• Äldre 13 Apr 15:26
    5468 visningar
    14 svar
    14
    5468

    Någon hundvetare här?

    Hej! Jag var med om en situation idag, han är en valp på 6 månader. Vi var hos veterinären och det kom in en annan hund i väntrummet.

    Min valp blev rädd för denna hund, valpen försvann under bänken och bara morrade och morrade mot denna han, lite skall också men inte mycket.

    Jag som är ny ägare visste inte vad jag skulle göra, hade inte sett detta beteende förut. Visst, jag har sett att han varit rädd för hundar förut men inte att han ligger och morrar så.

    Nåja, jag försökte få den ut från under bänken, jag tänkte jag skulle hålla honom i famnen. Det har han velat förut då han varit rädd, alltid kommit upp i min famn då.

    Men denna gång nu då, då visade han beteende att han skulle bita mig, han gjorde det inte men han högg lite sådär i luften medans jag drog bort handen.

    DET, beteendet gjorde mig rädd och ledsen. Att han vill bita MIG. Jag försökte hjälpa, gjorde jag fel? Vad SKA jag göra i en situation? Hur ska han bli som vuxen nu då om han vill bita mig i en rädd-situation? Hjälp?

  • Svar på tråden Någon hundvetare här?
  • Anonym (husse­)
    Äldre 13 Apr 15:40
    #1

    Ta inte upp hunden om det blir tjafs. Låt den sitta vid dina fötter, med kort koppel. Säg åt den att vara tyst.

    Att valpen uppträder annorlunda jämfört med tidigare skulle kunna bero på att den har uppnått "puberteten" så att andra hundar inte daltar med den längre. Den andra hunden skickade kanske en signal om att din hund skulle hålla sig på sin kant.

    (Småvalpar kommer undan med mycket, men när de blir äldre ställs det helt andra krav från andra hundar. Kan bli en del missförstånd vid 6 månader.)

  • Äldre 13 Apr 16:41
    #2
    Anonym (husse) skrev 2018-04-13 15:40:20 följande:

    Ta inte upp hunden om det blir tjafs. Låt den sitta vid dina fötter, med kort koppel. Säg åt den att vara tyst.

    Att valpen uppträder annorlunda jämfört med tidigare skulle kunna bero på att den har uppnått "puberteten" så att andra hundar inte daltar med den längre. Den andra hunden skickade kanske en signal om att din hund skulle hålla sig på sin kant.

    (Småvalpar kommer undan med mycket, men när de blir äldre ställs det helt andra krav från andra hundar. Kan bli en del missförstånd vid 6 månader.)


    Tack för ditt svar och ditt råd! Tror dock inte just denna hund visade några såna signaler eftersom den satt lugnt , tittade knappt på min hund, såg iallafall obrydd ut. Den var 13 år och nästan döv sa ägaren!
  • Äldre 13 Apr 17:59
    #3

    Skulle tro att din valp blev stressad hos vet, rädd för den andra hunden och kände sig trängd under bänken när du försökte få fram den. I trängda lägen kan hundar reagera med att bli ännu räddare och visa att dom inte kan hantera situationen med morr och nafsningar vilket är helt normalt. Du måste lära dig i vilka situationer hunden blir osäker och känner sig trängd och undvika att utsätta valpen för dom.

  • Äldre 13 Apr 18:36
    #4
    Dexter dot com skrev 2018-04-13 17:59:06 följande:

    Skulle tro att din valp blev stressad hos vet, rädd för den andra hunden och kände sig trängd under bänken när du försökte få fram den. I trängda lägen kan hundar reagera med att bli ännu räddare och visa att dom inte kan hantera situationen med morr och nafsningar vilket är helt normalt. Du måste lära dig i vilka situationer hunden blir osäker och känner sig trängd och undvika att utsätta valpen för dom.


    Tack, men finns det något jag KAN göra då? Eller SKA jag göra något ifall jag ändå hamnar i en sånhär situation igen. Då inte ens jag duger eftersom han ville bita mig, kan jag visa mitt stöd på något vis?
  • Äldre 13 Apr 18:54
    #5
    H4llongr0ttan skrev 2018-04-13 18:36:12 följande:
    Tack, men finns det något jag KAN göra då? Eller SKA jag göra något ifall jag ändå hamnar i en sånhär situation igen. Då inte ens jag duger eftersom han ville bita mig, kan jag visa mitt stöd på något vis?
    Jag skulle undvika att låta valpen krypa in i utrymmen där den blir trängd dvs inte kommer undan och socialträna mer på sånt avstånd valpen klarar av. När hundar blir stressade/rädda överslagshandlar dom och har inte begrepp om att det är du som är där så ta det inte "personligt". Det finns ju en anledning till att munkorg används hos vet där hundar ofta har ont, är stressade och rädda.
  • Anonym (Ta aldrig upp)
    Äldre 13 Apr 20:09
    #6

    Det värsta du kan göra är just att ta upp hunden och dalta med den. Det skapar endast mer osäkerhet hos hunden, du säger praktiskt taget till hunden att situationen är läskig och då kommer hunden komma ihåg detta i framtida situationer likt denna. 

