• darin2018

Hur vet jag vilken vecka jag är i?

Jag plussade på stickan i tisdags (2 ggr) och idag tog jag ett digitalt test där det kom Gravid 2-3.

Jag hade ?mens? nyligen på rätt datum som ännu inte har lagt sig, så jag har blött nu i ca 2v. Hur räknar jag ut vilken vecka jag är i? På testet står det om man får 2-3 så är man i vecka 5, men hur kan det stämma?

Jag hade mens 20-25 februari och nu 28 mars började jag blöda. 10 april positivt test. Vet någon? :) tacksam för svar

• Svar på tråden Hur vet jag vilken vecka jag är i?
  • RJEL

När du ringer till barnmorskan och säger att du plusat och säger när du senast hade din mens så räknar hon ut på ett ungefär vilken vecka du är i.
    Sen vid ditt första ultraljud i vecka 14 kan du bli tillbaka flyttad elr fram flyttad. Beror på fostrets storlek.

• Anonym (M)
    darin2018 skrev 2018-04-12 15:43:59 följande:

Jag plussade på stickan i tisdags (2 ggr) och idag tog jag ett digitalt test där det kom Gravid 2-3.

Jag hade ?mens? nyligen på rätt datum som ännu inte har lagt sig, så jag har blött nu i ca 2v. Hur räknar jag ut vilken vecka jag är i? På testet står det om man får 2-3 så är man i vecka 5, men hur kan det stämma?

Jag hade mens 20-25 februari och nu 28 mars började jag blöda. 10 april positivt test. Vet någon? :) tacksam för svar

Testet visar inte mer än vecka 2-3, så du skulle kunna vara längre gången till och med. Hade du din senaste mens i slutet av februari borde du vara i v.6-7+ ungefär. Förmodligen var inte blödningen 28 mars en faktiskt mens, för det är en omöjlighet att på drygt 13 dagar hinna få ägglossning, bli gravid och få ett postivit graviditetstest (som dessutom visar gravid 2-3).
  • Anonym (Ttt)
    Anonym (M) skrev 2018-04-12 15:59:21 följande:

Testet visar inte mer än vecka 2-3, så du skulle kunna vara längre gången till och med. Hade du din senaste mens i slutet av februari borde du vara i v.6-7+ ungefär. Förmodligen var inte blödningen 28 mars en faktiskt mens, för det är en omöjlighet att på drygt 13 dagar hinna få ägglossning, bli gravid och få ett postivit graviditetstest (som dessutom visar gravid 2-3).

Blödningen hon fick den 28/3 håller fortfarande på..
  • Anonym (M)
    Anonym (Ttt) skrev 2018-04-12 16:18:53 följande:

Jo, jag förstår det. Men det är som sagt omöjligt att den blödningen var/är en vanlig mens. Man kan blöda under graviditet utan att det är någon fara eller så bläder man pga komplikationer eller missfall. Vad det gäller i ts fall är omöjöigt att svara på. Skulle råda henne att ringa gyn eller bm och be att få komma in på ett VUL för att se vad som står på.
  • Anonym (A)

Jo, testen kan visa 1 - 2, 2 - 3 eller 3+, så om man ska utgå från testet är det väl troligtvis 4 + - 5+ veckor sedan mensen.
  • Anonym (A)
    darin2018 skrev 2018-04-12 15:43:59 följande:

Om du inte vet när du hade ägglossning eller har oregelbunden mens så så kan du ju ha ägglossning senare. Då testen baseras på standardökning av HCG så kanske din ökning är bra men långsammare så att du inre hunnit få 3+ ännu, så jag skulle utgå från senaste mens och då borde du bara i vecka 7 (6+6) om jag räknat rätt i huvudet. ??
  • darin2018
    Anonym (Ttt) skrev 2018-04-12 16:18:53 följande:

Jag var och kollade upp ?blödningen? i tisdags och den var ingenting. När jag kom hem plussade jag eftersom hon på hälsocentralen sa att jag skulle testa eftersom jag haft bruna flytningar i en vecka. Mensen denna gång var konstig, den kom rätt dag men var jättelite blod som sen övergick i bruna flytningar, som fortfarande håller på.
  • darin2018

Ja, alltså om jag räknar i graviditetskalendrar från min mens nu så är jag i v 1-2? Det kan ju inte stämma. Testet sa 2-3 och jag har blödningar som är vanliga i v5.
  • darin2018
    Anonym (A) skrev 2018-04-12 16:59:43 följande:

Om du inte vet när du hade ägglossning eller har oregelbunden mens så så kan du ju ha ägglossning senare. Då testen baseras på standardökning av HCG så kanske din ökning är bra men långsammare så att du inre hunnit få 3+ ännu, så jag skulle utgå från senaste mens och då borde du bara i vecka 7 (6+6) om jag räknat rätt i huvudet. ??

Jag har oregelbunden mens (2-3dagar) och längre menscykel är ?normalt?..
Svar på tråden Hur vet jag vilken vecka jag är i?