• Anonym (student)

Sjukskriven från sommarjobb när man studerar under terminerna, går det?

Om jag lider av psykisk ohälsa och klarar av att studera men inser redan innan sommaren att jag inte kommer klara av att jobba under sommaren, kan jag då bli sjukskriven (och få någon form av ersättning) från jobb bara under sommaren? Till exempel om vi säger att jag skulle få ångestattacker av att gå på jobbintervju och grava sömnproblem av att bara tänka på att sommaren närmar sig med jobb och allt vad det innebär? Nu är jag inte riktigt i den situationen men funderar lite på hur det skulle bli om mitt mående förvärras. Har nämligen aldrig hört om en sådan situation.

Tycker själv att det låter lite konstigt att man skulle kunna få en sjukskrivning över sommaren klar redan innan sommaren har börjat, men det måste ju finnas fler än jag som mår sämre av jobb än av studier och som skulle kunna hamna i någon liknande situation? Säger inte att det borde vara på ett visst sätt, vill bara höra om någon vet hur det faktiskt är.

• Svar på tråden Sjukskriven från sommarjobb när man studerar under terminerna, går det?
  • Kjell2
    Anonym (student) skrev 2018-04-10 11:18:07 följande:

Om jag lider av psykisk ohälsa och klarar av att studera men inser redan innan sommaren att jag inte kommer klara av att jobba under sommaren, kan jag då bli sjukskriven (och få någon form av ersättning) från jobb bara under sommaren? Till exempel om vi säger att jag skulle få ångestattacker av att gå på jobbintervju och grava sömnproblem av att bara tänka på att sommaren närmar sig med jobb och allt vad det innebär? Nu är jag inte riktigt i den situationen men funderar lite på hur det skulle bli om mitt mående förvärras. Har nämligen aldrig hört om en sådan situation.

Tycker själv att det låter lite konstigt att man skulle kunna få en sjukskrivning över sommaren klar redan innan sommaren har börjat, men det måste ju finnas fler än jag som mår sämre av jobb än av studier och som skulle kunna hamna i någon liknande situation? Säger inte att det borde vara på ett visst sätt, vill bara höra om någon vet hur det faktiskt är.

Du kan alltid bli sjukskriven men har svårt att se att en läkare skulle sjukskriva dig i framtiden baserat på vad du skriver.

• Anonym (???)

Men det är väl bara att du tackar nej till jobbet? 

Annars får du kontakta läkare och berätta om din sits, vad det är som gör att du inte kommer kunna jobba osv. Kanske utreder de då och kan se om de kan skriva ett sjukintyg. 

• Anonym (Xyz)

Men vad har du tänkt göra efter studierna? Ska du inte ha utbildningen för att kunna få jobb?

• Anonym (Xyz)
    Anonym (???) skrev 2018-04-10 11:21:50 följande:

Men det är väl bara att du tackar nej till jobbet? 

Annars får du kontakta läkare och berätta om din sits, vad det är som gör att du inte kommer kunna jobba osv. Kanske utreder de då och kan se om de kan skriva ett sjukintyg. 

Om man bara låter bli att jobba får man ju ingen ersättning...
  • Anonym (Xoxo)

Jag studerar till tandsköterska. Vi tar examen den 8/6. Har 3 veckor praktik kvar efter denna vecka och 1 kurs kvar som håller på från vecka 18 till vecka 23.

Jag är gravid och ska operera in ett cerklage. Jag får inte göra praktik efter det. Däremot ska jag göra klart kursen som sträcker sig fram till v.23 och blir därefter sjukskriven. Är sjukskriven fram till BF i september och går sedan på mammaledighet. Gör tre veckors praktik om ett år i april så jag tar examen om ett år istället för i juni.

Min läkare har redan godkänt sjukskrivningen, han ander att det är ok att jag läser färdigt kursen då den är på distans. Men sen sjukskriver han mig den 8/6.

Skulle jag sjukskriva mig direkt efter operationen som är nästa vecka får jag inte läsa färdigt kursen. Man kan inte plugga och vara sjukskriven samtidigt.

Först och främst måste du ju prata med en läkare om en sjukskrivning. Du kan ju inte bara ?sjukskriva? dig själv under en hel sommar. Så mitt tips är att du ska vända dig till läkare om du ska ha chans till att bli sjukskriven. Men det låter konstigt att en läkare ska för-godkänna en sjukskrivning när du orkar plugga och inte ens är säker på att du kommer må så dåligt?

Har du jobb sen innan och har jobbar upp en SGI ?

Om du har så antar jag att du har tagit csn för att frysa och skydda ditt SGI ?

• Anonym (Cleo)

För att kunna få sjukpenning så behöver du ju först och främst en sjukpenningrundande inkomst och sedan något att vara sjukskriven från (i ditt fall ett jobb (som du då måste ha) eller som arbetslös. Är dock osäker på om man får vara inskriven på AF som arbetssökande under sommarlovet?

• Anonym (Fast nej)

Du kan ju inte bli sjukskriven ifrån ett jobb du inte har.

• nnnnnnnn

Du kan inte vara sjukskriven från ett arbete du inte har. Har du ett jobb du är tjänstledig ifrån så går det såklart, men det vore märkligt att du inte ens försöker arbeta.

Vad pluggar du till? Kan du få jobb/praktik inom detta under sommaren? Det borde du ju klara av!

Annars finns det alltid möjligheten att plugga även på sommaren och då kunna få CSN. Det finns både komvux-kurser och högskolekurser som går under sommaren. Sök på sommarskola eller sommarkurser. Man kan välja att läsa sådant som hör till utbildningen och fördjupa sig eller bli klar snabbare eller läsa något helt annat bara på skoj!

• Anonym (K)
    Anonym (student) skrev 2018-04-10 11:18:07 följande:

Jag förstår att du är bekvämare med studier, då jobbar du inte med andra och dina prestationer och betyg påverkar ingen annan än dig, men i verkligheten så är det bäst om alla lär sig att inte blåsa upp jobb så fruktansvärt mycket, det kan ta tid beroende på dina problem men alla problem har ju lösningar och läkemedel i form av livserfarenhet och stöd och Sverige erbjuder massor med stöd så föreslår att du tar vara på det.

Vad är det som gör att du inte kommer klara att jobba?

Vad säger läkarna?

Psykologer?

Jag tycker skolan ska utbilda att man får vara anställd på prov, att det ska ingå i obligatoriska kursplanen, så att alla tidigt hinner få arbetslivserfarenhet och kan koppla sin självbild till mer än student, och också se att de klarar av att vara "anställd"

Det råder mycket fördomar och förutfattade meningar under ordet "anställd" för en student utan särskilt stor arbetslivserfarenhet.

Det är mångas problem, det är bristen på kunskapen runt vad det innebär att jobba hur det känns hur det kan se ut, ingen sjukdom.
  • Anonym (Ja)

Om du påbörjar jobbet men mår så dåligt att du inte klarar att sköta dina arbetsuppgifter pga ditt mående (tex att ångest ger sömnbesvär som ger nedsatt koncentrationsförmåga som gör att du inte kan koncentrera dig på dina arbetsuppgifter på ett säkert sätt), så har du rätt att gå till läkare som alla andra. Läkaren kan skriva ett sjukintyg om det anses att du inte klarar ditt jobb pga ditt mående. Förhoppningsvis godkänner försäkringskassan intyget.

Svar på tråden Sjukskriven från sommarjobb när man studerar under terminerna, går det?