• Anonym (Krossad)

    Hur få ensamvårdnad och hur lång tid?

    Jag o mitt ex gjorde slut för flera år sen. Vi har en dotter på 5 år. Både jag och han har trott att jag haft ensam vårdnad. Jag har dottern alltid. Heltid. Jag har hand om precis allt med henne för han är inte intresserad alls av tex dagis, att köpa saker hon behöver osv ja men allt.

    Innan vi gick isär så anmälde jag honom till soc för det var våld i hemmet framför dottern. Så därför bestämdes det där sen att jag skulle ha dottern. Pappan var också psykiskt instabil och det är han lite fortfarande. Det blir bråk varje gång jag och han träffas och blir det för stora bråk så tar han till med våld.

    Så vi har liksom levt som att jag har ensam vårdnad. Både jag och pappan trodde vi skrev på papper om att jag skulle ha dottern helt.

    Har aldrig vart någonting med det.

    Pappan träffar dottern rätt ofta nu dock och för några månader sen så sa jag att jag och dottern ville åka utomlands med min pappa och farfar och han sa bara ja va kul för er osv.

    Så jag bokade in resa. Men så igår ringde han o va plötsligt jättearg på mig för att jag inte pratat igenom allt med honom o sa att dottern absolut inte får åka med längre för han känner sig orolig. Han tror plötsligt att han är den enda som kan beskydda henne och hon får absolut inte vara iväg några dagar utomlands.

    Låt mig tillägga att han aldrig brytt sig om vad vi har gjort förut o det har kunnat gå flera veckor innan han träffar dottern osv. Men nu kom han o bara skrek att om jag tar med henne ska han anmäla mig osv.

    Så jag var tvungen o kolla upp vårdnaden för att va säker o blev jätteförvånad när jag såg att vi fortfarande har delad vårdnad. Med tanke på allt som varit.

    Så då undrar jag. Är det tingsrätten man går till och hur lång tid kan en sån utredning ta?

    Jag har henne alltid som sagt o har hand om allting. Jag och pappan bråkar varje gång vi ses och han tar till våld ibland. Han är fortfarande psykiskt instabil och jag kan dra in soc igen om det är så då de vet exakt vad som hänt förut.

    Hur gör jag?

    Dottern har längtat efter denna resa o pratar om den varje dag. Hur hon längtar att åka flygplan o allt o nu tänker han ta bort det från henne. Mitt hjärta går typ i tusen bitar och jag vet inte vad jag ska göra.

    Sry för kanske krångligt inlägg...

  • Svar på tråden Hur få ensamvårdnad och hur lång tid?
  • Anonym (k)

    Du har redan en tråd om detta, varför starta en ny?

  • Kjell2

    Motsätter sig pappan EV och det inte finns något akut problem kan det ta flera månader. En resa räknas sällan som akut problem

    Har pappan vårdnad kan det bli lite besvärligt med utlandsresa om pappan motsätter sig. Det han framförallt kan göra är att blocker en passansökan.
    Pappan kan också vägra lämna tillbaka dotter dagen innan resan t ex.

    Finns det något av familjerätt eller domstol fasställt umgängesschema?
    Behövs det pass för resan och i så fall, har du tillgång till dotterns pass?

    Just nu verkar det mest som pappan mest är arg och upprörd. Avvakta lite så kanske det löser sig.

  • Anonym (Krossad)
    Anonym (k) skrev 2018-04-10 16:04:49 följande:

    Du har redan en tråd om detta, varför starta en ny?


    Eh nej???
  • Anonym (Krossad)
    Kjell2 skrev 2018-04-10 16:08:46 följande:

    Motsätter sig pappan EV och det inte finns något akut problem kan det ta flera månader. En resa räknas sällan som akut problem

    Har pappan vårdnad kan det bli lite besvärligt med utlandsresa om pappan motsätter sig. Det han framförallt kan göra är att blocker en passansökan.

    Pappan kan också vägra lämna tillbaka dotter dagen innan resan t ex.

    Finns det något av familjerätt eller domstol fasställt umgängesschema?

    Behövs det pass för resan och i så fall, har du tillgång till dotterns pass?

    Just nu verkar det mest som pappan mest är arg och upprörd. Avvakta lite så kanske det löser sig.


    Inget umgängesschema.

