• Anonym (Mamma)

Måste man verkligen ha sjukintyg?

Min dotter har varit hemma och sjuk i snart två veckor och skolan hörde av sig och sa att vi måste skicka in sjukintyg, för annars kommer den andra veckan bli ogiltig frånvaro.

Stämmer verkligen det? Jag trodde den regeln bara gällde när man jobbar?

• Svar på tråden Måste man verkligen ha sjukintyg?
  • Anonym (PM)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-04-16 12:09:25 följande:

Min dotter har varit hemma och sjuk i snart två veckor och skolan hörde av sig och sa att vi måste skicka in sjukintyg, för annars kommer den andra veckan bli ogiltig frånvaro.

Stämmer verkligen det? Jag trodde den regeln bara gällde när man jobbar?

Nja, skolan kan inte kräva det, men de kan efterfråga det. Det är skolans skyldighet att kartlägga och utreda varför en elev är frånvarande, oftast behövs inte mer än an anmäld frånvaro. Men uppstår det mönster eller längre perioder av just exmpelvis sjukdom så kan de utreda det mer för att kunna ta rätt beslut om återgärder som måste tas för att eleven ska kunna fortsätta sin utbildning (som eleven har rätt till samt att det faktiskt är skolplikt). 
  • Anonym (PM)

Så, skolan kan därför anse att frånvaron är ogiltig om de inte tycker att den anmälda frånvaron är skäl nog. Därför är det såklart i ert intresse att få ett sjukintyg. Brukar inte vara några större problem att få dock. Men hör av dig till skolan annars och prata med de bara, ibland kan det räcka beroende på omständigheterna. 

• Anonym (Mamman)

Nej. Dom får inte och har inte rätt att be om sjukintyg på någon som är under 18år.

Min son var sjuk i nästan 2månader.

Han hade otur att få förkyldning, halsfluss och ögoninflammation efter varandra.

Vi tog med oss skolarbeten hem som han fick göra hemma de dagar han mådde bra.

Att barnet är borta utan att du som förälder har sjukanmält barnet så kan de bli oroliga och då kan rektorn välja att ringa socialen.

Men det kommer finnas i dina vårdkontakter på journalerna att du varit inne med ditt barn så då kan du bara visa upp och förklara det.

Man ska åka till vårdcentralen/hälsocentral/sjukhus om barnet varit sjuk i en vecka.

Annars kan de bli oroliga och starta en utredning för att du inte varit in med ditt barn.

• Anonym (Undrar)

Kan inte gymnasieskola kräva det för att kunna betala ut studiebidrag? Tror jag, men jag kan ha fel så rätta mig gärna då

• Anonym (PM)
    Anonym (Mamman) skrev 2018-04-16 12:20:28 följande:

Nej. Dom får inte och har inte rätt att be om sjukintyg på någon som är under 18år.

Min son var sjuk i nästan 2månader.

Han hade otur att få förkyldning, halsfluss och ögoninflammation efter varandra.

Vi tog med oss skolarbeten hem som han fick göra hemma de dagar han mådde bra.

Att barnet är borta utan att du som förälder har sjukanmält barnet så kan de bli oroliga och då kan rektorn välja att ringa socialen.

Men det kommer finnas i dina vårdkontakter på journalerna att du varit inne med ditt barn så då kan du bara visa upp och förklara det.

Man ska åka till vårdcentralen/hälsocentral/sjukhus om barnet varit sjuk i en vecka.

Annars kan de bli oroliga och starta en utredning för att du inte varit in med ditt barn.

De har absolut rätt att efterfråga ett sjukintyg, men de kan inte kräva det. 
  • LFF

Hur gammal är dottern? Om ni vabbar så brukar ju även försäkringskassan kräva sjukintyg för att ni ska få ut vab-pengar.

Får man studiebidrag från CSN så kräver även de sjukintyg vid längre tids frånvaro (= över en vecka).

Har hon varit borta mycket i övrigt och att de därför är oroliga?

• Anonym (PM)
    Anonym (Undrar) skrev 2018-04-16 12:33:46 följande:

Kan inte gymnasieskola kräva det för att kunna betala ut studiebidrag? Tror jag, men jag kan ha fel så rätta mig gärna då

Jo, för gymnasieskolan är det anledningen. I grundskolan gäller skolplikt och skolan har då alltid en skyldighet att se till att eleven får vad den behöver för att få den undervisning den har rätt till. Gymnasiet är frivilligt (även om skolan förstås fortfarande har skyldigheter) och då är det främst för att utreda rätt till studiebidrag.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (PM) skrev 2018-04-16 12:39:44 följande:

Jo, för gymnasieskolan är det anledningen. I grundskolan gäller skolplikt och skolan har då alltid en skyldighet att se till att eleven får vad den behöver för att få den undervisning den har rätt till. Gymnasiet är frivilligt (även om skolan förstås fortfarande har skyldigheter) och då är det främst för att utreda rätt till studiebidrag.

Tack :)
  • Anonym (Mamma)
    LFF skrev 2018-04-16 12:38:26 följande:

Hur gammal är dottern? Om ni vabbar så brukar ju även försäkringskassan kräva sjukintyg för att ni ska få ut vab-pengar.

Får man studiebidrag från CSN så kräver även de sjukintyg vid längre tids frånvaro (= över en vecka).

Har hon varit borta mycket i övrigt och att de därför är oroliga?

7.

Jag vabbar inte, är hemma med småsyskon.
Svar på tråden Måste man verkligen ha sjukintyg?