Inlägg från: Anonym (Pedagog) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pedagog)

    Olagligt av skolan?

    Anonym (Mamma) skrev 2018-04-11 22:19:20 följande:

    Är det inte olagligt av skolan att neka ett barn att följa med på utflykten med skolan?

    Skolan klagar om att han blir våldsam när han inte får som han vill, men det är ju inte hans fel att resursen är helt handlingsförlamad och inte kan fånga upp honom innan. Han har alltså adhd.

    Kan vi anmäla skolan för det här? Det kan omöjligt vara lagligt at diskriminera såhär.


    Då får en av er föräldrar följa med sonen och garantera de övriga deltagarnas säkerhet.

    Jag arbetar själv på en skola med några kraftigt utagerande barn, och det finns gränser för vad en resursperson kan och får göra. De får t.ex. inte ingripa fysiskt mot ett barn, vilket gör många situationer svåra att avstyra om er son är ett fysiskt våldsamt barn. De är inte säkerhetsvakter.
  • Anonym (Pedagog)
    AndreaBD skrev 2018-04-12 14:55:10 följande:

    Personligen har jag valt att jobba med elever som har NPF. Jag tycker det är givande att kunna hjälpa dem en bit på vägen. Däremot har jag också varit med om odrägliga situationer i vanliga skolor. Det är en annan anledning att jag väljer bort dessa. Men det hela handlar om skolpolitiker som inte har en realistisk föreställning av verkligheten.  Alla ska gå tillsammans och klara mål, som är delvis för höga numera.

    Och det finns inga konsekvenser för de som missköter sig. Man kan få ha en lugn klass om man har verktygen, dvs. om man kan tillämpa konsekvenser. Men det kan man inte för att man inte får skicka ut elever, man får inte ta mobiler, man får inte ta i någon elev alls (fast det stämmer inte helt heller).  Man får inte skriva något negativt i omdöme till utvecklingssamtal (att eleven skolkar får man varken skriva eller säga till föräldern.


    Men vad har du jobbat på för märkliga skolor? Det där är inte en verklighet som jag känner igen. Jag skickar ut elever om de inte sköter sig, alla måste lämna ifrån sig mobilerna vid lektionsstart och sjävklart informeras vårdnadshavarna om skolk (inte nödvändigtvis inför utvecklingssamtal utan det tas i mail och telefon när det inträffar och följs upp med möten om det visar sig vara ett återkommande problem).

    Jag arbetar delvis i helklass och även enskilt med barn med diagnoser och en elev som slår i väggar och möbler kan skapa stor otrygghet och obehag hos de andra eleverna. Det verkar ju TS son uppenbarligen göra, eftersom skolan betraktar honom som ett problem.
  • Anonym (Pedagog)
    AndreaBD skrev 2018-04-16 14:32:31 följande:

    Man måste väl inte vara farlig för att ha resurs i skolan?! Mina barn hade också resurs i skolan. Dottern bara några timmar i ett år och sonen på heltid. De fick det för att de annars inte kunde sitta kvar och fokusera på det de skulle göra. De blev distraherade och skulle inte ha kommit tillbaka till sin uppgift eller kommit in i den, utan hjälp.

    Tror du det är våldsamma ungar som har resurs? Det skulle vara ganska bortkastad med kvalificerad personal i alla fall.


    TS skriver i trådstarten att sonen blir våldsam i skolan när han inte får som han vill...
  • Anonym (Pedagog)
    AndreaBD skrev 2018-04-16 20:05:29 följande:

    ÄR du verkligen pedagog? Då borde du kunna tolka bättre vad hon skriver. Det lät inte allvarligt.


    Ja, jo. Det är jag. Högstadielärare, till och med. Och jag arbetar i en skola där vi har flera elever som beter sig som TS son tydligen gör, dvs får utbrott och slår i väggar och möbler. Jag vet därmed hur det påverkar de övriga elevernas arbetsmiljö. Och jag har även erfarenhet av föräldrar som bagatelliserar de egna barnens agerande på det sätt TS gör. Det underlättar varken för barnen eller skolan.
  • Anonym (Pedagog)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-04-16 16:10:51 följande:

    Att de påstår de ja, men jag har upprepade gånger skrivit att det inte är mot något levande.


