• Tudelu

6åringen magsjuk. Inte ätit på flera dagar..

Behöver hjälp med utmattad 6åring.

Söndag e.m spydde hon rejält en gång.

Hade magknip och illamående hela dagen + måndag. Men måndag kväll piggnade hon till rejält och ville äta lite (pasta och rostad smörgås)

Tisdag morgon spydde hon på nytt.

Illamående hela dagen och fick endast i sig ett par salta kex på f.m, små klunkar vatten och resorb ibland.

Direkt efter en liten isglass på kvällen spydde hon igen. Kissar 1 gång på hela dagen.

Onsdag mår hon okej när hon vaknar. Kissar lite.

Dricker några små sippar av resorb och äter ett halvt smörgåsrån och börjar må dåligt igen. Spyr en gång.

Sover sedan större delen av dagen, men jag väcker henne ibland för att ta en klunk resorb eller saft.

Kissar en gång till på kvällen.

Druckit totalt ca 1 dl på hela dagen.

Idag:

Mår okej när hon vaknar. Kissar lite.

Ber om rostad smörgås och saft, men hinner bara äta 1/4 innan illamående börjar smyga sig tillbaka. Vilar lite och då släpper det en aning. Får sippa på lite nyponsoppa (totalt ca 2 msk under 1 timme..) och nu är hon helt däckad med illamående igen och varvar med att sova.

Jag är ensam hemma hela dagen med henne och 1.5åringen, annars hade jag sett till att få henne till sjukhuset idag. Nu kan vi tidigast åka sent ikväll..

Finns det istället något annat jag själv kan göra för att illamåendet ska lugna sig så hon kan få i sig något ? Tycker hon dricker väldigt lite , men så länge hon kissar öht är det väl iaf ok? Eller tänker jag fel? :/

Alla råd mottages tacksamt!

Ska det verkligen hålla på så här länge? 5 dagar! Så fort man stoppar minsta lilla i hennes mage så vill det bara upp igen. :(

• Svar på tråden 6åringen magsjuk. Inte ätit på flera dagar..
  • Tudelu

Kan tillägga att jag ofta nyper huden på hennes hand för att se så den går tillbaka och hon inte är uttorkad. Än så länge går den tillbaka direkt!

• KCL

Ring och hör med 1177. Jag reagerar mest på att hon dricker så lite. Mat kan de klara sig utan i flera dagar, men vätskebrist kommer fort. 

• mrglasses

Rostad mat är aldrig bra för magen att äta när man har problem med den! 

• KCL
    mrglasses skrev 2018-04-12 13:12:57 följande:

Inte? Det är nämligen ett allmänt känt råd. Rostat vitt bröd.
  • Tudelu
    mrglasses skrev 2018-04-12 13:12:57 följande:

Ja det rådet har jag alltid fått av sjukvården. Hårdrostar ju inte såklart. Bara lite lätt!

Ja det är vätskan som oroar mig mest. Så svårt att få en illamående 6åring att dricka resorb var 5e minut. :(
  • angeliika

Hade ringt 1177 och hört.

Rostar också alltid bröd, sen min son vill alltid ha youghurt det kanske fungerar? Hoppas hon blir bättre snart!

• Tudelu
    angeliika skrev 2018-04-12 13:35:37 följande:

Hade ringt 1177 och hört.

Rostar också alltid bröd, sen min son vill alltid ha youghurt det kanske fungerar? Hoppas hon blir bättre snart!

Försökte men det var oändligt lång väntetid . Suck!

Är lite hård nu. Tvingar henne att sitta upp i soffan så hon håller sig vaken och ser till att hon dricker resorben var 5e minut. Får hoppas det inte kommer upp igen nu när hon får så ofta :/

Spyr hon igen åker vi in ikväll.

Men kunde illamåendet bara ge med sig så skulle det vara så nycket lättare att få i henne :(
  • angeliika
    Tudelu skrev 2018-04-12 13:54:01 följande:

Försökte men det var oändligt lång väntetid . Suck!

Är lite hård nu. Tvingar henne att sitta upp i soffan så hon håller sig vaken och ser till att hon dricker resorben var 5e minut. Får hoppas det inte kommer upp igen nu när hon får så ofta :/

Spyr hon igen åker vi in ikväll.

Men kunde illamåendet bara ge med sig så skulle det vara så nycket lättare att få i henne :(

Så typiskt.

Förstår din frustration, önska jag kunde ge dig mer tips:(

Min brors son hade det också såhär, men det gick till sist över pågick dock inte i 5 dagar:( Håller alla tummar!
  • tulip79

Min 4-åring hade samma problem för en månad sen. Enligt 1177 hade kroppen ställt in sig på svält, därför fick hon inte behålla något. Kroppen trodde tydligen att allt som kom ner var oätligt. Därför kräktes det upp.

Vi fick tips om 1 tsk vätskeersättning var 3e minut under en timme. Därefter 2 tsk var 3e min i en timme och sedan 1 msk var 3e min i en timme. Hon kräkte två gånger under denna vätskematning, men det funkade ändå!

