Inlägg från: HenkeUlven |Visa alla inlägg
  • HenkeUlven

Solceller eller bergsvärme

Vi går i valet och kvalet vilken slags värme vi ska installera. För mig är det solenergi som låter självklart men det finns andra viljor och både bergsvärme och annat har kommit upp. Låter lite omodernt tycker jag eller har jag fel? Är det någon som har erfarenhet av solcells anläggningar för villor och vad som behövs och inte och vilka nackdelar respektive fördelar det finns. 

Mvh. Henrik 

• Svar på tråden Solceller eller bergsvärme
  • HenkeUlven

Ska man kombinera med pump? Det låter rimligt om man ska hålla hela året. Kanske skulle en större vindsnurra fungera också någon i mellan klassen. 

• HenkeUlven

Tackar och bockar ;) det var mycket bra info men det gjorde inte saken enklare. Men någon slags luftvärme tjosan eller bergvärme känns som det de flesta rekommenderar. 

Det står en vedkamin här om man får den kollad vad är bäst att köra tillsammans med den? Den står mitt i huset och har en stor mur stock som löper genom. 

• HenkeUlven

Vi har en kraftig stam som värmer upp. Eldar men det kräver en del för att värma upp allt. Problemet är alla gamla värmeelement som behövs innan stamman värmt upp, de är på några tusen watt styck det går ont att få elräkningen. Man skulle haft solceller. Har bytt all gammal belysning till LED och får vänta med solcellerna tills plånboken går med på det. Vattnet funderar vi på om det går att lösa med en ny produkt vi såg på nätet med rör men måste läsa på mer om det. 

Kollat runt lite om både solceller och belysning (eller vattenuppvärmning) som inte behöver vanlig el, skicka gärna länk om det finns något smart. 

Svar på tråden Solceller eller bergsvärme