been there, done that
Har 2 barn där det strulat rejält i högstadiet (diagnoser, som vi inte visste än då)
men främst det ena barnet var det så här med. Han tog sig inte iväg, han kunde vända på halva vägen och gå hem osv.
I det fallet handlar det om högfungerande autism, och det är väldigt vanligt att man inte har så utvecklade exekutiva funktioner i hjärnan, dvs man klarar inte av att utgöra det man ska. Då kan det bli att man sitter hemma
Det vanligaste för många är dock just själva skolstressen och det är mycket allvarligt. Soc var inblandat för oss också men de var mycket förstående, och det blev inga utredningar utan de bara kollade av att vi hade fått hjälp på BUP, att vi hade samarbete med skolan osv. De insåg att vi var bra föräldrar som gjorde allt vi kunde, vi var helt öppna med skolan och ville samarbeta (är lärare själv)
Ni skriver du inget om hur gammalt barnet är men det finns så många olika skäl till varför ett barn inte går till skolan och man måste verkligen ta det på allvar. Jättebra med anpassningar med halvdagar men räcker inte det måste skolan hitta på nåt annat (tex hemundervisning en kortare period, elevassistent som kommer hem och hämtar barnet när det ska till skolan osv)
Mitt andra barn fick en depression i åk 7 och allt kraschade, det hjälpte inte vad de gjorde, halva dagar - en timme om dagen- starta kl 10.00- komma 3 dagar/vecka - det krympte till nästan ingenting till slut för han orkade inte. Till slut sjukskrev BUP honom för han var helt slut. Han kämpade och kämpade. Efter att grundskolan tog slut och han skulle börja gymnasiet hade han i princip utvecklat vad BUP kallade "skolfobi". Hans hjärta började banka bara man nämnde skola.
Jag vet inte vad som stämmer för ert barn men det kan handla om någon diagnos och skolan inte har lyckats anpassa på rätt sätt, det kan handla om kompisar osv. I mina barns fall handlar det om särbegåvning (dvs jäkligt smarta!) men plus diagnos. Jag har lärt mig så mkt om särbegåvning nu att jag förstår att hade skolan haft den insikten då så hade de kunnat bemöta mina barn på ett helt annat och mycket bättre sätt. Barnen satt på möte och i princip "skrek" (ja det gjorde de inte men hela kroppsspråket var sånt) att de inte kunde vara i skolan för de blev sjuka av det, att allt var för lätt/tråkigt/tog död på lusten men skolan fokuserade bara på diagnosen eller på depressionen. Detta var ett par år sen, hade det varit nu tror jag de hade fått bättre hjälp, kunskap om särbegåvning börjar sprida sig allt mer. Dock frå ju det här konsekvenser - Barnen var hemmasittande stora delar av högstadiet, idag går ingen av dem på gymnasiet utan har varit hemma sedan dess. Den yngre har en praktikplats och den äldre (som fyller 18 i år) ska förhoppningsvis söka till en folkhögskola på distans, så att han kan plugga hemifrån)
TS, vad som än är orsaken för ert barn så måste uppenbarligen skolan hitta på något annat men det är i samarbete med er, kanske med soc, kanske med BUP beroende på vad det handlar om. Det allra allra viktigaste är dock att lyssna på barnet!