Anonym (Ledsen) skrev 2018-04-12 16:35:50 följande:
Tack för ditt svar! Vi är noggranna med att vi ska borsta hans tänder. Vi har haft sylt i gröten på morgonen dock vilket vi ska dra ner på nu. Annars äter vi bara godis osv på lördagar. Men fruktsocker har jag faktiskt inte riktigt tänkt på om jag ska vara ärlig, så även det kommer jag att dra ner på något. Jag hade jämt hål i tänderna som barn, vet du om det eventuellt kan vara ärftligt?
Till viss del är det ärftligt. Man kan ärva dåligt imunförsvar som gör att de negativa sura bakterierna lättare kan samlas och bilda plack. Saliven kan också påverka en hel del, vissa har inte lika bra salivproduktion som ?sköljer bort? bakterierna. Så just, ärftlighet spelar roll men jag tror inte det är anledningen till att han har fått hål denna gång.
Men huvudsaken är att borsta noga och låta munnen vila från mat. Ät som sagt var tredje timma minst och äpplen, citrus och andra frukter är inte bra för tänderna de heller. Klart ett barn ska äta frukt men inte springa och småäta. Det finns också munskökj för barn på apoteket ni kan köpa som han kan skölja med efter ha ätit hemma och när han har borstat tänderna så skölj inte bort tandkrämen utan låt den ligga kvar som ett skydd. Det räcker med att han spottar ut skummet, men skölj inte
Men ni kommer abslut inte bli anmälda och er son är absolut inte den första eller sista 6 åringen som kommer få eller har karies :)