• Anonym (Ts)

Kan hon vara gravid?

Vi har alltid haft sex utan kondom, hon har vid nåt tillfälle under detta år missat p-piller och det gör mig nervös för på sistone har hon haft mensvärk utan mens, blödningar ibland. Blivit lite rundare, mera humörsvängningar. Jag är säkert bara nojjig. Hon har vid 2 tillfällen tagit graviditetstest och det har visat minus. Hon har dock ?aldrig? mens i ochmed hon aldrig tar sockerpillerna så när man gör dem här testerna så står det att man ska göra det innan man ska få mens? Iochmed att hon aldrig har mens så vet hon inte när hon ska ?testas?. Spelar det någon roll?

• Svar på tråden Kan hon vara gravid?
  • Anonym (Anonym)

Uuuursäkta? Menar du att hon skippar sockerpillren och går direkt på en ny karta? Det är ju jättefarligt!! Hon måste genast sluta med det så hon börjar ha mens som normala människor! Man måste inte ta sockerpillren men hon kan INTE börja på en ny karta direkt efter! Den veckan är till för mens!

Om du vill vara säker på att inte bli farsa så är det kondom som gäller, särskilt eftersom hon faktiskt glömmer tabletterna. En enda glömd tablett = kondom resten av perioden! Sedan ska hon ha mens och börja på en ny karta innan ni har sex utan kondom igen. Tänk efter lite!

• IrriteradMamma
    Anonym (Anonym) skrev 2018-04-12 10:39:19 följande:

Uuuursäkta? Menar du att hon skippar sockerpillren och går direkt på en ny karta? Det är ju jättefarligt!! Hon måste genast sluta med det så hon börjar ha mens som normala människor! Man måste inte ta sockerpillren men hon kan INTE börja på en ny karta direkt efter! Den veckan är till för mens!

Om du vill vara säker på att inte bli farsa så är det kondom som gäller, särskilt eftersom hon faktiskt glömmer tabletterna. En enda glömd tablett = kondom resten av perioden! Sedan ska hon ha mens och börja på en ny karta innan ni har sex utan kondom igen. Tänk efter lite!

Har du missat att även bm som skriver ut p-piller rekommenderar detta sätt för att hoppa över mens? Sluta skräm upp folk när du inte har någon koll.
  • LFF

Vilket BS! Det är inte alls farligt för kroppen att inte ha mens. Jag har, tack vare min hormonspiral, inte haft mens på två år. Kompisen med endometrios har blivit beordrad av sin läkare att INTE äta sockerpillren eftersom det triggar endometriosen. Sockerpillren är till för att fejka en mens eftersom de som uppfann p-pillren ansåg att det var onaturligt att inte ha mens. Det var inte för att kroppen måste ha mens.
  • Anonym (Anonym)
    IrriteradMamma skrev 2018-04-12 10:42:19 följande:
    Har du missat att även bm som skriver ut p-piller rekommenderar detta sätt för att hoppa över mens? Sluta skräm upp folk när du inte har någon koll.
    Enstaka gånger är ok, inte månad efter månad! Sluta nonchalera farligt beteende när DU inte har någon koll!
  • Anonym (Anonym)
    LFF skrev 2018-04-12 10:47:11 följande:
    Vilket BS! Det är inte alls farligt för kroppen att inte ha mens. Jag har, tack vare min hormonspiral, inte haft mens på två år. Kompisen med endometrios har blivit beordrad av sin läkare att INTE äta sockerpillren eftersom det triggar endometriosen. Sockerpillren är till för att fejka en mens eftersom de som uppfann p-pillren ansåg att det var onaturligt att inte ha mens. Det var inte för att kroppen måste ha mens.
    Det är inte mensens uteblivande utan att det inte är meningen att man ska använda p-piller på detta sätt! Det är skadligt för kroppen!

Jag skrev också uttryckligen att man INTE måste äta sockerpillren.
  • Steinberger58
    Anonym (Ts) skrev 2018-04-10 15:33:34 följande:

Vi har alltid haft sex utan kondom, hon har vid nåt tillfälle under detta år missat p-piller och det gör mig nervös för på sistone har hon haft mensvärk utan mens, blödningar ibland. Blivit lite rundare, mera humörsvängningar. Jag är säkert bara nojjig. Hon har vid 2 tillfällen tagit graviditetstest och det har visat minus. Hon har dock ?aldrig? mens i ochmed hon aldrig tar sockerpillerna så när man gör dem här testerna så står det att man ska göra det innan man ska få mens? Iochmed att hon aldrig har mens så vet hon inte när hon ska ?testas?. Spelar det någon roll?

Kan hon vara gravid? JA.
  • LFF
    Anonym (Anonym) skrev 2018-04-12 10:47:46 följande:
    Enstaka gånger är ok, inte månad efter månad! Sluta nonchalera farligt beteende när DU inte har någon koll!
    veckorevyn.com/halsa-2/ater-du-p-piller-skippa-sockerpillrena-och-hoppa-over-mensen-helt/

www.lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2017/05/Apropa-Vitsen-med-att-inte-bloda/

Så här gör du om du inte vill ha mens

Du kan strunta i att ta dina sockerpiller eller ditt planerade uppehåll om du inte vill ha mens varje månad. Då börjar du i stället på en ny karta direkt efter sista hormonpillret på kartan. Det kallas för att äta ihop kartor.

Om du får en blödning ändå, ska du ta dina sockerpiller eller ha ett vanligt uppehåll. Då blöder du klart. Sedan börjar du om på en ny p-pillerkarta. Därefter kan du fortsätta ta dina p-piller igen så länge du vill, eller tills du börjar blöda nästa gång.