    Det är naturligtvis inte okej att slå på väggar och möbler heller. Skulle du acceptera att arbeta nära en kollega som fick plötsliga utbrott och slog på inredningen? Varför tycker du att din sons klasskompisar ska acceptera det?
  • Anonym (Pedagog)
    Maddnesss skrev 2018-04-17 12:59:00 följande:

    Du borde kanske byta yrke. Förlåt men du låter som en exemplarisk hur en pedagog /lärare som enbart gör sitt jobb för att bara jobba och inte för att dom vill och med hjärtat.INGET barn föds till att hata eller vill slåss men många barn föds med sämre impulskontroll. Absolut finns föräldrar som bagatelliserar barns uppförande,mest till normalfungerande måste ja säga. Att du som pedagog pekar finger åt skolan och åt föräldrar när det är DIT JOBB att se till att h*n klarar av skolan då börjar man undra hur kompetenta såna som du faktiskt är.


    Okej? Tack för den totalt omotiverade och felaktiga analysen av mig som person och lärare, I guess?

    Jag kan inte se att jag någonstans påstått att vissa barn "föds till att hata och vill slåss"?

    Många föräldrar bagatelliserar sina barns uppförande, ja. Och jag håller med om att det oftast är föräldrar till barn som saknar diagnos. Att andra gör det betyder ju dock inte att det därmed är fritt fram även för TS att göra det.
  • Anonym (Pedagog)
    AndreaBD skrev 2018-04-17 14:10:35 följande:

    Som han "tydligen" gör? Det är precis det som är poängen. Enligt hennes beskrivning så uppför han sig inte särskilt illa. Och det är ju stor skillnad mellan en 8-åring och en 14-åring.  På högstadiet förväntar man sig mer självkontroll av eleverna. På lågstadiet brukar man ha fler personal (inte så många fler, men ändå fler), så att man kan ta hand om sånt.

    Nu har ju TS son en resurs, så det är ju inte samma situation som för dig med högstadieeleverna. Jag är också högstadielärare och jag har också haft elever i klasser som har förstört för alla. Dock har det sällan varit barn med ADHD-diagnos, utan det har varit ungdomar som haft nån sorts kris, psykiska problem eller problem hemma. Eller så har de gjort så för att straffa ut sig, för att de inte fick sluta med B-språket. Till slut gick ju både föräldrar och skolan med på att eleven fick sluta med ämnet.

    Jag har aldrig bagatelliserat mina barns agerande i skolan, men det finns förstås enskilda som gör. Här har vi dock inte fått fakta som belägger det.

    Och framför allt förstår jag det på TS som om lektionerna inte är problemet, utan snarare andra aktiviteter så som utflykter. Och enligt min erfarenhet är det precis så det brukar vara.


    Vi har resurser till de av våra elever som är utåtagerande. Vissa av dessa elever har diagnos, andra har det inte, de får resurs efter behov.

    Jag utgår ifrån att skolan inte ber TS son stanna hemma utan anledning. Du utgår ifrån att TS son behandlas orättvist och inte orsakar såna störningar att skolan behöver agera på det sättet. Vi tror helt enkelt olika.
  • Anonym (Pedagog)
    AndreaBD skrev 2018-04-17 18:13:49 följande:

    Okej, men det är ju på UTFLYKT! Ändå tjatar både du och några andra om att han skulle förstöra lektionerna. Och DET är ren fantasi. Man kan inte alls dra slutsatser. Det finns barn som bara inte klarar av såna ostrukturerade situationer och som sköter sig bra när det är "som vanligt".

    Jag jobbar ju speciellt med dessa ungdomar - barn är förstås lite olik vuxna också - och vi brukar verkligen fundera innan vi går ut med ungdomarna. Vi går igenom dem enskilt och funderar om vi har varit ute med den och den eleven förut och hur det har gått då. Hur de uppför sig i skolan kan vara en del i bedömningen, men vi utgår inte bara ifrån att de är likadana här som där. Ofta är det inte så.


    Jag utgår ifrån vad TS skriver. Hon har skrivit att sonen i skolan är våldsam mot "möbler och annat" vilket rinligen sker inomhus i närheten av andra elever. Hon skriver även att de utbrotten kommer när oväntade saker sker och när det inte blir som han tänkt sig, vilket rimligen är en situation som kan uppstå när man gör utflykt med helklass. Jag har nog aldrig varit iväg på utflykt med en hel klass där något oväntat, hur litet det än må vara, INTE har hänt. Jag förstår därför mycket väl varför en skola kan känna sig tvungna att ta det beslutet, och även att det säkert inte är deras förstahandsalternativ för att lösa situationen.

    Om man utgår ifrån att TS son inte utgör någon störning alls i skolmiljön så blir skolans agerande då helt ologiskt och som någon sorts utstuderat straff mot sonen, och min erfarenhet av skolpersonal och rektorer stämmer inte med en sån bild. Vi mobbar inte barn, liksom.

    TS ville veta om det var olagligt och det har jag med flera försökt informera henne om att det inte är.
Svar på tråden Olagligt av skolan?