Dagen efter var hon sugen på fil med knäckesmulor till frukost - och otroligt nog fick hon behålla det. Hon var matt och svag i två dagar, sen som vanligt. Är jätteglad att jag ringde 1177 för hjälp!

• modsey

Så länge hon spyr mata med en tesked var femte minut. Stenhårt! Inte mer och så ofta när hon är vaken.

När hon slutar kräkas ge lite större mängd men fortfarande i början små mängder. Mat klarar hon sig utan men försök ge henne proviva sen i små doser, lite ljummet te, festis etc.

Börja sedan med mat som just lättrostat bröd, äggröra, rivet äpplet. Undvik mjölk.

Men just dryck teskedsvis var femte minut är tricket som kan avgöra och även det vi gör p0 sjukhuset om du åker in.

• Tudelu
    modsey skrev 2018-04-12 15:45:55 följande:

Så länge hon spyr mata med en tesked var femte minut. Stenhårt! Inte mer och så ofta när hon är vaken.

När hon slutar kräkas ge lite större mängd men fortfarande i början små mängder. Mat klarar hon sig utan men försök ge henne proviva sen i små doser, lite ljummet te, festis etc.

Börja sedan med mat som just lättrostat bröd, äggröra, rivet äpplet. Undvik mjölk.

Men just dryck teskedsvis var femte minut är tricket som kan avgöra och även det vi gör p0 sjukhuset om du åker in.

Det är bara så svårt att veta när hon slutat kräkas när det kan gå 24 h emellan. Det kan gå bra med vätska halva dagen, sen helt plötsligt kommer det bara upp igen :( Sen går det ett dygn och man matar i lite vätska och nåt kex , och 24 h senare är det kört igen.

Hon har inte spytt sen igår eftermiddag nu, men varit nära många gånger pga att hon mår så illa. Man vet aldrig när det blir "för mycket" liksom.. :/

På 3 h har har hon snart fått i sig ett glas med resorb. Får nästan tvinga henne för varje klunk och det följs av ett jobbigt illamående. Tycker så synd om henne :(
  • modsey
    Tudelu skrev 2018-04-12 17:14:47 följande:

Det är bara så svårt att veta när hon slutat kräkas när det kan gå 24 h emellan. Det kan gå bra med vätska halva dagen, sen helt plötsligt kommer det bara upp igen :( Sen går det ett dygn och man matar i lite vätska och nåt kex , och 24 h senare är det kört igen.

Hon har inte spytt sen igår eftermiddag nu, men varit nära många gånger pga att hon mår så illa. Man vet aldrig när det blir "för mycket" liksom.. :/

På 3 h har har hon snart fått i sig ett glas med resorb. Får nästan tvinga henne för varje klunk och det följs av ett jobbigt illamående. Tycker så synd om henne :(

Har hon inte kräkts på 24 timmar nu skulle jag skippa att pusha henne så mycket, i synnerhet med resorn som inte är så gott ändå. Ge henne däremot lite proviva och även gärna något lite salt, ex kex ellet salta pinnar.
  • Tudelu
    modsey skrev 2018-04-12 17:25:56 följande:

Har hon inte kräkts på 24 timmar nu skulle jag skippa att pusha henne så mycket, i synnerhet med resorn som inte är så gott ändå. Ge henne däremot lite proviva och även gärna något lite salt, ex kex ellet salta pinnar.

Jodå vi har provat sånt med. Då spyr hon igen :(
  • LFF

Stackars liten! Har ni provat avslagen cocacola? Så hon får i sig lite sockerenergi också. Helst ska den ju vara rumstempererad också (och det är så jävla äckligt *personlig reflektion*).

• Tudelu

Vi åkte in till akuten igår! Fick veta att hon fått "tarmparalys". Så tarmarna slutade jobba och förde inte vidare det hon fick i sig. Utan det stannade i magsäcken och så kom det upp igen.

Nu har vi iallafall börjat vätska upp henne ordentligt.

Hon ska ha 250 ml i timmen men hon orkar inte mer än 250 på 3 timmar. Bättre än inget..

Hon förstod allvaret bättre när läkaren sa till!

Lite piggare idag men mår illa av allt annat än vätskeersättning fortfarande. :(

Vi får kämpa på!

• LFF
    Tudelu skrev 2018-04-13 11:00:37 följande:

Vi åkte in till akuten igår! Fick veta att hon fått "tarmparalys". Så tarmarna slutade jobba och förde inte vidare det hon fick i sig. Utan det stannade i magsäcken och så kom det upp igen.

Nu har vi iallafall börjat vätska upp henne ordentligt.

Hon ska ha 250 ml i timmen men hon orkar inte mer än 250 på 3 timmar. Bättre än inget..

Hon förstod allvaret bättre när läkaren sa till!

Lite piggare idag men mår illa av allt annat än vätskeersättning fortfarande. :(

Vi får kämpa på!

Lilla vännen! Hoppas hon blir bättre nu!
Svar på tråden 6åringen magsjuk. Inte ätit på flera dagar..