• Platon99

Min fru luktar illa

Hej!

På det senaste året har min fru börjat lukta illa, jag menar inte i underlivet utan något annat. Jag märker det speciellt på morgonen om hon sovit ensam i sovrummet (jag har sovit hos vår son), det är en frän lite sur lukt, jag har även känt den när vi varit nära varandra vid något tillfälle. Jag tror att hon har god hygien och det har inte luktat så här förr.
    Jag vet inte hur jag ska säga det utan att det ska bli knas men om jag luktade så här skule jag vilja veta det och då ev göra något åt det. Nu får jag öppna fönstert och vädra sovrummet på morgonen men när pollensäsongen börjar vill jag ha stängt i sovrummet
    Är det någon som kan ha en aning vad det kan vara och vad det beror på? När jag googlar kommer det bara upp trådar om lillaluktande underliv.Vi är båda +40.

/Undrande

• Svar på tråden Min fru luktar illa
  • Anonym (mmm)

Är det ur munnen? När man kommer upp lite i ålder är det en del som får sådär att det luktar "järn" eller vad man ska säga. det beror ibland på att man är för torr i munnen och behöver något för det. En del behöver en tungskrapa att använda när de borstar tänderna för att ma får bakteriebeläggning på tungan

• gamlapappan3

Vid diabetes kan man börja lukta.
    När man bantar/går ner i vikt kan man lukta.
    Vid vissa mediciner och sjukdomar kan man lukta.
    Vid ändrad kosthållning kan man lukta, t.ex. om man börjat använda vitlök.
    Njurproblem och leverproblem kan också leda till lukt.
    Ny parfym/deodorant?

• Anonym (De)
    Anonym (mmm) skrev 2018-04-16 16:12:05 följande:

Är det ur munnen? När man kommer upp lite i ålder är det en del som får sådär att det luktar "järn" eller vad man ska säga. det beror ibland på att man är för torr i munnen och behöver något för det. En del behöver en tungskrapa att använda när de borstar tänderna för att ma får bakteriebeläggning på tungan

Du menar svavel. Och det beror på bakterier/orenheter som legat och göttat sig i munnen/halsen.
  • Anonym (klimakteriet)

Troligen början på klimakteriet. Kroppsdoften kan förändras då, och som du säger en svagt frän doft:(

• Anonym (Lukas)

Det finns en doftsprej som heter Glade och skall användas inomhus, pröva den

• Topcom
    Anonym (klimakteriet) skrev 2018-04-16 19:28:40 följande:

Troligen början på klimakteriet. Kroppsdoften kan förändras då, och som du säger en svagt frän doft:(

Klimakteriet skulle jag också tippa på.. om du inte har märkt ändrad kosthållning eller så hos henne
  • Anonym (mmm)

Fast klimakteriet - det skulle du väl veta om hon hunnit dit? vallningar och svettningar märks ju. Nu har du inte skrivit hur gammal hon är precis men är hon nära 40 är det lite tidigt (men visst, det sker ju för vissa) 

Jag är snart 50 och är i förklimakteriet, det riktiga klimakteriet är när mensen har slutat. (jag har inga vallningar och luktar som vanligt) 

• Anonym (klimakteriet)
    Anonym (mmm) skrev 2018-04-16 20:53:35 följande:

Fast klimakteriet - det skulle du väl veta om hon hunnit dit? vallningar och svettningar märks ju. Nu har du inte skrivit hur gammal hon är precis men är hon nära 40 är det lite tidigt (men visst, det sker ju för vissa) 

Jag är snart 50 och är i förklimakteriet, det riktiga klimakteriet är när mensen har slutat. (jag har inga vallningar och luktar som vanligt) 

Jag är 43 år gammal och är i förklimakteriet (var 41 när det började),  men har inte heller vallningar ännu.  Min kroppslukt har däremot ändrats och det märker även mannen av. Det är inte så illa "ännu" i mitt fall, men det känns konstigt, som att man inte är samma människa längre. Parfymer t.ex luktar inte likadant på ens kropp längre. :(

Det  är inte enbart vallningarna som leder till den förändrade kroppslukten utan även den förändrade metabolismen. Min metabolism har sannerligen blivit mycket sämre sedan jag hamnade i förklimakteriet, och det har i mitt fall lett till IBS liknande symptom som jag inte haft tidigare. Detta skedde i samma veva som jag fick extremt mycket torrare hud, trots att jag knappt behövt använda fuktgivande hudkrämer alls tidigare.

Det står även i länken , vilken kan vara lite svårläst p.g.a att den verkar vara  översatt med google translate. "Metabolismen kan långsamt på grund av hormonell obalans, också bidrar till lukt släpptes av kroppen och dess vätskor." . Den förändrade metabolismen är nog kanske ett av de första tecknen på klimakteriet. Gifterna samlas i kroppen längre och leder till den förändrade kroppsdoften.

Jag fasar däremot för menopaus för vallningarna kommer sannolikt förändra kroppslukten ännu mer drastiskt. Min mor har däremot klarat sig bra från vallningar, så jag håller tummarna för samma tur.
Svar på tråden Min fru luktar illa