• Anonym (?)

Ska flytta hemifrån och fattar ingenting, hjälp

Blir tokig snart.

Har precis skickat flyttanmälan till nätägaren, nu behöver jag välja el-leverantör men de kräver anläggnings-id och områdes-id för att jag ens ska kunna jämföra. Hur får jag tag på det?

Hittar inte svar när jag googlar, endast fåtal ställen där det står att jag ska kolla på fakturan. Men jag flyttar hemifrån till ett annat område (men inom samma kommun) så områdes-id borde väl inte stämma med mammas faktura?

Är det nätägaren man kontaktar?

Behöver verkligen hjälp så tar tacksamt emot svar.

• Svar på tråden Ska flytta hemifrån och fattar ingenting, hjälp
  • Anonym (Femman)

Står väl på hyreskontraktet (om du nu ska hyra bostad dvs)...är det hus ska det också stå på avtalet husets id och område

• CitronTulo

Om det inte framgår på ditt hyreskontrakt så kan du kontakta den nuvarande hyresgästen (om det finns en sådan) och be om uppgifterna.

• Anonym (?)

Det är en nyproduktion, är den första som ska hyra. Står ingenting.

• sextiotalist
    Anonym (?) skrev 2018-04-13 13:20:01 följande:

Ta kontakt med hyresvärden, de ska veta sådant.
  • Anonym (Elan)

När jag jobbade på ett elbolag så fixade vi själva fram sådana nummer när flyttanmälan kom in. Låter konstigt att du ska hitta det själv faktiskt?

• Anonym (Det ordnar sig)

Men inte behöver du fixa sånt INNAN du flyttar in! El finns alltid dit du flyttar. Du kontaktar elverket i din kommun samma vecka du FLYTTAT in. De har adress, lghtsnr och allt när de väl får din adress. Ring elverket, de fixar en blankett du skall fylla i, alternativt du gör det på nätet. De vet allt sånt. Men gör det när du väl flyttat in. 

• Anonym (Det ordnar sig)

Jag ser att du ska välja elleverantör och vill jämföra. Gör som så att du skriver på ett elavtal som är rörligt. När du väl kommit på plats i lugn och ro så har du fått din första räkning efter nån månad, nåt kvartal. På den fakturan står allt du behöver veta. Om du väljer rörligt avtal kan du bryta detta när helst du vill. Därmed kan du i lugn och ro välja elavtal. Bor du i lägenhet så skiljer det inte så mycket. Det är uppvärmningskostnader som kostar pengar, och har du lägenhet så ingår värmen i hyran. Vinsten med en lägre kostnad är verkligen marginell när du enbart betalar för hushållsel. Så bekymra dig inte!

• Anonym (Hm)
    Anonym (Det ordnar sig) skrev 2018-04-13 13:57:12 följande:
    Men inte behöver du fixa sånt INNAN du flyttar in! El finns alltid dit du flyttar. Du kontaktar elverket i din kommun samma vecka du FLYTTAT in. De har adress, lghtsnr och allt när de väl får din adress. Ring elverket, de fixar en blankett du skall fylla i, alternativt du gör det på nätet. De vet allt sånt. Men gör det när du väl flyttat in. 
    Håller med
  • LFF
    Anonym (?) skrev 2018-04-13 13:20:01 följande:

Kontakta byggherren (om det är bostadsrätt) eller hyresvärden i så fall. De ska ha den informationen.
  • Anonym (Gör såhär)

Anonym (Hm) skrev 2018-04-13 14:05:29 följande:

Håller med

Håller också med!
  • Glinda från Oz

Jag har alltid fått det genom att kontakta nätägaren, det har aldrig stått på mitt kontrakt och jag har aldrig fått veta det av sig självt.

Enligt lag måste nätägaren se till att du får el fast du inte valt elbolag, då får du ett dyrt, oförmånligt avtal hos dem på deras första faktura står anläggningsid och områdesnummer.

• Anonym (?)

Det står att man måste göra detta minst 30 dagar innan flytt, annars får man inte el. Jag har redan gjort en flyttanmälan till elägaren och har runt 40 dagar kvar till inflytt.. måste alltså hinna välja el-leverantör under dessa 10 dagar.
  • Anonym (?)
    Anonym (Det ordnar sig) skrev 2018-04-13 14:05:08 följande:

Jag ser att du ska välja elleverantör och vill jämföra. Gör som så att du skriver på ett elavtal som är rörligt. När du väl kommit på plats i lugn och ro så har du fått din första räkning efter nån månad, nåt kvartal. På den fakturan står allt du behöver veta. Om du väljer rörligt avtal kan du bryta detta när helst du vill. Därmed kan du i lugn och ro välja elavtal. Bor du i lägenhet så skiljer det inte så mycket. Det är uppvärmningskostnader som kostar pengar, och har du lägenhet så ingår värmen i hyran. Vinsten med en lägre kostnad är verkligen marginell när du enbart betalar för hushållsel. Så bekymra dig inte!

Problemet är ju att jag inte ens kan jämföra eller välja utan att veta anläggnings-id eller områdes-id.

Men tack, ska tänka på det när jag väl fått fram dem.
  • Roddarn
    Anonym (?) skrev 2018-04-14 13:06:16 följande:
    Det står att man måste göra detta minst 30 dagar innan flytt, annars får man inte el. Jag har redan gjort en flyttanmälan till elägaren och har runt 40 dagar kvar till inflytt.. måste alltså hinna välja el-leverantör under dessa 10 dagar.
    Om jag fattar dig rätt så ska du flytta hemifrån första gången. Då har du väl inget elavtal som du ska flytta?

Du ska skaffa ett nytt avtal och inte flytta avtal. Tänkte mest att du inte ställer till det för mamma och råkar flytta hennes avtal till din nya adress!
  • Anonym (?)
    Roddarn skrev 2018-04-14 14:18:24 följande:

Om jag fattar dig rätt så ska du flytta hemifrån första gången. Då har du väl inget elavtal som du ska flytta?

Du ska skaffa ett nytt avtal och inte flytta avtal. Tänkte mest att du inte ställer till det för mamma och råkar flytta hennes avtal till din nya adress!

Det står ju i hennes namn, så är väl omöjligt att jag med mitt namn skulle flytta på det? Finns inget annat alternativ än "Flyttanmälan" för oss som flyttar hemifrån.

Men det stod en massa om att man skulle kontakta gamla elavtalet om man skulle flytta till ett annat boende osv, vilket jag alltså inte gjort så det är lugnt.
Svar på tråden Ska flytta hemifrån och fattar ingenting, hjälp