    Försök att vara neutral och lugn och säg antingen till hunden på skarpen eller ignorera beteendet. All annan form av agerande uppmuntrar bara hundens beteende.

    För att undvika liknande situationer så kan du öva på att när du t.ex. möter en hund på promenaden eller är i en park där andra hundar också befinner sig, ge godis och/eller leksak till hunden för att fokus ska ligga på dig och inte andra hundar. Då kommer hunden koppla andra hundar som något positivt (få godis) och kommer på så sätt inte ha problem med att möta andra hundar. Kan tillägga att det inte gör något om du inte får ögonkontakt med hunden i början, ge godiset iaf.

  • Äldre 13 Apr 20:39
    #7
    Anonym (Ta aldrig upp) skrev 2018-04-13 20:09:02 följande:

    Det värsta du kan göra är just att ta upp hunden och dalta med den. Det skapar endast mer osäkerhet hos hunden, du säger praktiskt taget till hunden att situationen är läskig och då kommer hunden komma ihåg detta i framtida situationer likt denna. 

    Försök att vara neutral och lugn och säg antingen till hunden på skarpen eller ignorera beteendet. All annan form av agerande uppmuntrar bara hundens beteende.

    För att undvika liknande situationer så kan du öva på att när du t.ex. möter en hund på promenaden eller är i en park där andra hundar också befinner sig, ge godis och/eller leksak till hunden för att fokus ska ligga på dig och inte andra hundar. Då kommer hunden koppla andra hundar som något positivt (få godis) och kommer på så sätt inte ha problem med att möta andra hundar. Kan tillägga att det inte gör något om du inte får ögonkontakt med hunden i början, ge godiset iaf.


    Tack för tipsen, det är precis vad jag har undrat över. Ifall det är bra eller dåligt att *trösta* så att säga. För tidigare när vi varit i inhängnad hundpark o där hundar alltså är lösa, ofta har det gått ganska bra men ibland kommer det någon hund som han blir rädd för. Och då springer han undan med svansen mellan benen o ylar. I de situationerna har jag visat min famn till honom och han har sprungit upp i min famn så långt han kan nå. Jag har då i princip visat honom att jaa, dessa hundar ÄR super farliga? Är det så? Men ska jag låta honom springa undan gråtandes då eller rekommenderar du att inte alls ha honom lös där fastän det ju är det som är meningen då parken är inhängnad..
  • Anonym (Ta aldrig upp)
    Äldre 13 Apr 23:45
    #8
    H4llongr0ttan skrev 2018-04-13 20:39:36 följande:
    Tack för tipsen, det är precis vad jag har undrat över. Ifall det är bra eller dåligt att *trösta* så att säga. För tidigare när vi varit i inhängnad hundpark o där hundar alltså är lösa, ofta har det gått ganska bra men ibland kommer det någon hund som han blir rädd för. Och då springer han undan med svansen mellan benen o ylar. I de situationerna har jag visat min famn till honom och han har sprungit upp i min famn så långt han kan nå. Jag har då i princip visat honom att jaa, dessa hundar ÄR super farliga? Är det så? Men ska jag låta honom springa undan gråtandes då eller rekommenderar du att inte alls ha honom lös där fastän det ju är det som är meningen då parken är inhängnad..
    Ja precis, du har bekräftat hans rädsla för de andra "farliga" hundarna och på så vis antagligen förstärkt det beteendet tyvärr. Jag tror du får backa bandet lite och börja med enklare möten med hundar och inte gå till hundparkerna i första taget. Alternativt gå dit när ingen är där och leka med honom för att få honom att koppla platsen till något roligt och positivt.

