• Corneliass

Varför blir jag inte gravid?

Hej på er! Jag hoppas att allt är jättebra med er.

Jag är en tjej på 18 år och har en sambo som är 21. Vi båda har ett stabilt jobb & vi har en egen lägenhet som vi bor i tillsammans. 
     Vi har försökt skaffa barn i ungefär 10 månader nu och jag blir lika besviken när mensen kommer. Vi försöker ha sex både innan, under och efter ägglossningen men ingenting händer. Det börjar bli tufft nu. 

Vad kan detta bero på? Hur långt tid tog det för er att bli gravida?
    Berätta gärna!

Kan även tillägga att jag har Ulcerös Kolit & äter Pentasa och Azathioprine varje dag och var sjätte vecka får jag behandlingen Entyvio. 

Tack på förhand! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-04-13 17:44
    Kan tillägga att jag slutade med mina p-piller i Juni 2017.

• Svar på tråden Varför blir jag inte gravid?
  • 8992
    Corneliass skrev 2018-04-13 16:28:03 följande:

Jag väger omkring 52 kg och är 165 cm lång, min killes vikt har jag inte riktigt koll på. 

Tack så mycket för ditt svar! Har hört någonstans att det är stor chans att bli gravid om man har sex varannan dag, har någon hört någonting om det är sant eller inte? 

Fertilitesklinikerna rekommenderar varannan dag :)
  • gamlapappan3
    Corneliass skrev 2018-04-13 16:28:03 följande:

Jag väger omkring 52 kg och är 165 cm lång, min killes vikt har jag inte riktigt koll på. 
    Tack så mycket för ditt svar! Har hört någonstans att det är stor chans att bli gravid om man har sex varannan dag, har någon hört någonting om det är sant eller inte? 

Ja, jag har också sett flera gånger att man påstår här på FL att varannan dag är bättre än varje dag. Jag vet inte om det är så. Jag och min fru har varje gång börjat ungefär en vecka före beräknad ÄL och sedan haft sex varje dag fram till vi varit säkra på att ÄL ägt rum ... eller nästan varje dag för alltid är det något barn som vaknar, besök av farmor och liknande som gör att man inte fullt ut kan fullfölja planen.

Det är inget konstigt att inte bli gravid direkt, utan det är normalt att det kan dröja ett tag.
  • Corneliass
    gamlapappan3 skrev 2018-04-13 17:18:55 följande:
    Ja, jag har också sett flera gånger att man påstår här på FL att varannan dag är bättre än varje dag. Jag vet inte om det är så. Jag och min fru har varje gång börjat ungefär en vecka före beräknad ÄL och sedan haft sex varje dag fram till vi varit säkra på att ÄL ägt rum ... eller nästan varje dag för alltid är det något barn som vaknar, besök av farmor och liknande som gör att man inte fullt ut kan fullfölja planen.

Det är inget konstigt att inte bli gravid direkt, utan det är normalt att det kan dröja ett tag.
    Jo men precis. Att det tar ett tag är jag medveten om men det är väl så att det känns längre tid än vad det egentligen är. Känns bara så otroligt segt att vänta och vänta och aldrig få det där plusset på stickan. Och inte känner jag mig stressad heller eller går runt och tänker på det alls utan jag bara lever ett normalt liv. 
    Får man fråga om du själv har barn? :) 
  • gamlapappan3
    Corneliass skrev 2018-04-13 17:42:22 följande:
    Jo men precis. Att det tar ett tag är jag medveten om men det är väl så att det känns längre tid än vad det egentligen är. Känns bara så otroligt segt att vänta och vänta och aldrig få det där plusset på stickan. Och inte känner jag mig stressad heller eller går runt och tänker på det alls utan jag bara lever ett normalt liv. 
    Får man fråga om du själv har barn? :) 
    Ja, jag har fem biologiska barn och två bonus som bor heltid med oss. Jag känner verkligen igen känslan att det känns segt medan man går och väntar på ett plus, men sen efteråt känns det som att det inte tog någon tid alls.
  • Corneliass
    gamlapappan3 skrev 2018-04-14 09:57:47 följande:
    Ja, jag har fem biologiska barn och två bonus som bor heltid med oss. Jag känner verkligen igen känslan att det känns segt medan man går och väntar på ett plus, men sen efteråt känns det som att det inte tog någon tid alls.
    Åh gud vad härligt med en stor familj, jättemysigt! 
    Förhoppningsvis så är det vår tur snart att få det där plusset :) 
  • UndrandeSökare
    Corneliass skrev 2018-04-15 11:09:32 följande:

Någon annan som har några intressanta och smarta tankar? :)

Jag skulle råda dig att kolla upp dina hormonvärden. Det kan man göra på egen hand via Werlabs.se eller Blodkollen.se (eller om man hittar en vettig gyn som är villig att ta prover).

