• Äldre 11 Apr 20:32
    13903 visningar
    19 svar
    19
    13903

    Min stora son vill inte leva längre, vad kan jag göra?!

    Min äldsta son vill inte leva längre. Han är 23 år och livet borde vara ljust men det är det inte. Han är deprimerad och äter sk lyckopiller för att försöka hålla sig över ytan.

    Han säger att han snart inte orkar längre, att jag o hans pappa är jobbiga då vi oroar oss över hans mående, hans inkomst som är noll eftersom han är behovsanställd och har varit borta så mycket att de inte tar in honom längre.

    Vart kan jag som mamma vända mig för att få hjälp att hjälpa min älskade son? Han är ju myndig så alla dörrar är ju stängda för oss...

  • Svar på tråden Min stora son vill inte leva längre, vad kan jag göra?!
  • Äldre 12 Apr 04:48
    #3

    Jo, man behöver ett jobb då man är 23. Han bor i egen lägenhet med egna räkningar på hyra, fackavgift, internet, mat osv.

  • Äldre 12 Apr 06:35
    #5

    Tack InaLo! ???? Du förstår precis vad vi går igenom. Han ska söka sig till vuxenpsykiatrin, ska be sin kurator om remiss. Vi brottas ju med balansgången mellan att stötta och förstå och försöka pusha framåt. Han står ju utan inkomst.

  • Äldre 12 Apr 09:17
    #7

    Det jag också söker efter är vart vi anhöriga kan vända oss för att få råd och stöd? Man är ju rädd för att säga fel och göra fel när sånt här uppstår. Vi behöver hjälp att hjälpa honom. Ringde Mind men det blev katastrof. Kvinnan som svarade var inte rätt person att sitta där. Hon sa i princip att jag behövde inte vara orolig för att han skulle avsluta sitt liv för i så fall skulle han troligen hamna på akuten och de skulle därifrån skicka honom till psykiatrin. Ja, om vi inte hittar honom på bårhuset istället...

  • Äldre 9 Dec 13:38
    #16

    Hej och tack för alla svar och reflektioner. 
    Nej, han har ingen diagnos. Nej han tar inte droger, han dricker "inte ens" alkohol. Han tränar och går på strikt diet sen lång tid och har t o m slutat med sina antidepressiva för att det förstör kroppen och knoppen som han uttrycker det. 
    Han söker jobb via arbetsförmedlingen men det ger ju inget, där finns bara plats för dom som har utbildning eller mångårig erfarenhet. Iallafall i vår lilla kommun. Han har inte körkort och pallar inte att ta det för han kan inte koncentrera sig och komma ihåg saker. Han går hos en privat psykoterapeut en gång i veckan. 
    Det som fick honom att braka var när hans förra tjej tog slut efter ett 3,5 år långt förhållande, sen gick det bara utför. De har noll kontakt idag. 
    Ja det var säkert fel att skriva detta i Änglarummet men jag visste inte i vilket forum det hade passat så jag ber om ursäkt för det. 
    Ja det är jag och hans pappa som idag betalar alla hans räkningar, han menar att om man måste gå till socialtjänsten så har man misslyckats i livet så han vägrar.
    Vi kommer ingen vart med honom. 
    Så fort man talar jobb eller försörjning ilsknar han till eller säger att han ska ta tag i det sen, aldrig direkt. Alltid sen, i morgon, en annan dag. 
    Problemet är ju att man inte vet vad man vågar säga, hur man ska bete sig för man har alltid hans självmordstankar i bakhuvudet och man vill inte vara den som "fick honom att sätta sina planer i verket". Man tassar på tå liksom och stryker honom medhårs, sen går man hem och kraschar när han inte ser.  
    Jag/vi mår så jävla dåligt av att se min unge må så dåligt och jag kan inte hjälpa honom på något sätt!
    Nån skrev att vi skulle gå på promenader och göra roliga saker, det går inte alls för han vill inte vara ute och träffa en massa människor. Han tränar och sen går han hem och sitter där framför datorn till resten. Det spelar ingen roll vad vi hittar på. Att han tränar och äter rätt gör mig glad för det hade kunnat vara så mycket värre! 
    Hur gör ni andra? Vi kan knappast vara de enda som slåss mot detta. 
    Kram på er!

Svar på tråden Min stora son vill inte leva längre, vad kan jag göra?!