    Reagerar han när ni är på promenad och möter hundar? 
  • Äldre 14 Apr 00:08
    #9
    H4llongr0ttan skrev 2018-04-13 20:39:36 följande:
    Tack för tipsen, det är precis vad jag har undrat över. Ifall det är bra eller dåligt att *trösta* så att säga. För tidigare när vi varit i inhängnad hundpark o där hundar alltså är lösa, ofta har det gått ganska bra men ibland kommer det någon hund som han blir rädd för. Och då springer han undan med svansen mellan benen o ylar. I de situationerna har jag visat min famn till honom och han har sprungit upp i min famn så långt han kan nå. Jag har då i princip visat honom att jaa, dessa hundar ÄR super farliga? Är det så? Men ska jag låta honom springa undan gråtandes då eller rekommenderar du att inte alls ha honom lös där fastän det ju är det som är meningen då parken är inhängnad..
    Alternativ tolkning: allt är lugnt, stor kram och på det igen! De (Harlow mfl) gjorde att experiment med apungar som introducerades till något nytt. De (apungarna alltså, inte forskarna) hoppade högt av rädsla och sprang till mamma/kramdjur för att lugna ner sig och få tröst. Sedan började de att undersöka det nya. Deras återhämtningstid var mycket kortare än för de apungar som inte hade någon mamma/kramdjur att finna tröst hos.
    Visst, hundar är inte apungar, men jag ville bara påpeka att det finns fler dimensioner till tröst och anknytning.
  • Anonym (Ta aldrig upp)
    Äldre 14 Apr 00:48
    #10
    scanmia skrev 2018-04-14 00:08:31 följande:
    Alternativ tolkning: allt är lugnt, stor kram och på det igen! De (Harlow mfl) gjorde att experiment med apungar som introducerades till något nytt. De (apungarna alltså, inte forskarna) hoppade högt av rädsla och sprang till mamma/kramdjur för att lugna ner sig och få tröst. Sedan började de att undersöka det nya. Deras återhämtningstid var mycket kortare än för de apungar som inte hade någon mamma/kramdjur att finna tröst hos.
    Visst, hundar är inte apungar, men jag ville bara påpeka att det finns fler dimensioner till tröst och anknytning.
    Apungar och hundar är långt ifrån lika. Har aldrig hört denna koppling förut, att det skulle vara bra med tröst. Personligen har jag bara sett hundar bli osäkra när ägaren daltar med dem. När jag var yngre hade jag och min vän varsin valp ur samma kull. Vi skulle gå över ett övergångsställe med knappt någon trafik, båda valparna blev osäkra.
    Jag fick min valp att gå över utan daltande medan min vän plockade upp sin valp vid varje övergångsställe vi passerade. Min valp blev den orädda och sociala hunden och hennes valp blev den osäkra hunden som inte fungerade bra med varken andra hundar eller i stadsmiljöer. När vi precis fått hem dem som valpar så var det tvärtom. Kan också tillägga att detta inte är det enda fallet jag bevittnat.
  • Äldre 14 Apr 02:35
    #11
    Anonym (Ta aldrig upp) skrev 2018-04-14 00:48:51 följande:
    Apungar och hundar är långt ifrån lika. Har aldrig hört denna koppling förut, att det skulle vara bra med tröst. Personligen har jag bara sett hundar bli osäkra när ägaren daltar med dem. När jag var yngre hade jag och min vän varsin valp ur samma kull. Vi skulle gå över ett övergångsställe med knappt någon trafik, båda valparna blev osäkra.
    Jag misstänkte det och tänkte att just därför kunde det vara intressant för ts att få ett annat perspektiv. Inte för att ditt inlägg inte var värdefullt, men bara för att påpeka att det finns alternativa hypoteser och tolkningar. Det är så lätt att falla i fällan att bara förlita sig på etablerade sanningar. Jag utgår från att ts är en smart och intelligent person som kan ta till sig den information som är relevant för just den här situationen. 
  • Äldre 14 Apr 06:59
    #12
    H4llongr0ttan skrev 2018-04-13 20:39:36 följande:
    Tack för tipsen, det är precis vad jag har undrat över. Ifall det är bra eller dåligt att *trösta* så att säga. För tidigare när vi varit i inhängnad hundpark o där hundar alltså är lösa, ofta har det gått ganska bra men ibland kommer det någon hund som han blir rädd för. Och då springer han undan med svansen mellan benen o ylar. I de situationerna har jag visat min famn till honom och han har sprungit upp i min famn så långt han kan nå. Jag har då i princip visat honom att jaa, dessa hundar ÄR super farliga? Är det så? Men ska jag låta honom springa undan gråtandes då eller rekommenderar du att inte alls ha honom lös där fastän det ju är det som är meningen då parken är inhängnad..
    Trösta när valpen redan är stressad och rädd förstärker olustkänslan men självklart måste du "skydda" valpen mot det den blir skrämd av tex framrusande lösa hundar. Låt honom bara träffa trygga hundar som är lugna och inte gör honom vettskrämd. Tyvärr är hundrastgårdar ingen bra plats då dom ofta är fulla med hundar som ägarna inte har koll på och slagsmål är inte ovanligt när man släpper lös hundar som inte känner varann. Meningen är ju att man frågar om det är ok att komma in i rastgården om den redan är upptagen men många går bara in och kopplar lös hunden.
  • Anonym (Ta aldrig upp)
    Äldre 14 Apr 08:56
    #13
    scanmia skrev 2018-04-14 02:35:28 följande:
    Jag misstänkte det och tänkte att just därför kunde det vara intressant för ts att få ett annat perspektiv. Inte för att ditt inlägg inte var värdefullt, men bara för att påpeka att det finns alternativa hypoteser och tolkningar. Det är så lätt att falla i fällan att bara förlita sig på etablerade sanningar. Jag utgår från att ts är en smart och intelligent person som kan ta till sig den information som är relevant för just den här situationen. 
    Jag tror TS endast blir förvirrad av att få höra flera olika perspektiv. Hon verkar inte vara jättekunnig angående hunduppfostran och att du då kommer med en hypotes som inte alls är beprövad eller på något sätt hjälper TS, stjälper mer. Uppenbarligen så har TS redan prövat att trösta och inte har hunden blivit tryggare av det, för då hade TS inte haft detta problem. 

