• Anonym (Ledsen)

Ska uretriten behöva förstöra hela mitt liv. Är det någon som blivit helt friska?

Jag har i flera år lidit av uretrit, inflammation i urinröret utan bakterier. Jag är 29 år och det hela började efter en riktig UVI. Symptomen kan variera men är mer eller mindre närvarande i form av sveda i urinröret, smal kisstråle, ont i urinblåsan . Under sommaren kan jag ibland känna en lättnad men det kommer alltid tillbaka när hösten börjar närma sig trots att jag alltid försöker att hålla mig varm. Jag har provat Dermovat i urinröret som hjälpte någorlunda första gången men nu har det inte haft någon effekt. Det känns mer som om inflammationen sitter i urinröret nära blåsan då man såg en rodnad i blåshalsen på cystoskopin.
    Är det någon som har blivit fri från det här efter så lång tid? Vad gjorde ni?
    Jag behöver verkligen någon hoppfull historia att hålla tag i just nu för snart bryter jag ihop totalt.

• Svar på tråden Ska uretriten behöva förstöra hela mitt liv. Är det någon som blivit helt friska?
  • Anonym (Misse)

Jag är hyfsat frisk, men det tog några år. Jag blir sämre om jag dricker kaffe och kolsyrade drycker, då kommer det tillbaka.

Om jag får känningar nuförtiden brukar jag dricka mycket och inte gå på toaletten förrän det är ABSOLUT nödvändigt (så detta får man göra hemma), det verkar som om den tänjningen av blåsan underlättar, det brukar då kännas bättre dagen efter.

Men flesta året var hemskt, men det har som sagt långsamt blivit bättre.

Hoppas det går bra för dig!

• Anonym (Ledsen)

Vad skönt att det har blivit bättre för dig. Jag vill ju bli helt frisk och få tillbaka livet jag hade innan.

Har läst någonstans att man kan använda sig av laser på de inflammerande områdena för att häva förändringarna/inflammationen.

Frågan är väl hur man hittar en läkare som kan göra det.

• Anonym (U)

Hur har det gått för dig? Läkte det ut? Isåfall hur?

• Anonym (Va?)

Fast du måste ha bakterier där för att det ska kunna bli inflammerat?

• Anonym (U)

Inflammation brukar inte ha med bakterier har jag för mig. Många säger att icke-bakteriell uretrit är en diagnos som läkare ger när man inte vet vad besvären beror på och därför svårt att veta vilken behandling som tar bort det.

Du som startade tråden, Hur du mår idag och hur du blev bra?

• Anonym (allergiker deluxe)

Jag funderar på om antihistamin dagligen hade kunnat hjälpa området att släppa inflammationen.

Jag får kronisk inflammation i slemhinnan i slidan när jag får svamp, den blir självgående. Jag kan inte läka efter en svampinfektion utan antihistamin även om svampen är stendöd och borta när läkaren kollar mitt sekret i mikroskop.

Du kan testa receptfritt antihistamin i ett par veckor, vi som är allergiker äter det ju året runt mer eller mindre, så det är inga risker att tala om. Cetirizin är det aktiva ämne som jag tycker hjälper bäst på hud och slemhinnor- t.ex. Cetirizin Sandoz eller Cetirizin Teva.

• Anonym (allergiker deluxe)

Men hur irriterande är det inte att man luras att svara i gamla trådar för att nya forumet är så otydligt med hur gammal tråden är !?!

• Anonym (Va?)
    Anonym (U) skrev 2021-12-13 18:51:01 följande:

Inflammation brukar inte ha med bakterier har jag för mig. Många säger att icke-bakteriell uretrit är en diagnos som läkare ger när man inte vet vad besvären beror på och därför svårt att veta vilken behandling som tar bort det.

Du som startade tråden, Hur du mår idag och hur du blev bra?

Men det måste ju vara bakterier inblandat för att kunna bli en inflammation? Först är det väl en infektion som sedan utvecklas till en inflammation?
  • Anonym (Va?)
    Anonym (allergiker deluxe) skrev 2021-12-13 20:39:20 följande:

Jag funderar på om antihistamin dagligen hade kunnat hjälpa området att släppa inflammationen.

Jag får kronisk inflammation i slemhinnan i slidan när jag får svamp, den blir självgående. Jag kan inte läka efter en svampinfektion utan antihistamin även om svampen är stendöd och borta när läkaren kollar mitt sekret i mikroskop.

Du kan testa receptfritt antihistamin i ett par veckor, vi som är allergiker äter det ju året runt mer eller mindre, så det är inga risker att tala om. Cetirizin är det aktiva ämne som jag tycker hjälper bäst på hud och slemhinnor- t.ex. Cetirizin Sandoz eller Cetirizin Teva.

Hur vet du att du får kronisk inflammation i slemhinnan?
Svar på tråden Ska uretriten behöva förstöra hela mitt liv. Är det någon som blivit helt friska?