• Anonym (what)

Va tusan, tull på varor skickade från Kina mm?

Jag köper sällan något utomlands men nu har en gammal klasskompis till mig som bor med sin man i Kina hittat en sak som jag inte hittar här, men väl i tex England och USA men då blir det vansinnigt dyrt med frakt och annat. 

Hon frågade om hon skulle köpa åt mig mot att jag betalar sakerna samt frakten och det vill jag gärna så klart. Men så fick jag höra att då blir det en massa tull och andra avgifter från postnord på grejerna här. Stämmer det? Hon ville skicka det via sitt företag för då får hon rabatt på frakten men då finns ju företagets namn på kartongen. Hon hade dock tänkt skriva gåva men det går alltså inte numer om jag har förstått det rätt. 

Men om hon skickar det som privatperson och skriver gåva borde det väl gå? Visst får jag betala lite mer i frakt men det blir antagligen ändå billigare än om jag får betala tull och andra avgifter till postnord. 

• Svar på tråden Va tusan, tull på varor skickade från Kina mm?
  • Anonym (Va?)

Varför tror du att allting ska va gratis?

• Anonym (what)
    Anonym (Va?) skrev 2018-04-14 11:49:36 följande:

Varför tror du att allting ska va gratis?

Hur fick du det till att jag tror att allt ska vara gratis? Om en vara inte finns tillgänglig i Sverige så får jag ju lov att köpa den utomlands. Det går inte att beställa varan direkt från butiken i Kina därav att min vän erbjöd sig att köpa och skicka. 

Samma vara från USA skulle kosta ca 750 kr i inköp gentemot 265 kr i Kina plus fraktkostnad på ca 240 kr från USA. Exakt fraktkostnad från Kina vet jag inte än. Jag vet att det är samma vara för jag har kollat upp det. 

Moms skulle jag behöva betala för varan från USA även om det skulle vara en gåva. För mig är detta mycket pengar därför vill jag så klart betala så lite som möjligt.  
    Hade jag kunnat köpa detta i Sverige hade jag gjort det, men nu går alltså inte det. 
  • Glinda från Oz

Man betalar bara tull om det kostar över 1200 kronor, moms betalar man från första kronan och Postnord lägger på en hanteringsavgift på 125 kronor per paket oavsett värde.

• klyban
    Anonym (what) skrev 2018-04-14 12:15:09 följande:
    Hur fick du det till att jag tror att allt ska vara gratis? Om en vara inte finns tillgänglig i Sverige så får jag ju lov att köpa den utomlands. Det går inte att beställa varan direkt från butiken i Kina därav att min vän erbjöd sig att köpa och skicka. 

Samma vara från USA skulle kosta ca 750 kr i inköp gentemot 265 kr i Kina plus fraktkostnad på ca 240 kr från USA. Exakt fraktkostnad från Kina vet jag inte än. Jag vet att det är samma vara för jag har kollat upp det. 

Moms skulle jag behöva betala för varan från USA även om det skulle vara en gåva. För mig är detta mycket pengar därför vill jag så klart betala så lite som möjligt.  
    Hade jag kunnat köpa detta i Sverige hade jag gjort det, men nu går alltså inte det. 

ROFL, förstår du inte detta har varit gratis innan, tull är helt normalt och nått man ska betala.

Men vill du smita undan så får du se till och se till att den som skickar skriver att det är gåva, även en lägre summa(om det är skitdyrt så kan det vara svart komma runt där) de har inget mandat att kolla upp detta.
    Och därmed ska du slippa avgift.

Även de som säljer i affärerna betalar tullavgifter på ett eller annat sätt, vad gör dig så unik att du inte ska betala tull?
    Så varan är endast billigare för att du vill inte betala tull, det måste du väl förstå?

hur många meter var det?
  • Anonym (.)
    Glinda från Oz skrev 2018-04-14 12:30:58 följande:

Man betalar bara tull om det kostar över 1200 kronor, moms betalar man från första kronan och Postnord lägger på en hanteringsavgift på 125 kronor per paket oavsett värde.

Är värdet under 1500kr tar postnord 75kr plus varans moms
Svar på tråden Va tusan, tull på varor skickade från Kina mm?