eftersom det är så himla svårt att veta vilken klinik man ska välja, framförallt om man måste göra äggdonation utomlands, tänkte jag att vi kanske kam ha en tråd med recensioner av kliniker?

    Både bra och dåliga upplevelser så att de som kommer efter oss kanske får bättre utgångsläge i valet?


    Jag har gjort IVF i Riga, och uppfattade att de var väldigt skiftande i sitt bemötande. Jag skrev ett längre inlägg om detta: 

    När min man och jag bestämde vi oss för att försöka skaffa ett tredje barn, men inte hade lyckats på några månader så gjorde jag en gynekologisk undersökning hos en privat gynekolog som heter Skolova gynkliniken och drivs av Ludmila Sokolova. Jag blev därigenom rekommenderad att göra IVF med embryoanalys på IVF Riga i Lettland, och denna klinik drivs av dr Fodina.

    Jag fick kontakt med kliniken och en patientkoordinator som heter Zita (de andra heter Marina och Jelena). Jag hade många frågor, bland annat om deras öppettider över sommaren, och fick då svaret att We are open all summer. Det verkade väldigt bra, eftersom jag då inte skulle behöva krångla med jobbet, min mans jobb och barnens skola. Detta visade sig sedan inte alls stämma. Jag fick till en början svar på mina mejl snabbt, och i alla mejl stod i slutet ett litet P.S. Have a nice day. Jag tyckte att det var bra att jag fick svar snabbt, men kände också att det inte verkade helt hundra att de satt och svarade vid tiotiden på kvällen och helgen, och kände att det där Have a nice day kändes lite skolflicksaktigt, och kanske till och med lite lojt mot kunder som inte kan få barn och kanske har börjat bli rätt nere när de väl kontaktar kliniken. Vi beslutade oss hursomhelst för att avsätta de ungefär 100 000 kr som det skulle kosta med IVF, embryoscanning, resor, hotell, gynekologbesök och mediciner. Det funkar så att man får en plan från kliniken i Riga som ska följas hos gynekologen i Sverige, och så hör man av sig till kliniken i Riga när man får sin mens för att kunna påbörja behandlingen dag 2.

    Vi ville dock försöka en månad till naturligt, men så fick jag tyvärr mens och mejlade Zita och berättade detta. Det tog inte lång tid förrän jag fick svaret av henne Thank you for the good news. Ja, vad ska man säga? Jag försöker bli gravid, jag är ledsen över att inte ha blivit det den här månaden heller, så det var inte så roligt att få mens, men självklart är det good news för dem att jag inte lyckades bli gravid på egen hand. 

    Jag fick ett datum då min man skulle lämna sperma och ett för äggplock och vi bokade resor för alla 4 i familjen. Redan på flygplatsen på väg dit kom det ett mejl där det stod att mitt datum för äggplock skulle ändras och bli två dagar tidigare, vilket gjorde att vi fick vara väldigt flexibla och boka om min resa och min man åka hem ensam med barnen. Familj, jobb och andra engagemang får man strunta i, men det gör man ju gärna om man får ett helt barn. Det gick bra att lämna sperma och äggplocket gick bra, men det hela var väldigt jobbigt eftersom allting kändes lite rörigt och att man skulle ta det som det kommer. Jag funderade också mycket på de olika protokoll som finns, och det var en gynekolog i Sverige som sa till mig att det långa protokollet är bättre för endometriospatienter, vilket jag är, men här blev det ändå det korta protokollet utan förklaring, och det kändes lite jobbigt
    .
    De fick ut nio ägg, varav 7 blev befruktade, men dag för dag dog ett eller två embryon. Dag fem levde två embryon och man kunde ta en cell och göra analys, sedan frystes de. När analysen var klar ringde en genetiker upp mig på Skype och sa med ett glatt leende Hello. Unfortunately none of the embryos were good. Hon tyckte att äggdonation var ett bra alternativ, men det tyckte inte min man, så jag frågade Zita om det var lönt att göra en till IVF, vilket hon tyckte. Så jag och min man försökte naturligt någon cykel, men misslyckades, så jag mejlade Zita att jag tyvärr fått mens, och fick svar av henne That is great news.

    Jag skulle göra min nästa IVF i maj, men det blev för stressigt, så jag frågade om det gick bra i juni, och det gjorde det. Men i juni fick jag mens kring midsommar, och eftersom de inte hade någon framförhållning så kunde jag inte boka tid för ultraljud i Sverige, och inte få mina mediciner heller. Det visade sig också här att de inte alls hade öppet hela sommaren, och jag förlorade en månad, och efter det hade den svenska kliniken stängt, så jag förlorade en månad till.

    Någonstans här upptäckte jag att Zitas P.S. Have a nice day hade ändrats till P.S. I go on my maternity leave om Monday. Det kändes allt lite konstigt att hon inte skrivit något direkt till mig om att hon skulle vara ledig och att jag skulle få en ny patientkoordinator inom någon dag. Hon skrev dock att tjejerna på kliniken på måndagen skulle leta upp en annan gynekolog i Sverige till mig, så att jag kunde göra IVF i juli, men det gjorde de inte. De hörde heller inte av sig, utan jag fick mejla och fråga vem som skulle bli min nya patientkoordinator, men det är egentligen inget stort problem. Det blev Marina. Hon skickade en kort plan som hon tyckte att jag skulle följa och göra IVF efter semestern, och där ingick bland annat att jag skulle ta p-piller ett par månader. Jag ifrågasatte varför, och hon svarade att det var för att reglera mensen så att man vet med 4 dagars marginal när den kommer. Jag vet med 2 dagars marginal när min mens kommer ändå, oftast exakt när den kommer, och jag tror att det är bullshit, och att den verkliga anledningen är att de verkligen inte vill riskera att bli gravid när de har stängt för semester, för när jag sa att jag inte ville ta dem så verkade det som att det kvittade och gick lika bra utan. Jag skrev lite till henne om vad Zita lovat, men Marina svarade bara typ That is strange ... Jag skrev sedan ett mejl till dem där jag ifrågasatt om det var lönt att jag skulle fortsätta med tanke på att månaderna gick och jag fyller 44 i september. Marina svarade mig aldrig på detta mejl, så här slutade vår kontakt. Efter flera veckor skrev jag till kliniken och undrade varför min patientkoordinator inte hade svarat. Tror ni att jag fick något svar? Det fick jag inte.

    Det var många fina siffror och snabba svar i början, men detta övergick snart till rätt halvtaskig service, och man har mer kontakt med patientkoordinatorerna än vad jag först trodde.

    Som sammanfattning efter dessa händelser, så tycker jag att det stora problemet med både IVF Riga och gynekologen i Sverige är att det känns väldigt olustigt att kommunicera med dem. Man är dessutom ganska skör när det har gått så långt att man ska göra IVF, och visst kan man få ett bra bemötande vissa gånger när man har kontakt och är på väg att betala en stor summa pengar till dem, eller om man ler och säger att man är mycket nöjd. Men frågar man något eller undrar varför den information man fått inte längre stämmer så blir det tjuriga. Det känns inte som att man har att göra med vuxna människor. Sedan vet jag inte ens om det är lagligt att strunta i att svara när ens patienter hör av sig, vilket både IVF Riga och Sokolova gynkliniken har gjort ett flertal gånger i mitt fall.
Svar på tråden Rekommendationer och varningar gällande kliniker