För att det ska fungera så bra som möjligt är det bra att du har ätit dina p-piller som vanligt i två till tre månader innan du börjar äta ihop kartor. Du kan få mellanblödningar om du försöker skjuta på mensen genom att äta ihop flera kartor när du precis har börjat med p-piller.

Från: www.1177.se/Stockholm/Tema/Sex-och-relationer/Preventivmetoder/P-piller/

----

Om du vill slippa ha mens varje månad kan du strunta i att ta dina sockerpiller, eller ditt planerade uppehåll. Istället börjar du på en ny karta direkt efter sista hormonpillret på kartan

Om du får en blödning ändå, ska du ta dina sockerpiller eller ha ett vanligt uppehåll. Då blöder du klart. Sen börjar du om på en ny p-pillerkarta. Därefter kan du fortsätta ta dem igen så länge du vill, eller tills du börjar blöda nästa gång.

Att äta sina p-piller så här är helt ofarligt och gör att du slipper ha mens så ofta. Men för att det ska funka så bra som möjligt är det bra att du har ätit dina p-piller som vanligt i två, tre månader. Försöker du skjuta på mensen genom att äta ihop flera p-pillerkartor när du precis har börjat med p-piller, kan du få mellanblödningar.

Från: www.umo.se/Sex/Skydd-mot-graviditet/Sa-ater-du-p-piller/

www.svt.se/nyheter/inrikes/uteblivna-sockerpiller-ofarligt-for-den-som-ater-p-piller

• Anonym (Bullshit)

[quote=78627716][quote-nick]Anonym (Anonym) skrev 2018-04-12 10:39:19 följande:[/quote-nick]Uuuursäkta? Menar du att hon skippar sockerpillren och går direkt på en ny karta? Det är ju jättefarligt!! Hon måste genast sluta med det så hon börjar ha mens som normala människor! Man måste inte ta sockerpillren men hon kan INTE börja på en ny karta direkt efter! Den veckan är till för mens!

Farligt var väl att ta i, jag SKA ta mina så för att just slippa mens och slippa de extrema smärtor som endometriosen ger.

Jag kan dock sträcka mig så lång som att säga att har man det inte på ordination så ska man inte fippla och göra egna lösningar. (Som med alla mediciner)

Men dumt att skrämma upp folk mer än nödvändigt

• LFF
    Anonym (Anonym) skrev 2018-04-12 10:49:13 följande:
    Det är inte mensens uteblivande utan att det inte är meningen att man ska använda p-piller på detta sätt! Det är skadligt för kroppen!

Det du skrev är att man MÅSTE ha mens. Det är helt fel! Vare sig man tar sockerpillren eller skippar dem så får man mens. Man måste inte ha mens. Punkt. För vissa är det dessutom hälsovådligt (de med endo) att få mens!

Men visst, 1177, UMO, Läkartidningen etc har väl fel de med som säger att det är helt ok att äta ihop kartor med p-piller...
  • IrriteradMamma
    Anonym (Anonym) skrev 2018-04-12 10:47:46 följande:

Det är inget farligt, de rekommenderar att man låter blödningen komma typ ett par ggr om året. Snälla, läs på innan du yttrar dig. Pinsamt när du låter så säker och har fel.
  • IrriteradMamma
    Anonym (Anonym) skrev 2018-04-12 10:49:13 följande:

En sista gång nu då, DET ÄR INTE SKADLIGT att hoppa över och gå direkt på nästa karta.
  • IrriteradMamma
    LFF skrev 2018-04-12 10:53:39 följande:

Det du skrev är att man MÅSTE ha mens. Det är helt fel! Vare sig man tar sockerpillren eller skippar dem så får man mens. Man måste inte ha mens. Punkt. För vissa är det dessutom hälsovådligt (de med endo) att få mens!

Men visst, 1177, UMO, Läkartidningen etc har väl fel de med som säger att det är helt ok att äta ihop kartor med p-piller...

Det roliga är att man har inte någon äkta mens när man äter p-piller oavsett. De är gjorda för att stoppa ägglossning, som i sin tur ger en mensblödning. Blödningen man får är inte samma sak.
  • Steinberger58

Nja, men nu handlar tråden väl om "Kan hon vara gravid?". Inte om socker eller p-pillar i allmänhet.
    Avstår hon flera gånger om året att ta några p-piller och han skör med kondom eller även ej, kan hon väl absolut vara gravid. 

• LFF
    IrriteradMamma skrev 2018-04-12 11:09:15 följande:
    Det roliga är att man har inte någon äkta mens när man äter p-piller oavsett. De är gjorda för att stoppa ägglossning, som i sin tur ger en mensblödning. Blödningen man får är inte samma sak.
    Nej, det är ju bara fejk eftersom man trodde att kvinnor inte skulle vilja ta p-piller om de inte hade blödningar varje månad.
  • IrriteradMamma
    LFF skrev 2018-04-12 11:22:08 följande:

Nej, det är ju bara fejk eftersom man trodde att kvinnor inte skulle vilja ta p-piller om de inte hade blödningar varje månad.

Precis. Även om hon skulle ta sockerpillren och ha "mens" så är inte det något kvitto på att hon inte är gravid. Men sköter hon pillren så är det ju väldigt liten risk att bli det. Inget preventivmedel är ju helt hundra, skulle dock inte gå och oroa mig så längre pillren tas regelbundet, med eller utan sockerpillren.
  • Anonym (??)

Så de som har spiral och därmed kanske inte får någon mens på flera år ska ta ut spiralen någon gång ibland bara för att få mens? Eller de som inte får mens på flera månader efter graviditet ska käka tabletter för att få igång ägglossning och mens igen fort?
Svar på tråden Kan hon vara gravid?