• Anonym (Obehagligt)

Stresspåslag vid insomning

Det här har pågått i några veckor nu. Precis när jag ska somna så får kroppen något slags stresspåslag och jag vaknar till och kan inte somna på ett bra tag efter det fast jag var jättetrött och var sekunder bort från att sova innan. Vad är det för fel när kroppen får stresspåslag vid insomning?

• Svar på tråden Stresspåslag vid insomning
  • Anonym (Obehagligt)

Det är hemskt obehagligt så finns det någon som vet något om det?

• Pannan

Har haft det där, det var ångestattacker tydligen. Fick med tiden kraftigare påslag av stress/ångest och fick medicin (oxascand, lugnande) vilket hjälpte.

Detta berodde ju för mig på en dåvarande depression.

För den fick jag sertralin och ångesten försvann och har inte kommit igen.

Rent fysiologiskt har jag för mig att det är så att kroppen inte kan varva ner själv pga för hög stress, el dy. Minns inte exakt vad psykologen sa. Googla?

• Anonym (Obehagligt)
    Pannan skrev 2018-04-12 17:53:39 följande:
    Har haft det där, det var ångestattacker tydligen. Fick med tiden kraftigare påslag av stress/ångest och fick medicin (oxascand, lugnande) vilket hjälpte.
    Detta berodde ju för mig på en dåvarande depression.
    För den fick jag sertralin och ångesten försvann och har inte kommit igen.

Rent fysiologiskt har jag för mig att det är så att kroppen inte kan varva ner själv pga för hög stress, el dy. Minns inte exakt vad psykologen sa. Googla?
    Ångestattacker... det har jag inte haft vad jag vet men det är fullt möjligt att jag är lite deprimerad. Jag lever ett ganska osocialt liv där jag varken träffar eller pratar med speciellt många personer. Var du djupt deprimerad? Vet du hur man kan råda bot på det utan mediciner eller läkarhjälp? Vill testa till en början om det går utan inblandning av andra. Jag försökte googla förut men hittade ingenting men ska försöka igen. Finns det andra kännetecken?

Jag är så trött att jag inte kan hålla ögonen öppna och håller på att somna och precis när det är en sekund kvar till sömn så får jag stresspåslaget och så går det inte att somna på ett bra tag sen.
  • Anonym (Obehagligt)

Upptäckte igår när jag la mig att det där stresspåslaget eller vad det nu är kom som fort jag la mig ner i sängen för att läsa. Bröstkorgen började dunka och jag hade obehagskänslor. Teorier?

• Anonym (Obehagligt)

Nåt konstigt är det som händer men är det verkligen ångest? Igår väntade jag tills jag var så trött att jag somnade med boken i handen och när jag släckte lampan så håller jag precis på att somna in och vaknar till av att det där stresspåslaget satte igång och sen tog det ett bra tag att somna efter det.

• erelmage

Hej! 
    Jag har exakt samma problem! 
    Efter många läkarbesök och psykologsamtal har jag äntligen hittat svaret,
    Jag har väldigt lågt blodtryck, så när jag lägger mig sjunker det såklart ännu mer. Får man för lågt så kan det tydligen kompenseras av kroppen genom att pulsen höjs. (Kan höjas rätt rejält)
    Jag har länge haft problem med ångest/stress och panikattacker och när pulsen höjs vid insomning pågrund av att jag legat ner ett tag så dras "panikångest-systemet" igång och jag vaknar med ett ryck och starkt obehag, och som du Ts, får svårt att somna om.

Hur ser resten av livet ut för dig Ts? har du det stressigt?

Stress, koffein och nikotin förvärrar detta problem väldigt mkt för mig, så jag försöker hålla mig undan från det

• erelmage

Juste, måste ju såklart nämna att detta problem nästan helt upphört efter att jag fått betablockerare utskrivet,(sänker blodtryck och puls) men denna sort fungerar tydligen inte särskilt bra på att sänka blodtrycket så jag kan ta dom utan att jag sänker trycket ännu mer. Men min puls är mycket lägre nu i vila. förut var det runt 100 i vila och nu 70, sån befrielse! Glad

• Anonym (Obehagligt)
    erelmage skrev 2018-04-17 21:27:40 följande:
    Hej! 
    Jag har exakt samma problem! 
    Efter många läkarbesök och psykologsamtal har jag äntligen hittat svaret,
    Jag har väldigt lågt blodtryck, så när jag lägger mig sjunker det såklart ännu mer. Får man för lågt så kan det tydligen kompenseras av kroppen genom att pulsen höjs. (Kan höjas rätt rejält)
    Jag har länge haft problem med ångest/stress och panikattacker och när pulsen höjs vid insomning pågrund av att jag legat ner ett tag så dras "panikångest-systemet" igång och jag vaknar med ett ryck och starkt obehag, och som du Ts, får svårt att somna om.

