Det spännande med livet, är när man når en korsning och dörrar stängs. För det är just där, när man vänder in på en okänd väg, som livet plockar fram sina överraskningar.
Det är då man plötsligt befinner sig där nya dörrar börjar öppna sig.
Visst är det många gånger smärtsamt att byta väg. Och många gånger skrämmande med det okända. Men det är ju så fantastiskt spännande, om man vågar öppna upp och vandra vidare på den nya vägen.
Jag levde singel i några år. Under de åren flyttade mina vuxna barn hemifrån. Så nu skulle jag vänja mig vid singelliv, som ensamboende.
En kväll satt jag och spelade ett spel på Facebook. Detta spelet hade en egen chatt i funktionerna. Och där började jag prata med en man från Kanada.
Vi utvecklade en jättefin vänskap, som snart nog övergick till förälskelse.
Det blev alltmer seriöst, allt eftersom tiden gick. Och en dag frågade han mig om jag ville komma och bo hos honom i Kanada.
Mina tankar gick in i en intensiv fas.
Ska jag våga???
Barnen var ju stora och hade inte mycket tid till lilla mamma. De var ju mitt i sitt uppbyggande av sitt vuxna liv. Ja var det inte tid för mamma, att göra ett livsäventyr?! Jo det var det, sa varenda fiber i min kropp.
Så den 18de mars 2011, klev jag på flygplanet för att inleda mitt äventyr. Allt jag ägde, fanns nerpackade i de två stora resväskorna jag hade med mig.
Mina år i Kanada var fantastiska. Vi levde ute i vildmarken, alldeles intill The Rocky Mountains. Ett fantastiskt liv, med björnar och andra vilda djur, som besökte oss flera gånger i veckan (förutom på vintern, när i alla fall björnarna låg i ide. )
Det var svårt att vara så långt borta från barnen. Men idag ör ju allt så modernt, så Skype och Facebook blev mina bästa vänner genom dessa år.
Men sen kom barnbarn. Och då visste vi att det var dags för ett nytt äventyr. Nu var det min mans tur att uppleva hur det är att flytta till ett annat land. Så för exakt 1 år sedan, sålde vi allt vi hade och flyttade hem till Sverige.
Ja ni må tro att det varit ett långt och underbart äventyr.
Så förändringar och vägkorsningar kan ju vara så skrämmande. Men våga omfamna dem och livet. För man vet aldrig vilka spännande dörrar den nya vägen ska komma att öppna :)