erelmage skrev 2018-04-17 21:27:40 följande:
Hej!
Jag har exakt samma problem!
Efter många läkarbesök och psykologsamtal har jag äntligen hittat svaret,
Jag har väldigt lågt blodtryck, så när jag lägger mig sjunker det såklart ännu mer. Får man för lågt så kan det tydligen kompenseras av kroppen genom att pulsen höjs. (Kan höjas rätt rejält)
Jag har länge haft problem med ångest/stress och panikattacker och när pulsen höjs vid insomning pågrund av att jag legat ner ett tag så dras "panikångest-systemet" igång och jag vaknar med ett ryck och starkt obehag, och som du Ts, får svårt att somna om.
Hur ser resten av livet ut för dig Ts? har du det stressigt?
Stress, koffein och nikotin förvärrar detta problem väldigt mkt för mig, så jag försöker hålla mig undan från det
Vad skönt det måste vara med en förklaring för dig och att du mår bättre nu. Jag har aldrig haft lågt blodtryck utan alltid legat normalt. Kan blodtrycket sänkas utan orsak? Jag har det inte stressigt och dricker inte mycket koffein förutom en kopp te på morgonen och en burk cola under dagen. Men det känns precis som att "panikångest-systemet" drar igång för att citera dig och sen tar det länge innan jag kan somna igen. Får kolla upp blodtrycket till en början. Tack för att du tog dig tid.