• Äldre 15 Apr 22:21
    1447 visningar
    4 svar
    4
    1447

    Rädd att tappa verklighetsuppfattningen

    Hej!


    Då var man här igen... Jag lider av OCD och är livrädd att få en psykos! Det  börjar alltid med att jag läser nåt på t.ex. internet sen blir jag livrädd att bli likadan och kan inte släppa det... Som i detta fall, jag läste om en person som hade tappat verklighetsuppfattningen och visste inte om han drömde eller om det var verklighet. Direkt kickar min rädsla igång och mina tvångstankar och katastroftankar. Nu är jag skiträdd att bli likadan.. Tänk om jag börjar tro att jag drömmer och blir helt galen.. Fyfan.. Vet ju att det är irrationellt men tanken poppar upp hela tiden och det är väldigt jobbigt. Har kontakt med en psykolog som säger att det bara är OCD och ingen psykos och att jag har ett kontrollbehov.. Alla mina rädslor handlar i grunden om att tappa kontrollen typ.. Känns ba riktigt jobbigt.. hade just börjat bli bättre med ångesten osv, sen kommer det här.. Känns som att jag håller på bli galen :( Äter attarax mot min ångest.. Min pappa har även jobbat på psyket och säger samma sak som min psykolog.. Känns ba skitjobbigt just nu och är väldigt rädd att bli psykotisk.. Vad tror ni? är jag galen?

  • Svar på tråden Rädd att tappa verklighetsuppfattningen
  • Anonym (Ta det lugnt)
    Äldre 15 Apr 22:33
    #1

    Ta det lugnt, det är ingen fara, du har fått en tvångstanke bara. Kan du ringa nån, din pappa eller någon annan du är trygg med, så de kan prata dig ur tvångstanken? Eller har du nån strategi för dina tvångstankar som du kan använda på den här?

    Lycka till, och ta det lugnt, och ring nån snäll som du kan prata med!

  • Anonym (Psy)
    Äldre 15 Apr 22:33
    #2

    Jag förstår att du är rädd. I en riktig dröm vet du ju inte att du drömmer så du kanske tänker att det här kanske är en psykos fast du inte vet om det?

    Men psykoser är väldigt speciella. Man ser och hör hemska saker som inte finns, tex ser monster och sånt. Och man förstår inte att det är orimligt att det skulle kunna finnas. Så länge som du bara ser saker som skulle kunna vara här som är helt vanliga och du faktiskt tänker på psykoser så kan du inte ha en. Alla dina symptom låter precis som OCD och det tillhör din diagnos att vara rädd och oroa dig för sånt. Du kan vara helt lugn, du är inte galen och har ingen psykos.

  • Äldre 15 Apr 22:53
    #3
    Anonym (Psy) skrev 2018-04-15 22:33:44 följande:

    Jag förstår att du är rädd. I en riktig dröm vet du ju inte att du drömmer så du kanske tänker att det här kanske är en psykos fast du inte vet om det?

    Men psykoser är väldigt speciella. Man ser och hör hemska saker som inte finns, tex ser monster och sånt. Och man förstår inte att det är orimligt att det skulle kunna finnas. Så länge som du bara ser saker som skulle kunna vara här som är helt vanliga och du faktiskt tänker på psykoser så kan du inte ha en. Alla dina symptom låter precis som OCD och det tillhör din diagnos att vara rädd och oroa dig för sånt. Du kan vara helt lugn, du är inte galen och har ingen psykos.


    Brukar ringa pappa när jag mår som sämst och prata ut med.. Sen brukar jag skriva här. Tack så mycket för ditt svar väldigt lugnande
  • Äldre 15 Apr 22:54
    #4
    Anonym (Psy) skrev 2018-04-15 22:33:44 följande:

    Jag förstår att du är rädd. I en riktig dröm vet du ju inte att du drömmer så du kanske tänker att det här kanske är en psykos fast du inte vet om det?

    Men psykoser är väldigt speciella. Man ser och hör hemska saker som inte finns, tex ser monster och sånt. Och man förstår inte att det är orimligt att det skulle kunna finnas. Så länge som du bara ser saker som skulle kunna vara här som är helt vanliga och du faktiskt tänker på psykoser så kan du inte ha en. Alla dina symptom låter precis som OCD och det tillhör din diagnos att vara rädd och oroa dig för sånt. Du kan vara helt lugn, du är inte galen och har ingen psykos.


    Aldrig hallucinerat eller nåt liknande tack för ditt svar! 
Svar på tråden Rädd att tappa verklighetsuppfattningen