• Christophersmamma

Måla vitt vid husförsäljning?

Jag och min sambo har lagt ut vårt hus till försäljning för ett par veckor sedan. Huset vi bor i har 9 rum, tre våningar och en rejäl trädgård. Huset har alltså potential för t.ex. barnfamiljer. När vi köpte huset för tre år sedan så var det i ungefär samma skick som idag. Vi har inte gjort några stora renoveringar mer än att måla om två rum. Andra hus som har lagts ut till försäljning den senaste tiden i samma stad verkar alla vara nyrenoverade och "uppfixade".. Vårt badrum och kök är i behov av renovering (inte i dåligt skick, men utdaterad dekor), men vi känner att nästa köpare kan få renovera och sätta sin egen prägel på dessa rum..

Frågan är nu som vi ändå ska satsa på att måla om tre av våra rum till vitt. Dessa tre rum har dassiga färger och tapeterna är inte i bästa skick. Tror ni att detta skulle öka intresset? Alltså som utomstående på visningar, känns det direkt fräschare med ett vitt nymålat rum, eller syns det igenom att vi har försökt oss på "Quick fix"?

• Svar på tråden Måla vitt vid husförsäljning?
  • Anna60

Jag hade gjort det. Vitt är mer attraktivt än "dassiga" färger. Och kostar inte så många tusenlappar. Däremot kan det höja värdet ganska mycket mer om ni hittar rätt köpare. Pallar ni inte göra det själv, så köp in tjänsten.

• Kanttant

Som potentiell köpare tycker jag allt sådant är rätt drygt, folk som målar om och renoverar inför en försäljning. För då känns det som sådant slöseri för mig att måla om och renovera när det nyligen gjorts och då får jag isåfall istället ta att det inte alls ser ut som jag vill.  Därför kollar jag själv helst på sådant som inte är nyrenoverat (om de inte är helt i min stil) och nymålat. Men, för säljare verkar det ju dock fungera ganska bra, då det faktiskt ofta drar upp priset lite och hur attraktiv bostaden blir. 

• Kanttant

Ska lägga till, att byta ut dassiga tapeter mot vita väggar kanske dock kan vara en vinst för alla ioförsig, tillskillnad från att renovera badrum (som ni tänkte lämna till nästa ägare).

• Christophersmamma

Det är lite där vi står och väger.. För oss innebär det ju inga stora kostnader, men är det värt det om köparen ändå vill måla om de rummen igen?

Fast å andra sidan kanske det känns överrumplande med badrums- och köksrenovering, plus massa rum som måste målas om. Då kanske man ger köparen någonslags "start" genom att iallfall överlåta fräscha väggar.

• Sophan

Om färgerna är dassiga så kommer rummet kännas så mycket ljusare om ni målar vitt. Så för mig personligen hade jag fått ett bättre intryck om väggarna är nymålat vita.

• XEmmabus

Japp. Köp vit färg i 10 - liters burkar på Rusta. Vi målade rakt på tapeten som var i okey skick men rosa m.m. Detta gjorde vi inte vid försäljning utan precis när vi ärvt ett hus vi skulle bo i och just då inte hade pengar för renovering.

Det blev fräscht och 3 år senare renoverade vi på riktigt.

• Christophersmamma

Tack så mycket för input! Ska försöka ta itu med detta till helgen, kanske hinner alla tre rum om vi kämpar lite!

• falukorv

Ska ni måla måste ju tapeterna vara så pass jämna och fräscha att det funkar att måla på.

För mig skulle det inte vara attraktivt med ett quick fix som är dåligt gjort. Snarare tvärtom då, för det blir ju merjobb att fixa till en (ojämn) målad tapet än att dra bort o byta tapet.

• EnGladPingvin

Vi målade/tapetserade om några rum inför försäljning och det var på en direkt inrådan från mäklaren. La inte några stora pengar på det och jag är säker på att vi fick igen det med råge. Det såg så mycket ljusare och fräschare ut, både på bilder och i verkligheten. Små fix inför försäljning kan göra mycket på det totala intrycket. 

Däremot skulle jag inte ge mig på större, kostsamma saker som badrum och kök. Det kan snarare hämma köpare om de upplever att det nyrenoverade köket inte alls är deras stil.

• Fredmedf
    XEmmabus skrev 2018-04-16 13:10:30 följande:

Japp. Köp vit färg i 10 - liters burkar på Rusta. Vi målade rakt på tapeten som var i okey skick men rosa m.m. Detta gjorde vi inte vid försäljning utan precis när vi ärvt ett hus vi skulle bo i och just då inte hade pengar för renovering.

Det blev fräscht och 3 år senare renoverade vi på riktigt.

Köp absolut inte nåt billigt skit från rusta/biltema köp en burk färg i en riktig färghandel. Och måla inte direkt på tapet, det ser så jävl trashigt ut och man ser då att ni varit desperata...

Jag sysslr med att köpa/sälja lägenheter och hus. Som jag gör i ordning. Det mesta målas i vitt ~ 0500 scotte 7. Och går alltid hem.
  • Excentriskan

Jag skulle inte uppskatta om någon målat över tapeterna med färg. Det är lättare tapetsera om från gamla tapeter än om väggen är målad. Är det dock en källare med putsade väggar så är det bara måla på, men inte med billig färg, då måste det vara silikatfärg som andas.

Däremot så rekommenderar jag alltid att måla fönsterfoder och lister vita om de är furu eller mörkbruna.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Nandez
    Anna60 skrev 2018-04-16 12:43:42 följande:
    Jag hade gjort det. Vitt är mer attraktivt än "dassiga" färger. Och kostar inte så många tusenlappar. Däremot kan det höja värdet ganska mycket mer om ni hittar rätt köpare. Pallar ni inte göra det själv, så köp in tjänsten.
    Det hade jag också gjort.
  • Christophersmamma

Vi valde att inte måla väggarna. Vi pratade med mäklaren och även han sade att ett "snabbjobb" kan kännas dassigt om man inte gör det ordentligt. Så summa summarum är att det blir för dyrt att anställa folk som faktiskt är experter på det här området. Hade vi gjort det själva så finns det ju en risk att det ser ut som "quick fix", alltså hellre har vi kvar dom gamla väggarna och låter den nya köparen renovera dem också.

• fluu

Det beror väl på köparen. Jag har väldigt svårt för vitt. Jag ser inte huset då och jag ser definitivt inte ett hem. Allt är bara sterilt och jag blir bländad. Då tar jag hellre ett orört hus(särskilt om det är äldre!)och gör om själv om det behövs.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Måla vitt vid husförsäljning?