• Anonym (Hundvakt)

Hundvakt

För ett tag sedan köpte min dotter två chihuahuavalpar pga att det ibland kan bli ensamt för äldsta barnbarnet pga helgboende med pappan mm. Hon frågade mig om jag kunde hjälpa till med hundarna ibland om de ska göra saker och jag sa ja. Några veckor senare så kom hon på idén att åka till sin bror över helgen med sin nya kille, barn och hundar så att alla skulle få träffas så hon ringde upp honom och sa att de tänkte hälsa på och han sa okej men så fort hon nämnde hundarna så säger han att det inte går. Detta ledde till ett jättebråk mellan mina barn och både anklagade varandra för att vara själviska mm och till slut så blev det så att istället för att åka fredag - söndag så blev de tvungna att åka fram och tillbaka på lördagen och kunde inte ens gå ut och äta middag utan fick köpa McDonalds och äta i bilen pga att hundarna inte får vara i min sons bostad. Min dotter hade tänkt att åka dit många gånger i sommar eftersom det är lite som ett sommarparadis men nu blir det istället så att om de ska åka så måste hundarna stanna hemma och då kan hon bara åka när jag är ledig och då blir det jag som får ta hand om dem vilket gör att jag blir väldigt låst hemma. Det som är extra tråkigt är att min sons barn inte har syskon så det hade såklart varit jättebra för barnet att få ha hund men nu verkar det som att det är totalt uteslutet. Hur har ni andra som har hund gjort med semestrar och hur gör ni om ni reser utomlands?

• Svar på tråden Hundvakt
  • Anonym (Men!)

Man måste ha flera hundvakter som kan ställa upp. Att skaffa hund utan att kolla med dom man umgås med regelbundet (brodern i det här fallet) är vansinnigt. Jag avstod att skaffa hund just för att sonens sambo absolut inte ville ha hund inomhus (blir smutsigt). Ska jag ha hund, så ska jag ha hund hela tiden. Det är ett livsval och ett sätt att leva. Din dotter får helt enkelt se till att ändra sitt liv så det passar hundarna. 

Det finns hundpensionat. 200 kr dygnet per hund ungefär. Och då tar man med hundens eget foder hemifrån. Din dotter tänkte inte efter ordentligt. man sätter sig ner och funderar om "mitt liv passar ihop med hund". Gör det inte det så ska man inte skaffa hund. Och det är ett åtagande på de närmaste 15 åren - småhundar lever ofta länge.

• Anonym (Husse)

Men hund blir livet annorlunda. Sedan vi skaffade hund går vi på restaurang varannan månad högst, tidigare varje vecka.

Vi tar med hunden på semestern. Med planering går det. Boka hotell och annat boende i god tid! Det blir annorlunda semestrar jämfört med tidigare, men inte sämre.

Vi har två möjliga hundvakter. Den ena kan ta med lite tur ta en hel helg. Den andra kan ta en kväll.

• Cizi

Nu har inte vi hund, men katter som ska ha mat tre eller i absolut nödläge två gånger per dygn och bor långt från närmaste kattvakt. Vi kan inte hitta på spontana aktiviteter som kräver att vi är borta över natten om vi inte kan ha med dem, men vi förutsätter verkligen inte att alla vill ha in djur i sina hem.

... och att tycka att sonen ska skaffa hund bara för barnet är en väldigt dålig idé. Vuxna skaffar djur för att DE vill och kan tänka sig ansvaret i 15 år, barn ska absolut inte vara enda anledningen till att skaffa något så tids- och ansvarskrävande som hund!

• CitronTulo

Tänker att hundarna ju i första hand är din dotters ansvar! Om det nu är så att hon inte kan ta med dem till sin bror så kan hon ju kanske inte åka dit särskilt ofta? Det är ju synd men hon har valt att skaffa hundar och brorsan väljer att hundarna inte får komma dit. Det är ju inte på ditt ansvar att sitta hemma och vara låst för att du "måste" vara hundvakt!

• LFF

Alltså, jag förstår inte. Köpte hon en hund till brorsans barn utan att kolla med brorsan om det var ok? Eller köpte hon två valpar till sig själv (och vad är det för dåre till uppfödare som säljer två valpar samtidigt till samma familj i så fall?!)?

