• Anonym (nervös)

kombinera nikotinplåster, nån som vet? Behöver veta ikväll.

Ska sluta röka nu, har köpt NiQuitin Clear plåster steg 1 men upptäckte ikväll att det står att man inte ska kombinera dom med något annat nikotinhjälpmedel. Men jag behöver använda nicorette inhalator också, ungefär 1/3 av dygnsdosen, för att göra rutinen. Så hur gör man? Har några Nicotinell plåster steg 2 hemma också, det står att man kan använda dom med nicotinell tuggummi eller sugtablett.

Vilken ska jag använda? Vill inte få för lite då jag är rätt inbiten rökare, är jävligt nervös nu. Apoteket är stängt och jag kan inte skjuta upp att sluta röka nu när jag ställt in mig på att göra det nu.

• Svar på tråden kombinera nikotinplåster, nån som vet? Behöver veta ikväll.
  • Anonym (nervös)

Nån?

• Mascaraklumpar

Det fysiska röksuget och abstinensen dämpas lika bra av 14 mg-plåsterna + inhalator som 21mg+inhalator, så det finns ingen anledning att överdosera. Kör alltså på steg 2 till att börja med. Efter en tid kan du antingen sluta med inhalatorn och gå över på de starka plåsterna, eller så är det bara att klippa dem i hälften så får de hälften av styrkan

• Mascaraklumpar
    Mascaraklumpar skrev 2018-04-11 21:43:37 följande:

eller så är det bara att klippa dem i hälften så får de hälften av styrkan

Om du bara använder den ena halvan, alltså.
  • sebbe420

Du vill inte få för lite nikotin? Varför inte? Det värsta som kan hända är att du känner av lite gnagande abstinens. Det måste du ändå göra om du vill bli kvitt ditt nikotinberoende, det kommer man ju inte ifrån...

• Anonym (nervös)

Tack för svaret. Då kanske jag slipper känna att jag slängde pengar i sjön på plåstren, (det ska man ju slippa göra när man slutar röka.)Flört Jag räknar just nu med att jag kommer att använda inhalatorn längre än plåstret, att sluta göra rutinen känns övermäktigt just nu.
    En fråga till, jag har planerat att sätta på ett plåster ikväll när jag lägger mig så jag inte vaknar så röksugen imorgon, är det ok?

• Anonym (nervös)
    sebbe420 skrev 2018-04-11 21:49:52 följande:

Du vill inte få för lite nikotin? Varför inte? Det värsta som kan hända är att du känner av lite gnagande abstinens. Det måste du ändå göra om du vill bli kvitt ditt nikotinberoende, det kommer man ju inte ifrån...

Jag menar att jag inte vill få så pass lite att jag inte klarar att sluta, har försökt en gång innan med bara inhalatorn men det funkade inte alls.
  • Mascaraklumpar
    Anonym (nervös) skrev 2018-04-11 21:53:56 följande:

Tack för svaret. Då kanske jag slipper känna att jag slängde pengar i sjön på plåstren, (det ska man ju slippa göra när man slutar röka.) Jag räknar just nu med att jag kommer att använda inhalatorn längre än plåstret, att sluta göra rutinen känns övermäktigt just nu.

En fråga till, jag har planerat att sätta på ett plåster ikväll när jag lägger mig så jag inte vaknar så röksugen imorgon, är det ok?

Ja, det är bättre att du sätter på det nu. Väntar du tills du vaknar så tar det ett par timmar tills det har effekt och då hinner du bli ordentligt röksugen. Har du småbarn som sover med dig så tänk på att sätta det någonstans där det inte kan ramla av och hamna i sängen.
  • sebbe420
    Anonym (nervös) skrev 2018-04-11 21:55:21 följande:
    Jag menar att jag inte vill få så pass lite att jag inte klarar att sluta, har försökt en gång innan med bara inhalatorn men det funkade inte alls.
    Okej jag förstår.

Är din motivation tillräckligt stark så är jag övertygad om att du kommer klara det. 
    Enligt min erfarenhet blir det en mildare men mer utdragen abstinens att sluta med hjälp av nikotinläkemedel. Medans det är en intensivare abstinens om man slutar utan, men det går också över fortare. Men i vilket fall måste din motivation vara stark och komma inifrån. Då klarar du det.

Lycka till!
  • Anonym (nervös)
    Mascaraklumpar skrev 2018-04-11 22:00:49 följande:
    Ja, det är bättre att du sätter på det nu. Väntar du tills du vaknar så tar det ett par timmar tills det har effekt och då hinner du bli ordentligt röksugen. Har du småbarn som sover med dig så tänk på att sätta det någonstans där det inte kan ramla av och hamna i sängen.
    Tack, då gör jag så, blir lite mindre nervös när jag får svar. Nej, inga barn, är själv.
  • Anonym (nervös)
    sebbe420 skrev 2018-04-11 22:07:05 följande:
    Okej jag förstår.

Är din motivation tillräckligt stark så är jag övertygad om att du kommer klara det. 
    Enligt min erfarenhet blir det en mildare men mer utdragen abstinens att sluta med hjälp av nikotinläkemedel. Medans det är en intensivare abstinens om man slutar utan, men det går också över fortare. Men i vilket fall måste din motivation vara stark och komma inifrån. Då klarar du det.

Lycka till!
    Tack, hindrar mig själv hela tiden från att säga att jag ska försöka, jag ska inte försöka, jag ska sluta. Så det måste bli rätt, jag tänker inte låta mig sabotera för mig själv så jag får en ursäkt.
  • Anonym (nervös)
    Mascaraklumpar skrev 2018-04-13 07:20:21 följande:

Hur går det?

Det går bra, ibland känner jag mig peppad och ibland känns det bara som allt suger. Så lite upp och ner.

Men igår kväll satte jag plåstret på vänster axel och när jag vaknade idag så var en del av handen bortdomnad. Jag har tagit bort plåstret så det är bättre men inte bra. Så nu vet jag inte vad jag ska göra.
  • Anonym (nervös)

Dag 4. Kommer det en smäll snart? Så här lätt kan det väl inte vara?

• sebbe420
    Anonym (nervös) skrev 2018-04-15 13:14:39 följande:

Dag 4. Kommer det en smäll snart? Så här lätt kan det väl inte vara?

Härligt!

Använder du fortfarande plåster eller har du slutat med dom också?
  • Anonym (nervös)
    sebbe420 skrev 2018-04-16 21:19:51 följande:
    Härligt!

Använder du fortfarande plåster eller har du slutat med dom också?
    Oj, jag har inte varit inne på några dagar, varit så trött och trodde inte nån mer skulle svara. Men jag är glad att du svarade, det är hjälpsamt faktiskt. Så tack.
    Jag använder bara inhalatorn. Åkte till apoteket i fredags och köpte andra plåster men jag tyckte inte att jag mådde så bra av plåstren så jag bestämde mig att prova med bara inhalatorn. Och det funkar super. Jag är på dag 8 nu så jag har klarat över en vecka. Kontaktade vårdcentralen för att få recept så det fick jag, fick också en tid hos sköterskan som har hand om att hjälpa folk att sluta röka nästa vecka. Men jag är inte rökare längre. Jag ser inte mig själv tända en cigarett igen, även om jag saknar det lite så känner jag mig bättre, gladare och har ingen hosta längre och det väser inte i bröstet längre.
Svar på tråden kombinera nikotinplåster, nån som vet? Behöver veta ikväll.