Hur ser resten av livet ut för dig Ts? har du det stressigt?

Stress, koffein och nikotin förvärrar detta problem väldigt mkt för mig, så jag försöker hålla mig undan från det
    Vad skönt det måste vara med en förklaring för dig och att du mår bättre nu. Jag har aldrig haft lågt blodtryck  utan alltid legat normalt. Kan blodtrycket sänkas utan orsak? Jag har det inte stressigt och dricker inte mycket koffein förutom en kopp te på morgonen och en burk cola under dagen. Men det känns precis som att "panikångest-systemet" drar igång för att citera dig och sen tar det länge innan jag kan somna igen. Får kolla upp blodtrycket till en början. Tack för att du tog dig tid.
  • erelmage
    Anonym (Obehagligt) skrev 2018-04-17 21:49:45 följande:
    Vad skönt det måste vara med en förklaring för dig och att du mår bättre nu. Jag har aldrig haft lågt blodtryck  utan alltid legat normalt. Kan blodtrycket sänkas utan orsak? Jag har det inte stressigt och dricker inte mycket koffein förutom en kopp te på morgonen och en burk cola under dagen. Men det känns precis som att "panikångest-systemet" drar igång för att citera dig och sen tar det länge innan jag kan somna igen. Får kolla upp blodtrycket till en början. Tack för att du tog dig tid.
    Jag har också haft normalt blodtryck fram till kanske ett år sen. Ingen aning vad det låga beror på, lite fundersam blir man ju... man börjar ju fundera på alla möjliga fel och svåra sjukdomarTungan ute

det finns lite olika sjukdomar man kan få lågt blodtryck av men jag tror inte att det är orsaken.

ja gör det och lycka tillGlad
  • Anonym (Obehagligt)
    erelmage skrev 2018-04-17 22:20:29 följande:
    Jag har också haft normalt blodtryck fram till kanske ett år sen. Ingen aning vad det låga beror på, lite fundersam blir man ju... man börjar ju fundera på alla möjliga fel och svåra sjukdomarTungan ute

det finns lite olika sjukdomar man kan få lågt blodtryck av men jag tror inte att det är orsaken.

ja gör det och lycka tillGlad
    Ahaa trodde nästan att man var född med det eller inte. Jag ska kolla upp det snarast då. Känner du av ditt låga blodtryck på nåt annat sätt och hur lågt har du?
  • erelmage
    Anonym (Obehagligt) skrev 2018-04-17 22:29:29 följande:
    Ahaa trodde nästan att man var född med det eller inte. Jag ska kolla upp det snarast då. Känner du av ditt låga blodtryck på nåt annat sätt och hur lågt har du?
    Ja det trodde jag också! Men tydligen kan det svänga Obestämd
    i vila brukar det väl ligga på 85/62 ungefär.
    Blir väldigt lätt yr när jag ställer mig upp och är extremt  frusen av mig!
    på vintern får jag lätt lite blåa läppar ibland
  • Anonym (Obehagligt)
    erelmage skrev 2018-04-17 22:49:08 följande:
    Ja det trodde jag också! Men tydligen kan det svänga Obestämd
    i vila brukar det väl ligga på 85/62 ungefär.
    Blir väldigt lätt yr när jag ställer mig upp och är extremt  frusen av mig!
    på vintern får jag lätt lite blåa läppar ibland
    Oj, ditt bt var verkligen lågt. Tog mitt igår några gånger för jag kom på att jag ju har en blodtrycksmätare. Det var 110/70, samma om jag satt eller hade legat ner ett tag. Jag kan inte sånt här men tror det är ganska normalt?

• erelmage
    Anonym (Obehagligt) skrev 2018-04-18 16:27:34 följande:
    Oj, ditt bt var verkligen lågt. Tog mitt igår några gånger för jag kom på att jag ju har en blodtrycksmätare. Det var 110/70, samma om jag satt eller hade legat ner ett tag. Jag kan inte sånt här men tror det är ganska normalt?
    okej! Ja det är normalt, och bra! 
    kolla hur ditt blodtryck är när du står upp också! kan ju vara att kroppen reagerar på att det sänks väldigt mkt vid vila. Eller så är blodtrycket inte alls problemet utan mer åt panik/ångest hållet då kanskeObestämd
  • Anonym (Obehagligt)

Det har varit lugnt några veckor men har börjat igen. Enormt stresspåslag när jag håller på att somna. Inget speciellt har hänt och inte heller tänker jag på något som bekymrar mig direkt. Skulle det kunna ha något att göra med var i menscykeln jag befinner mig? Just nu har jag bm om en vecka men vet inte vilka hormoner som härjar i kroppen då.

• LiBä007

Vilken betablokerare är den bästa för hjärtklappning nattetid? Vet att jag ätit både seloken och bisoprolol, men finns det någon man kan ta vid behov?

Svar på tråden Stresspåslag vid insomning