• Anonym (Gravid)

Äta ute som gravid?

Min man vill äta ute ikväll på en thai-restaurang med gott rykte.

Lider dock av gravidrelaterade ätstörningar pga oro/ångest och vet inte om jag vågar.

Har byggt upp ett scenario av att dom sparat överbliven kyckling från lunchbuffén och sedan använder den igen i rätter senare under dagen. Är det sannolikt?

Elaka svar undanbedes snälla. Mår redan skit. Tack.

• Svar på tråden Äta ute som gravid?
  • Pentra

Om kycklingen är rykande varm så ser jag inga som helst problem oavsett om den är nytillagad eller återuppvärmd. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Anonym (Gravid)

Nä, visst. Men på grund av min ångest så är det tyvärr ingen bra riktlinje. Just nu har jag svårt att avgöra vad som är tillräckligt pga måendet.

• Utvandraren2

Jag är också gravid. Jag hade ätit där. Det är inte farligt med återuppvärmd kyckling om det skulle vara så att de ens gör det.

Det är listeria och toxoplasmos som är farligt. Så länge kycklingen är ordentligt uppvärmd har evt listeriabakterier dött.

• Kjell2
    Anonym (Gravid) skrev 2018-04-15 14:18:14 följande:

Min man vill äta ute ikväll på en thai-restaurang med gott rykte.

Lider dock av gravidrelaterade ätstörningar pga oro/ångest och vet inte om jag vågar.

Har byggt upp ett scenario av att dom sparat överbliven kyckling från lunchbuffén och sedan använder den igen i rätter senare under dagen. Är det sannolikt?

Elaka svar undanbedes snälla. Mår redan skit. Tack.

Finns en viss sannolikhet att rester från lunchen används till middagen. Men är bara maten uphettad är risken för något farligt väldigt lite. Större risk för en trafikolycka på vägen dit.
  • Anonym (Gravid)
    Utvandraren2 skrev 2018-04-15 14:28:00 följande:

Jag är också gravid. Jag hade ätit där. Det är inte farligt med återuppvärmd kyckling om det skulle vara så att de ens gör det.

Det är listeria och toxoplasmos som är farligt. Så länge kycklingen är ordentligt uppvärmd har evt listeriabakterier dött.

Jo jag vet. Men har ju inte precis en termometer att mäta med på plats. Och mitt eget sunda förnuft är tyvärr inte vad det borde vara just nu pga måendet. Så känns hopplöst.
  • Kjell2
    Anonym (Gravid) skrev 2018-04-15 14:29:50 följande:

Jo jag vet. Men har ju inte precis en termometer att mäta med på plats. Och mitt eget sunda förnuft är tyvärr inte vad det borde vara just nu pga måendet. Så känns hopplöst.

Vad planera du att äta under nio månader?
  • Kjell2
    Anonym (Gravid) skrev 2018-04-15 14:29:50 följande:

Du känner om det är hett vid servering.
  • Anonym (Gravid)
    Kjell2 skrev 2018-04-15 14:29:40 följande:

Finns en viss sannolikhet att rester från lunchen används till middagen. Men är bara maten uphettad är risken för något farligt väldigt lite. Större risk för en trafikolycka på vägen dit.

Okej. Då tänker jag inte äta där.
  • Kjell2
    Anonym (Gravid) skrev 2018-04-15 14:33:12 följande:

Okej. Då tänker jag inte äta där.

Varför inte? Skillnaden mellan kyckling från lunchen och annan kyckling är minimal. Dåligt tillagda kyckling är en risk oavsett om den är från lunchen eller från kylen.
Svar på tråden Äta ute som gravid?