• Daimstruten

Får era barn "ge igen"?

Min son är större än dom flesta i hans ålder (10 år) och snäll som en teddybjörn. På skolan när dom spelar fotboll på rasterna så finns en kille som verkar ha hyggliga problem med att följa vanliga regler. Han drar i kläderna, knuffas så barnen ramlar och liknande. Den här killens storebror har nån diagnos och hade i alla fall tidigare punktbevakning varje rast så man kan fundera över om även denna kille har nån diagnos. Dom s k rastvakterna verkar aldrig vara i närheten och ha koll. Hur hade ni gjort? Eftersom bollen som används är min sons har jag sagt till honom att säga till killen att han inte får vara med om han inte uppför sig men om detta inte funkar? Är det lärarens ansvar att se till att rasterna är ok? Får era barn "ge igen" om den andra börjar?

• Svar på tråden Får era barn "ge igen"?
  • Anonym (mmmm)

Givetvis ska skolan se till att det finns vuxen personal ute där barnen är. 

• Anonym (M)

Man får inte slåss men man får slå tillbaka

• Anonym (JW)

Självklart får de ge igen. De får inte starta något, eller hålla på onödigt mycket, men givetvis får de försvara sig och ge igen.

• Mandel

Syskon emellan får de ge igen, men inte annars.

Jag har lärt dem att om någon inte sköter sig så kan man faktiskt säga det till den kompisen och säga just att jag vill inte vara med dig för du är inte snäll, du får inte vara med när du bråkar, du får inte vara med för du är elak mot mina vänner osv.
    Det här med att "alla ska få vara med" är under förutsättning att man sköter sig!

Om någon mot förmodan skulle tröttna och ge igen, så skulle jag säga att jag förstår att de gjorde det, men det hade varit bättre om han istället kontaktat en vuxen och bett om hjälp. Det är inte okej att slåss.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Daimstruten
    Anonym (mmmm) skrev 2018-04-12 14:07:22 följande:

Givetvis ska skolan se till att det finns vuxen personal ute där barnen är. 

Frågade nyss sonen om skolan idag. Just idag var det en annan unge som inte spelade schysst. Rastvakterna är visst där men bryr sig inte alls.
  • CitronTulo
    Daimstruten skrev 2018-04-12 13:03:00 följande:
    Så den andra ungen ska få fortsätta att härja fritt och skada andra?
    Vart i min text tolkar du in att jag tycker det??
    Förstår ju av ditt svar att du är av åsikten att dina barn ska ge igen, men jag svarade bara på det du frågade efter - om jag lät mina barn ge igen, vilket jag inte gör..
  • Tveksamt
    Daimstruten skrev 2018-04-12 14:48:36 följande:
    Frågade nyss sonen om skolan idag. Just idag var det en annan unge som inte spelade schysst. Rastvakterna är visst där men bryr sig inte alls.
    Och rätt sätt att hantera detta tycker du är att lära dina barn att ge igen? Inte att ta upp med skolan att det förekommer bråk och stök och att rastvakterna struntar i detta?

Väx upp.
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Anonym (Ironisk)
    Daimstruten skrev 2018-04-12 13:03:59 följande:

Så det är ok om ett annat barn gör illa ditt barn?

Så det är ok att mörda i Sverige eftersom vi inte har dödsstraff?

... Skämt åsido. Man kan oftast bevaka sin rätt på annat sätt än öga för öga. Men nödvärn kan ju undantagsvis behövas.
  • Daimstruten
    Tveksamt skrev 2018-04-12 15:19:25 följande:

Och rätt sätt att hantera detta tycker du är att lära dina barn att ge igen? Inte att ta upp med skolan att det förekommer bråk och stök och att rastvakterna struntar i detta?

Väx upp.

Och om skolan redan vet om det?
  • Daimstruten
    Anonym (Ironisk) skrev 2018-04-12 15:21:02 följande:

Så det är ok att mörda i Sverige eftersom vi inte har dödsstraff?

... Skämt åsido. Man kan oftast bevaka sin rätt på annat sätt än öga för öga. Men nödvärn kan ju undantagsvis behövas.

Sen vet nog alla att uppförande som är ok inom skolvärlden aldrig skulle tolereras på en vanlig arbetsplats. Man kan liksom inte sparka ut bråkstakar från kommunala skolan trist nog.
Svar på tråden Får era barn "ge igen"?