• Anonym (Anna)

Smärta mellan skulderbladen som kom plötsligt - farligt?

La mig kl 21 och mådde bra. Sovit bra tills kl 3 då jag vaknade med smärta mellan skulderbladen. Slumrade om till och från till kl 4 då det inte gick att sova längre pga smärtan. Satte mig upp och det kändes lite bättre, men så fort jag la mig kom det tillbaka. Tyckte även jag kände som frossa och mådde illa. Men det gjorde riktigt ont.

Klev upp vid 5 och har inte alls lika ont. Känner mig öm och stel men kan röra mig utan smärta. Kan ta djupa andetag. Ingen feber.

Ändå gnager en oro i mig. Borde jag åka in? Har för mig att jag läst om att detta är symtom på hjärtinfarkt nämligen, smärta mellan skulderbladen.

• Svar på tråden Smärta mellan skulderbladen som kom plötsligt - farligt?
  • Anonym (Anna)

Skrämt mig själv Hittade detta på Google:

?Cancer/tumör

Symptom: Dov molande värk i länd eller bröstrygg, ofta på natten, ökar över tid. Trötthet, viktminskning, feber, dålig aptit. Ta genast kontakt med husläkare eller onkolog.?

Jag har haft ont i nedre ryggen länge nattetid, känner mig alltid trött, äter inte samtidigare. Men ingen feber och i gen viktminskning.

Varför googlar jag

• bullen1984

MEN herregud. Vet du hur vanligt det är att musklerna krampar i ryggen och man får dessa symptom. Gå till en naprapat och slösa inte vårdens tid med din hypokondri. 

• stenbock85

Jag fick ont mellan skulderbladen när jag hade gallstensanfall. Kan det vara det?

• Anonym (?)

Hur gammal är du? Är du frisk sedan tidigare? Några hjärt-/kärl- eller bindvävssjukdomar i släkten?

Plötslig skarp smärta mellan skulderbladen kan hos en äldre person med högt blodtryck (den mest typiske drabbade) vara ett tecken till sjukdom i aorta, stora kroppspulsådern. Alternativt som du säger en hjärtinfarkt. Mer långvarig, diffus smärta kan vara cancer i denna grupp, men kan också bero på åldersförändringar i skelettet.

Hos yngre friska individer är det ovanligt med både sjukdomar i aorta och cancer. Har du fortsatt smärta av samma typ som under natten bör du ändå söka en akutmottagning. Är det mer långdraget och diffust kan du boka en tid hos husläkare.

• Anonym (Anna)
    Anonym (?) skrev 2018-04-13 06:03:56 följande:

Hur gammal är du? Är du frisk sedan tidigare? Några hjärt-/kärl- eller bindvävssjukdomar i släkten?

Plötslig skarp smärta mellan skulderbladen kan hos en äldre person med högt blodtryck (den mest typiske drabbade) vara ett tecken till sjukdom i aorta, stora kroppspulsådern. Alternativt som du säger en hjärtinfarkt. Mer långvarig, diffus smärta kan vara cancer i denna grupp, men kan också bero på åldersförändringar i skelettet.

Hos yngre friska individer är det ovanligt med både sjukdomar i aorta och cancer. Har du fortsatt smärta av samma typ som under natten bör du ändå söka en akutmottagning. Är det mer långdraget och diffust kan du boka en tid hos husläkare.

Är 41 år. Är inte direkt frisk. Har många krämpor. Främst magont, ledvärk mm Väldigt många med hjärt o kärlsjukdomar i släkten. Men inte mina föräldrar. Har lågt eller normalt blodtryck.
  • Anonym (Anna)
    stenbock85 skrev 2018-04-13 06:03:01 följande:

Jag fick ont mellan skulderbladen när jag hade gallstensanfall. Kan det vara det?

Ingen aning. Kanske det. Men hade inte nå ont i magen.
  • Anonym (Anna)

Kan man bara åka in på vårdcentralen utan att boka tid? Eller? De öppnar kl 7:30 nämligen med telefonbokningen öppnar först kl 9.

• Mrs Moneybags

Har du ringt sjukvårdsupplysningen?

Jag hade faktiskt ont mellan skulderbladen när jag hade hjärtinfarkt och symtomen hos kvinnor kan vara mycket diffusa.

• Anonym (Xx)

Det skulle inte kunna vara blodpropp då? Med tanke på tidigare hjärt- och kärlproblem ?

Med tidigare historik så skulle jag åka upp. Jag hade ont i benet en dag, dagen efter var det värre och der kände som intensiv träningsvärk. Tredje dagen åkte jag upp då jag inte kunde stå/gå/sitta eller ha benet hängandes i luften utan att det kändes som att benet skulle släppa.

Hade 6 blodproppar i vadmuskeln

• elin1989

Troligast att det bara är kramp. Kan göra nog så ont dock. Jag hade det i ett par veckor för några år sedan, fick diazepam från läkaren. Funkade bra.

Svar på tråden Smärta mellan skulderbladen som kom plötsligt - farligt?