• AnnaMaria2018

Blindtarmsoperation under graviditet

I helgen blev jag akut opererad för blindtarmen och är gravid i vecka 13. Enligt läkaren innebar operationen en risk för graviditeten men han påpekade också att jag inte hade något val, det krävdes en operation. Operationen var svår och gick inte att lösa med titthålsoperation utan de fick tillslut göra en öppen operation vilket innebär att jag nu är snittad på fyra ställen på magen. Jag har väldigt ont och är väldigt orolig för hur bebisen ska klara detta! Är det någon annan som har opererat blindtarmen som gravid och hur gick det för er?

• Svar på tråden Blindtarmsoperation under graviditet
  • mockingbird

Nu har jag inte opererat som gravid men har gått igenom liknande operation, en svår operation där de öppnat upp HELA magen.

Bebis borde ligga väl skyddad inne i livmodern.

Snittens och sårens inne i magen läker ihop inom två månader. Största risken för graviditeten är väl just narkosen och själva operationen tror jag, nu är det bortgjort så största risken borde vara över. De är väl om det skulle kunna bli nån sammanväxning av något slag i så fall. Men du borde ha blivit väl informerad vid vad som kan hända/ vad man ska vara uppmärksam på, vid hemgången?

• AnnaMaria2018

Tack för svar! Jag fick ingen mer information än att bebisen överlevde operationen. Har dock ringt och pratat med pratat med en barnmorska idag och känner mig lite lugnare. Största risken är tydligen just vid operationen. Nu är det bara att passa såren så att det inte blir någon infektion för det skulle också kunna påverka bebisen.

• AnnaMaria2018

Nej jag har inte fått någon antibiotika med mig hem. Jag fick morfin med mig och blev rekommenderad att ta alvedon.

• mockingbird

Det var ju lite underligt kan jag tycka, om de nu skurit upp hela dig? Jag åt antibiotika och när jag tog stygnen så vätskade det liiite fortfarande så då fick jag förlängd kur.

Men kanske man inte ger antibiotika vid graviditet? Sen kanske din och min operation skiljer sig en hel del ändå.

Men jag tycker du borde ringa och fråga då för säkerhetsskull, mig missade dom helt och hållet att ge mediciner med hem först.

Svar på tråden Blindtarmsoperation under graviditet