    Dessutom finns det belägg för det jag har sagt medan den information du givit endast bygger på en hypotes och som dessutom handlar om apor.
    Dexter dot com skrev 2018-04-14 06:59:47 följande:
    Trösta när valpen redan är stressad och rädd förstärker olustkänslan men självklart måste du "skydda" valpen mot det den blir skrämd av tex framrusande lösa hundar. Låt honom bara träffa trygga hundar som är lugna och inte gör honom vettskrämd. Tyvärr är hundrastgårdar ingen bra plats då dom ofta är fulla med hundar som ägarna inte har koll på och slagsmål är inte ovanligt när man släpper lös hundar som inte känner varann. Meningen är ju att man frågar om det är ok att komma in i rastgården om den redan är upptagen men många går bara in och kopplar lös hunden.
    Ja visst blir man trött på många hundägare som inte visar respekt överhuvudtaget och säger "nej men min hund är så snäll så". Så kanske det är men min hund kanske inte är en snäll hund eller så är ägaren helt blind för de signaler deras egna hund utstrålar.

  • LFF
    Äldre 16 Apr 16:24
    #14
    H4llongr0ttan skrev 2018-04-13 20:39:36 följande:
    Tack för tipsen, det är precis vad jag har undrat över. Ifall det är bra eller dåligt att *trösta* så att säga. För tidigare när vi varit i inhängnad hundpark o där hundar alltså är lösa, ofta har det gått ganska bra men ibland kommer det någon hund som han blir rädd för. Och då springer han undan med svansen mellan benen o ylar. I de situationerna har jag visat min famn till honom och han har sprungit upp i min famn så långt han kan nå. Jag har då i princip visat honom att jaa, dessa hundar ÄR super farliga? Är det så? Men ska jag låta honom springa undan gråtandes då eller rekommenderar du att inte alls ha honom lös där fastän det ju är det som är meningen då parken är inhängnad..
    Det beror ju helt och hållet på med vilket tonfall och kroppsspråk du använder.

    Är det "Men lilla gullesnutteplutten var de andra hundarna eeeeeeelaka mot dig?" med en bebisröst som förstärker det läskiga eller var det mer "Kom till matte!" med glad och peppig röst. Med det sistnämda visar du att du är en trygg punkt för valpen istället.
    Anonym (Ta aldrig upp) skrev 2018-04-14 00:48:51 följande:
    Personligen har jag bara sett hundar bli osäkra när ägaren daltar med dem. När jag var yngre hade jag och min vän varsin valp ur samma kull. Vi skulle gå över ett övergångsställe med knappt någon trafik, båda valparna blev osäkra.
    Jag fick min valp att gå över utan daltande medan min vän plockade upp sin valp vid varje övergångsställe vi passerade. Min valp blev den orädda och sociala hunden och hennes valp blev den osäkra hunden som inte fungerade bra med varken andra hundar eller i stadsmiljöer. När vi precis fått hem dem som valpar så var det tvärtom. Kan också tillägga att detta inte är det enda fallet jag bevittnat.

    Åter igen, det beror ju på hur man förstärker med kroppsspråk och röst. Det spelar nog ingen roll om din väninna hade tagit upp valpen eller inte, den hade säkerligen blivit osäker ändå eftersom din vän hade förstärkt att allt var farligt oavsett. Och du hade säkerligen kunnat ta upp valpen i det läget och ändå fått en trygg och orädd valp eftersom du hade en annan inställning till det "läskiga".

    Mammas lilla pudel blir betydligt lugnare i läskiga situationer (utan att för den sakens skulle bli otrevlig om han kommer upp i famnen) om han får kommaupp i famnen än om han är på marken. Han vet att han är trygg, att matte skyddar honom i alla lägen när han är i famnen. Samma med min gamla terrier vi hade. Det var inget daltande eller bekräftande av att det läskiga de facto var läskigt (vi tog upp hunden och gick fram till det läskiga om det inte var en annan hund så klart) utan bara ren trygghet i att "matte skyddar".

Svar på tråden Någon hundvetare här?