• Anonym (Ledsen)

6 åring med flera hål i tänderna

Jag var till tandläkaren med min 6 åring idag och det visade sig att han hade 4 hål i tänderna, höll på att skämmas ihjäl. Förstår inte hur det kan komma sig, vi är jättenoga med tandborstningen och äter sällan socker. Är jätterädd att bli socanmäld nu. Någon som vet om man blir det?

• Svar på tråden 6 åring med flera hål i tänderna
  • Duckan

Jag hade också fyra hål i tänderna i samma ålder. Mina föräldrar borstade mina tänder osv. Det bara är så för en del av oss att det lättare blir hål. Har lagat rätt många i mina dagar, men min tandläkare sa att det mestadels är mina gamla tänder som lagats och att det inte är något konstigt med det.

• Panke

Kan jag inte tänka mig och om du skulle bli det är det sjukt. Om nu barnet skulle uppvisa tecken på vanvård, dvs skitigt, uppenbart vanskötta tänder, så är det en annan sak.

• Anonym (H)

Jag hade också sjukt mycket hål i mina tänder när jag var 6 år. Tydligen drack jag för mycket välling, haha.. :)

• Anonym (Tandsköterska)

Du kommer inte bli anmäld pga flertal hål.

Det man bör tänka på barn gällande karies är att hjälpa dem borsta tänderna noga, även fast dom inte vill ha hjälp.

Att äta regelbundna måltider - frukost - liten frukt - lunch - mellis - middag. Tänk på att låta tänderna vila från syraattacker (intag) med ca 3 timmars mellanrum.

Dricka vatten och mjölk.

Inte gå och småäta. Många tänker inte på att fruktsocker också ger upphov till karies.

Äta godis / chips 1 gång i veckan.

• Anonym (Ledsen)

Ska tillägga att han annars var samarbetsvillig osv och inga andra konstigheter. Men blev ändå lite orolig att de tror att vi missköter hans tänder. Vi har sylt i gröten på morgonen dock vilket vi sa att vi ska sluta med.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Tandsköterska) skrev 2018-04-12 16:24:10 följande:

Du kommer inte bli anmäld pga flertal hål.

Det man bör tänka på barn gällande karies är att hjälpa dem borsta tänderna noga, även fast dom inte vill ha hjälp.

Att äta regelbundna måltider - frukost - liten frukt - lunch - mellis - middag. Tänk på att låta tänderna vila från syraattacker (intag) med ca 3 timmars mellanrum.

Dricka vatten och mjölk.

Inte gå och småäta. Många tänker inte på att fruktsocker också ger upphov till karies.

Äta godis / chips 1 gång i veckan.

Tack för ditt svar! Vi är noggranna med att vi ska borsta hans tänder. Vi har haft sylt i gröten på morgonen dock vilket vi ska dra ner på nu. Annars äter vi bara godis osv på lördagar. Men fruktsocker har jag faktiskt inte riktigt tänkt på om jag ska vara ärlig, så även det kommer jag att dra ner på något. Jag hade jämt hål i tänderna som barn, vet du om det eventuellt kan vara ärftligt?
  • sextiotalist
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-04-12 16:35:50 följande:

Tack för ditt svar! Vi är noggranna med att vi ska borsta hans tänder. Vi har haft sylt i gröten på morgonen dock vilket vi ska dra ner på nu. Annars äter vi bara godis osv på lördagar. Men fruktsocker har jag faktiskt inte riktigt tänkt på om jag ska vara ärlig, så även det kommer jag att dra ner på något. Jag hade jämt hål i tänderna som barn, vet du om det eventuellt kan vara ärftligt?

Det finns en ärftlig komponent, vi har varit lagom noga, inga restriktioner när det gäller mat, sambons barn var förtjusta i godis, varken hans tidigare barn eller vår gemensamma har haft hål i tänderna (de äldre är över 30 och sonen över 20).
  • Carabellis kusp

En vanlig orsak till att barn i den åldernfpr karies är att man tillåter barnen att dricka eller skölja efter tandborstningen
  • Anonym (Ledsen)
    sextiotalist skrev 2018-04-12 16:40:46 följande:

Det finns en ärftlig komponent, vi har varit lagom noga, inga restriktioner när det gäller mat, sambons barn var förtjusta i godis, varken hans tidigare barn eller vår gemensamma har haft hål i tänderna (de äldre är över 30 och sonen över 20).

Okej. Tycker det var lite märkligt att tandläkaren inte sa att det kunde vara ärftligt. Hon kändes nästan lite sur, som att hon trodde att vi struntat i tandborstningen. Nu ska jag med treåringen i maj så hoppas verkligen att hon inte också har hål.

Har köpt flourskölj till sexåringen nu också.
  • Anonym (Tandsköterska)

Till viss del är det ärftligt. Man kan ärva dåligt imunförsvar som gör att de negativa sura bakterierna lättare kan samlas och bilda plack. Saliven kan också påverka en hel del, vissa har inte lika bra salivproduktion som ?sköljer bort? bakterierna. Så just, ärftlighet spelar roll men jag tror inte det är anledningen till att han har fått hål denna gång.

Men huvudsaken är att borsta noga och låta munnen vila från mat. Ät som sagt var tredje timma minst och äpplen, citrus och andra frukter är inte bra för tänderna de heller. Klart ett barn ska äta frukt men inte springa och småäta. Det finns också munskökj för barn på apoteket ni kan köpa som han kan skölja med efter ha ätit hemma och när han har borstat tänderna så skölj inte bort tandkrämen utan låt den ligga kvar som ett skydd. Det räcker med att han spottar ut skummet, men skölj inte

Men ni kommer abslut inte bli anmälda och er son är absolut inte den första eller sista 6 åringen som kommer få eller har karies :)
Svar på tråden 6 åring med flera hål i tänderna