• Thessiss

    Vad betyder GBS

    Hej.

    Fick igår veta att jag har fått gbs som jag har förstått är en bakterieinfektion i underlivet.

    Har fått penicillin mot detta som jag ska äta i 5 dagar.

    Försökt googla på detta men blir bara orolig och nojig över detta :(

    Så ni som har el har haft det berätta gärna hur det har gått för er!

  • Svar på tråden Vad betyder GBS
  • Ebo88

    Jag hade GBS i vaginan under min första graviditet och nu under min andra har jag haft GBS i urinen. Det är grupp B streptokocker och det är vanligt att gravida kvinnor har det. När du väl har det så kommer det aldrig försvinna utan precis som herpes ligger det kvar latent i kroppen och kan blomma upp då och då.

    Det är helt ofarligt när man inte är gravid men kan ställa till problem hos vissa gravida kvinnor.

    Jag fick veta att jag hade GBS i urinen när jag var i v.7 och fick då antibiotika kur. Jag lämnar urinprov varje månad och förra veckan när jag lämnade hade jag inte det.

    Min första graviditet så födde jag extrem prematur. Läkarna vet inte om det beror på försvagad livmoderhals eller om det var GBS.

    Många kvinnor går med GBS utan att ens veta om det och får aldrig problem med det men sen finns det fall där barnen blivit smittade av mamman då GBS trängt igenom moderkaka och smittat barnen och dom föds då sjuka. I andra fall så smittas barnet på vägen ut via vaginal födsel och vissa får för riktig vattenavgång pga sammandragningar och föder för tidigt.

    Nu när dom vet att du har GBS så kommer du få dropp med antibiotika när du ska till och föda så barnet skuddas pä vägen ut om du föder vaginalt.

    Du ska vara medveten om vad GBS är men du ska inte låta dig skrämmas.

    Nu går du på antibiotika kur och skulle du senare uppleva sammandragningar så kontakta förlossning eller bm och stå på dig om att du ska bli kollad och exempelvis mäta livmodertapp så den inte krymper pga sammandragningar.

    Jag vågade bli gravid igen efter att vi förlorat vårt barn pga prematur födsel av antingen det ena eller det andra. Man får vara lite observant och lyssna på sin kropp och som sagt - det är ju jättebra att ni vet nu att du har GBS för då är du ju medveten.

    Men jag tror det kommer gå jättebra för dig. Många kvinnor har som sagt GBS under graviditet. Men jag tycker att det bör uppmärksammas mer än att du bara ska få en antibiotika lur och behöva söka fakta på nätet när sjukvården vet så mycket om detta.

    I USA, England, Frankrike, Belgien och Tyskland (tror även Finland) så får varje gravid kvinna lämna urinprov för att testa sig för GBS.

  • Ebo88
    Thessiss skrev 2018-04-13 10:16:54 följande:

    Glömde skriva att jag är gravid i v36 och haft sammandragningar/förverkar sen v33.


    Sammandragningar är ju normalt och man kan få det tidigt men man märker ganska snabbt på om det är onda sammandragningar eller sammandragningar som är obehagliga men ändå normala. I v.33 är der ju rätt så normalt då livmodern tränar inför förlossning men samtidigt kanske du kan ha haft lite mer och intensivare sammandragningar om du har haft GBS.

    Men skönt ändå att du är i v.36 :)

    Som sagt - den dagen du föder kommer du få dropp med antibiotika några timmar innnan och under din förlossning och dom kommer komma din lilla bäbis noga :)
  • Thessiss

    Hmm vad betyder några timmar innan?

    Min andra förlossning jag hade gick fort. Hon var ute på nån timme bara. Har ca 10 mil enkel väg till förlossningen.

    Hur vet jag då när jag måste åka in i tid?

    Hon föddes i v 37+3 och då fick jag bara läckande fostervatten.

  • Ebo88
    Thessiss skrev 2018-04-13 10:51:08 följande:

    Hmm vad betyder några timmar innan?

    Min andra förlossning jag hade gick fort. Hon var ute på nån timme bara. Har ca 10 mil enkel väg till förlossningen.

    Hur vet jag då när jag måste åka in i tid?

    Hon föddes i v 37+3 och då fick jag bara läckande fostervatten.


    Kanske ca 4 timmar innan själva förlossningen men huvudsaken är att du får det under själva förlossningen. Skulle du komma in och förlossningen går snabbt skulle jag tro att du får det på en gång
  • Meriall

    Jag har det och födde i v33.

    Det kan göra att vattnet går för tidigt.

    Fick dropp med antibiotika under förlossningen så inte barnet skulle bli sjukt och allt gick bra.

  • Thessiss

    Startade nyss en annan tråd då jag är osäker på om vattnet gick när jag var på toa.

    Kände mig kissnödig men kom enorma mängder i toan

    Var ofärgat och luktade inget speciellt. Ringde förlossningen som bad mig avvakta men jag har sjukt mycket sammandragningar och en tryckande känsla i magen.

    Men kanske bara var en vattnig flytning pga min gbs :/

  • Ebo88
    Thessiss skrev 2018-04-17 11:35:58 följande:

    Startade nyss en annan tråd då jag är osäker på om vattnet gick när jag var på toa.

    Kände mig kissnödig men kom enorma mängder i toan

    Var ofärgat och luktade inget speciellt. Ringde förlossningen som bad mig avvakta men jag har sjukt mycket sammandragningar och en tryckande känsla i magen.

    Men kanske bara var en vattnig flytning pga min gbs :/


    Jag skulle nog ta tid mellan sammandragningarna för att se om dom blir rätte och tätare och blir som det så hade jag nog ringt igen och bett om att få komma in faktist, med tanke på din pågående infektion
  • Thessiss

    Har varit i kontakt med spec mvc och de sa strunta i vad förlossningen säger du ska in på kontroll så ska åka in bara sambon slutar jobbet.

  • Ebo88
    Thessiss skrev 2018-04-17 13:55:06 följande:

    Har varit i kontakt med spec mvc och de sa strunta i vad förlossningen säger du ska in på kontroll så ska åka in bara sambon slutar jobbet.


    Men då är det ingen snack om saken - hoppas allt går bra och uppdatera gärna !! Lycka till
Svar på tråden Vad betyder GBS