AndreaBD skrev 2018-04-17 18:13:49 följande:
Okej, men det är ju på UTFLYKT! Ändå tjatar både du och några andra om att han skulle förstöra lektionerna. Och DET är ren fantasi. Man kan inte alls dra slutsatser. Det finns barn som bara inte klarar av såna ostrukturerade situationer och som sköter sig bra när det är "som vanligt".
Jag jobbar ju speciellt med dessa ungdomar - barn är förstås lite olik vuxna också - och vi brukar verkligen fundera innan vi går ut med ungdomarna. Vi går igenom dem enskilt och funderar om vi har varit ute med den och den eleven förut och hur det har gått då. Hur de uppför sig i skolan kan vara en del i bedömningen, men vi utgår inte bara ifrån att de är likadana här som där. Ofta är det inte så.
Jag utgår ifrån vad TS skriver. Hon har skrivit att sonen i skolan är våldsam mot "möbler och annat" vilket rinligen sker inomhus i närheten av andra elever. Hon skriver även att de utbrotten kommer när oväntade saker sker och när det inte blir som han tänkt sig, vilket rimligen är en situation som kan uppstå när man gör utflykt med helklass. Jag har nog aldrig varit iväg på utflykt med en hel klass där något oväntat, hur litet det än må vara, INTE har hänt. Jag förstår därför mycket väl varför en skola kan känna sig tvungna att ta det beslutet, och även att det säkert inte är deras förstahandsalternativ för att lösa situationen.
Om man utgår ifrån att TS son inte utgör någon störning alls i skolmiljön så blir skolans agerande då helt ologiskt och som någon sorts utstuderat straff mot sonen, och min erfarenhet av skolpersonal och rektorer stämmer inte med en sån bild. Vi mobbar inte barn, liksom.
TS ville veta om det var olagligt och det har jag med flera försökt informera henne om att det inte är.