• eli77

    Arbetsträna föräldraledig

    Hej. Undrar om någon vet om det går att ta föräldraledigt en kortare period, under sommaren när barnens skola har stängt, under tiden som arbetsträning pågår ?

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Arbetsträna föräldraledig
  • Alexi

    Det behöver du ju prata med AF om, dvs de som gör upplägget för din arbetsträning. Men sannolikt är det väl tänkt någon form av paus mitt i sommaren eftersom de du går bredvid kanske också har semester?

  • legomum
    eli77 skrev 2018-04-18 18:45:43 följande:

    Fick precis reda på att jag inte får lov att vara ledig ????


    Varför fråga om du får? Det är en självklarhet att få ta ut semester eller föräldradagar.
    Om du arbetstränar så förutsätter jag att ditt arbete inte står och hänger på just dig just nu. Så att neka dig ledighet kan de inte göra. Många företag kör stenhårt på 2 (3?) månadersregeln vid föräldradagar, tiden man måste förvarna innan för att få ett garanterat okejande.

    Så den som säger att du inte får vara ledig i sommar får lov att läsa på dina rättigheter lite mer.
  • eli77

    FK menar på att eftersom jag får rehabiliteringspenning så får jag inte ta föräldraledighet, om jag gör det så avbryts tydligen rehabiliteringen helt och jag måste ansöka om ny sjukpenning dvs göra ett nytt ärende och de sa också att då var det inte en självklarhet att den sjukskrivningen kommer gå igenom.

  • legomum

    Ok du kan kanske inte ta fl men du kan ta semester.

    Med tanke på att du lagstadgat har rätt att ta 4 veckor sammanhängnde ledighet under sommarmånaderna så är det märkligt att du inte får vara ledig.

    Kontakta facket så kan de hjälpa dig strida.

Svar på tråden Arbetsträna föräldraledig