• Anonym (X)

Köpa second hand i present till folk, vad tycker du?

Alltså inte till folk som uttryckligen sagt att de gillar second hand utan till alla möjliga.

• Svar på tråden Köpa second hand i present till folk, vad tycker du?
  • Anonym (anonym)

Helt ok att köpa secondhand, somliga får ju dessutom tag på riktiga fynd som kandelaber för 50 kr som värderas till 10 000-15 000 kr 

• Cecese

Beror på vad man handlar second hand men det kan absolut vara rätt. Man kan hitta mycket fina saker där i nyskick till bra pris. 

• NELJ

Absolut, en av mina bästa vänner är en riktigt loppis-detektiv och jag har fått flera fina presenter från henne. Jag tycker det känns som en fin tanke med mer ansträngning bakom än första bästa pryl från affärshyllan.

• Anonym (.)

Vår välfärd bygger på konsumtion så ur det perspektivet är det fel.
    Ju mindre nya varor och tjänster som konsumeras desto mer urholkas välfärden.

Ur ett globalt perspektiv är det helt rätt då resurserna måste fördelas bättre. Fler måste få ta del av det som produceras och det som produceras måste användas tills det inte går längre.

Vad jag vill beror helt på vad det är och varför jag skulle få det. Presenter överlag betackar jag mig mot då jag har det jag vill ha redan. Ibland vill jag dock ha något specifikt och då beror det helt på vad det är om jag vill att de ska vara splittrans nytt eller inte.

• Almina

Beror helt på vad det är! Kläder och liknande kanske man vill välja själv om/vad man tycker känns ok begagnat. Men mycket andra saker tycker jag funkar. Men sen försöker man (eller jag i alla fall) ju hitta något som mottagaren kommer uppskatta. Så om jag ska ge en present till någon som jag vet inte skulle uppskatta något begagnat köper jag något nytt istället.

• stor grön drake

Helt ok.

Inte synligt använda kläder kanske, men.leksaker, spel och prydnader i bra skick absolut. Jag ger även bort presenter jag fått som inte passar mig till någon annan utan att skämmas

• Anonym (*)
    Anonym (X) skrev 2018-04-15 15:29:59 följande:

Alltså inte till folk som uttryckligen sagt att de gillar second hand utan till alla möjliga.

Det är ju bara att köpa.

Vad är det som är konstigt?

-Folk som inte fattar att man köper efter sin ekonomi?
Svar på tråden Köpa second hand i present till folk, vad tycker du?