• Anonym (_)

Varma bad som gravid .HJÄLP!

Jag är väldigt frusen av mig och duschar och badar alltid väldigt varmt så jag svettas och blir röd , oftast högsta värmen då jag är van vid det . Det har jag alltid gjort och även genom hela graviditeten. Läste nu attdet kan va skadligt för fostret . Stämmer det???!

• Svar på tråden Varma bad som gravid .HJÄLP!
  • Anonym (Ronja)

Ett bad är inte skadligt för fostret. Vad man bör tänka på är att inte ha skållande hett vatten för barnet känner ju av temperaturen. Men ett vanligt varmt avkopplande bad i 30 min är inte skadligt. Många tar ju bad för att lindra exempelvis foglossning osv.

Se till att badkaret är rent bara och inte smutsigt. Jag brukar undvika att ha i badsalt och dylikt.

• Anonym (_)
    Anonym (Ronja) skrev 2018-04-15 18:59:41 följande:

Ett bad är inte skadligt för fostret. Vad man bör tänka på är att inte ha skållande hett vatten för barnet känner ju av temperaturen. Men ett vanligt varmt avkopplande bad i 30 min är inte skadligt. Många tar ju bad för att lindra exempelvis foglossning osv.

Se till att badkaret är rent bara och inte smutsigt. Jag brukar undvika att ha i badsalt och dylikt.

Det är ju skållande eftersom det är den högsta temperaturen. Vad kan hända med fostret vid höga temperaturer?
  • Anonym (Säker)
    Anonym (_) skrev 2018-04-15 19:05:33 följande:

Det är ju skållande eftersom det är den högsta temperaturen. Vad kan hända med fostret vid höga temperaturer?

Har de sagt något på UL? Om jag var du skulle jag be om ett extra RUL för att se så inte bebisen kokats där inne..
  • Anonym (Bm)
    Anonym (_) skrev 2018-04-15 19:05:33 följande:

Det som händer vid hög temperatur är att fostret får tachycardi, hög hjärtfrekvens.
  • Anonym (Ronja)

Jag läste på någon sida förr att läkare säger att man vid varma bad minskar cirkulationen i navelsträngen till fostret - om man badar riktigt varmt då alltså, men om det är någon sanning i det vet jag inte. Det är ju liksom skillnad på varmt bad och skållande hett så man blir röd om huden. Tror inte det är bra för varken dig eller barnet att ligga i ett sådant varmt bad.

Dom brukar ju avråda från att man ska bada badtunna då det anses för varmt och kan bli jobbigt för barnet

• Nusse91

För ett tag sen så pratade vi med vår barnmorska just om att duscha och bada för varmt. Hon sa att det kan bli skadligt för barnet om det är alldeles för varmt då det tar betydligt längre tid för fostervattnet att gå ner i temperatur än det gör med din egna kroppsvärme. 
    Hon varnade även för att man mer eller mindre kan "koka" barnet i magen om det blir för varmt. 

• Anonym (_)
    Anonym (Säker) skrev 2018-04-15 19:25:06 följande:

Har de sagt något på UL? Om jag var du skulle jag be om ett extra RUL för att se så inte bebisen kokats där inne..

Dom sa att det såg bra ut. Vadå kokats?! Barnet är ju på insidan av min kropp...
  • Anonym (_)
    Anonym (Bm) skrev 2018-04-15 19:30:08 följande:

Det som händer vid hög temperatur är att fostret får tachycardi, hög hjärtfrekvens.

Är det farligt? Vad kan hända?
  • Anonym (Ronja)
    Anonym (_) skrev 2018-04-15 19:35:36 följande:

Dom sa att det såg bra ut. Vadå kokats?! Barnet är ju på insidan av min kropp...

Precis som i en gryta så kokas barnet i din mage instängt.
Svar på tråden Varma bad som gravid .HJÄLP!