Om man skaffar hund så måste man ta med i beräkningen att hundarna inte är välkomna att följa med överallt. Antingen anpassar man sig till det eller så ser man till att ha flertalet hundvakter som kan ställa upp, alternativt så hyser man in hunden på pensionat den period man är borta.

Du ska ställa upp som hundvakt när DU vill, inte för att dottern vill det. Om du inte vill så får hon lösa det hela på annat vis eller avstå från att göra det hon tänkt om inte hundarna kan följa med.

• Anonym (A)
    Anonym (Men!) skrev 2018-04-16 13:50:54 följande:
    Man måste ha flera hundvakter som kan ställa upp. Att skaffa hund utan att kolla med dom man umgås med regelbundet (brodern i det här fallet) är vansinnigt. Jag avstod att skaffa hund just för att sonens sambo absolut inte ville ha hund inomhus (blir smutsigt). Ska jag ha hund, så ska jag ha hund hela tiden. Det är ett livsval och ett sätt att leva. Din dotter får helt enkelt se till att ändra sitt liv så det passar hundarna. 

Det finns hundpensionat. 200 kr dygnet per hund ungefär. Och då tar man med hundens eget foder hemifrån. Din dotter tänkte inte efter ordentligt. man sätter sig ner och funderar om "mitt liv passar ihop med hund". Gör det inte det så ska man inte skaffa hund. Och det är ett åtagande på de närmaste 15 åren - småhundar lever ofta länge.
    Håller med
  • Jemp

Självklart är det upp till din son huruvida han vill ha besök av hundar eller ej.

• Anonym (Vovve)

Hundarna är din dotters ansvar. Inte ditt!

När min släkting kommer och hälsar på med sina hundar så har vi en husvagn på gården som hundarna får bo i. Eftersom vi är allergiska. Funkar bra!

• Anonym (Hundvakt)
    LFF skrev 2018-04-16 14:13:41 följande:

Alltså, jag förstår inte. Köpte hon en hund till brorsans barn utan att kolla med brorsan om det var ok? Eller köpte hon två valpar till sig själv (och vad är det för dåre till uppfödare som säljer två valpar samtidigt till samma familj i så fall?!)?

Om man skaffar hund så måste man ta med i beräkningen att hundarna inte är välkomna att följa med överallt. Antingen anpassar man sig till det eller så ser man till att ha flertalet hundvakter som kan ställa upp, alternativt så hyser man in hunden på pensionat den period man är borta.

Du ska ställa upp som hundvakt när DU vill, inte för att dottern vill det. Om du inte vill så får hon lösa det hela på annat vis eller avstå från att göra det hon tänkt om inte hundarna kan följa med.

Nejmen hon köpte givetvis inte hundarna åt sin bror, hon ville bara ta med dem dit så att både kusiner och hundar kunde leka. Hon köpte en valp först och sedan en till men den andra var redan lite äldre än den första då. Fast hon trodde väl aldrig att det skulle bli så att han skulle säga blankt nej till att de tog med hundarna dit och sedan lät dem vara där när de var ute t ex om man åker på evenemang. Pensionat är väl jättedyrt tror jag.
  • Anonym (Hundvakt)
    Cizi skrev 2018-04-16 14:06:38 följande:

Nu har inte vi hund, men katter som ska ha mat tre eller i absolut nödläge två gånger per dygn och bor långt från närmaste kattvakt. Vi kan inte hitta på spontana aktiviteter som kräver att vi är borta över natten om vi inte kan ha med dem, men vi förutsätter verkligen inte att alla vill ha in djur i sina hem.

... och att tycka att sonen ska skaffa hund bara för barnet är en väldigt dålig idé. Vuxna skaffar djur för att DE vill och kan tänka sig ansvaret i 15 år, barn ska absolut inte vara enda anledningen till att skaffa något så tids- och ansvarskrävande som hund!

Det var ju för att det inte ska bli för ensamt för äldsta barnbarnet som hon ville ha hundarna men självklart är det hon som ansvarar för maten och sånt.
Svar på tråden Hundvakt