Om du köper Werlabs fertilitetspaket (OBS! Måste tas CD3, alltså 3e mensdagen) så får du bland annat mäta ditt AMH-värde. Det säger ungefär hur stor äggreserv man har (dock inget om kvaliteten). Om man har för lågt värde så blir man inte gravid. Kan hända unga kvinnor också.

Skulle också råda dig att mäta dina sköldkörtelnivåer (TSH, T3, T4, TPO och TRAK). TSH sks ligga på max 1.0 i fertilitetssammanhang. Har man för högt TSH så blir man inte gravid. Då måste man få Levaxintabletter utskrivna för att sänka värdet.

Skulle också råda dig att mäta ditt Prolaktin och Progesteron. Detta ska båda göras på CD21.

(CD1 är den första dagen i mensen).

Har man för HÖGT prolaktin kan man inte bli gravid, då behöver man få Pravideltabletter för att sänks värdet.

Har man för LÅGT Progesteron så kan man inte bli gravid. Då måste man få Lutinus eller Crineone utskrivet.

Går du till en privat gyn så be att mannen får göra ett Spermatest MED Morfologi (måste vara med morfologi, det är den viktigaste delen).

Om du använder rabattkoden "LCHF" hos Werlabs så blir det billigare.

Lycka till !
  • UndrandeSökare

Trådstartaren- Det finns också kvinnor som testar att självmedicinera med Rosenrot, Munkpeppar, Progesterall, en tredjedels Albyl Minor per dag och allt möjligt.

Men ta testerna först och kolla upp så det inte är ett hormonvärde som krånglar, då sparar du både tid och ork. Samt helst också fixar spermaprov med morfologi.

Sen finns det vissa kvinnor som har PCOS och de har problem med ägglossningen, då behövs Letrozoltabletter för att få en fungerande ägglossning för att de ska kunna bli med barn. Det syns ibland när man gör vul, då finns det massor med ägg i äggstockarna, det ser ut som ett pärlband, men de mognar inte och lossar inte som de ska. Därför behöver man då Letrozol.

Hittar du ingen gyn och inte vill betala för att ta prover själv, ring då Kvinnokliniken på närmaste sjukhus när ni försökt i 12 månader och be att ni får göra en infertilitetsutredning.

Lycka till !

• Corneliass
    UndrandeSökare skrev 2018-04-15 11:35:04 följande:
    Jag skulle råda dig att kolla upp dina hormonvärden. Det kan man göra på egen hand via Werlabs.se eller Blodkollen.se (eller om man hittar en vettig gyn som är villig att ta prover).

Om du köper Werlabs fertilitetspaket (OBS! Måste tas CD3, alltså 3e mensdagen) så får du bland annat mäta ditt AMH-värde. Det säger ungefär hur stor äggreserv man har (dock inget om kvaliteten). Om man har för lågt värde så blir man inte gravid. Kan hända unga kvinnor också.

Skulle också råda dig att mäta dina sköldkörtelnivåer (TSH, T3, T4, TPO och TRAK). TSH sks ligga på max 1.0 i fertilitetssammanhang. Har man för högt TSH så blir man inte gravid. Då måste man få Levaxintabletter utskrivna för att sänka värdet.

Skulle också råda dig att mäta ditt Prolaktin och Progesteron. Detta ska båda göras på CD21.

(CD1 är den första dagen i mensen).

Har man för HÖGT prolaktin kan man inte bli gravid, då behöver man få Pravideltabletter för att sänks värdet.

Har man för LÅGT Progesteron så kan man inte bli gravid. Då måste man få Lutinus eller Crineone utskrivet.

Går du till en privat gyn så be att mannen får göra ett Spermatest MED Morfologi (måste vara med morfologi, det är den viktigaste delen).

Om du använder rabattkoden "LCHF" hos Werlabs så blir det billigare.

Lycka till !
    Spännande! Det ska jag absolut kolla upp på direkten. Jag vill tacka så jättemycket för din hjälp, jag uppskattar det verkligen. 
Svar på tråden Varför blir jag inte gravid?