    Har inget pass än till henne.

    Jag hoppas det. Så mycket som dottern längtat efter resan så hoppas jag verkligen inte han förstör det. Han gick ju ändå med på det från början. Men nu hotar han plötsligt med polisanmälan och allt möjligt.
  • Kjell2
    Anonym (Krossad) skrev 2018-04-10 16:21:17 följande:
    Inget umgängesschema.

    Har inget pass än till henne.

    Jag hoppas det. Så mycket som dottern längtat efter resan så hoppas jag verkligen inte han förstör det. Han gick ju ändå med på det från början. Men nu hotar han plötsligt med polisanmälan och allt möjligt.
    Finns inget generellt som förbjuder dig att ta dottern på en resa. Behövs pass för resan? 

    Låt honom hot med polisanmälan, det kommer int eleda till något.


  • Anonym (Ehhh Jo)
    Anonym (Krossad) skrev 2018-04-10 16:18:35 följande:

    Eh nej???


    Jo det har du varför ljuger du för? Det var ja som skrev att du skulle kontakta familjerätten som går genom tingsrätten och det kan ta upp till 1 år om inte längre att få igenom ensamvårnad om pappan sätter sig imot tar det mycket längre tid
  • Anonym (Hej blixten)
    Anonym (k) skrev 2018-04-10 16:04:49 följande:

    Du har redan en tråd om detta, varför starta en ny?


    Det kanske är viktigt?Spelar ingen roll egentligen!
  • Brumma
    Anonym (Ehhh Jo) skrev 2018-04-10 16:52:31 följande:

    Jo det har du varför ljuger du för? Det var ja som skrev att du skulle kontakta familjerätten som går genom tingsrätten och det kan ta upp till 1 år om inte längre att få igenom ensamvårnad om pappan sätter sig imot tar det mycket längre tid


    Fast hon ljuger ju inte.

    Även om tråden är skriven av samma person och handlar - i grunden - om samma problem så är nu frågeställningen en annan eftersom förutsättningarna ändrats.

    I den tråden du länkar till är frågeställningen "hur mycket har pappan att säga till om när jag har ensam vårdnad?". I denna tråden är frågeställningen "hur får jag ensam vårdnad, vart vänder jag mig och hur lång tid tar det?".

    Går man in och läser den andra tråden och svarar på frågeställningen får TS inte svaret på sin fråga. Inte den som nu behover besvaras.
  • Anonym (Ehhh Jo)
    Brumma skrev 2018-04-10 18:25:28 följande:

    Fast hon ljuger ju inte.

    Även om tråden är skriven av samma person och handlar - i grunden - om samma problem så är nu frågeställningen en annan eftersom förutsättningarna ändrats.

    I den tråden du länkar till är frågeställningen "hur mycket har pappan att säga till om när jag har ensam vårdnad?". I denna tråden är frågeställningen "hur får jag ensam vårdnad, vart vänder jag mig och hur lång tid tar det?".

    Går man in och läser den andra tråden och svarar på frågeställningen får TS inte svaret på sin fråga. Inte den som nu behover besvaras.


    vad snackar du om? Jag har inte länkat tråden det gjorde någon annan.
  • Brumma

    TS - som du märkt räcker det inte att skriva på papper gällande boendet eftersom vårdnad och boende/umgänge inte har med varandra att göra.

    Du kan inte heller räkna med att få ensam vårdnad nu - SPECIELLT inte eftersom pappan numera faktiskt är en del av barnets liv och har vad jag förstår barnet på egen hand. Rätten ser till situationen NU. Om du plötsligt drar in soc för att få egen vårdnad men samtidigt har låtit barnet starta ett ökande umgänge med pappan är risken/chansen stor att det kommer se ut som om du plötsligt förtala pappan för att få igenom din vilja.

    Dock kan hans ovilja att skriva på pass ses som vägran att samarbeta men en utredning tar lång tid. Du skall stämma honom, rättegången skall starta, undersökning göras samt beslut fattas...

  • Brumma
    Anonym (Ehhh Jo) skrev 2018-04-10 18:28:53 följande:

    vad snackar du om? Jag har inte länkat tråden det gjorde någon annan.


    Sorry - "som personen ovan länkade till"
Svar på tråden Hur få ensamvårdnad och hur lång tid?